لزوم تحقیقات علمی جهت آنالیز تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست هم اندیشی با حضور دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، اقدامات صورت گرفته از سوی جمعیت را در جهت کاهش و کنترل استعمال دخانیات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این اقدامات توانسته تا حد زیادی از هزینه های تحمیل شده به وزارت بهداشت در این حوزه بکاهد.

لزوم تحقیقات علمی جهت آنالیز تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد

وی تاکید نمود: در ایران اسلامی شایسته نیست که گرایش افراد به استعمال دخانیات را به ویژه در سنین پایین ببینیم از این رو باید تمام متولیان برای کنترل این معضل آسیب زا و کاهش مصرف دخانیات در جامعه کوشش نمایند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عوامل مستعدنماینده بیماری اشاره نمود و اضافه نمود: عوامل تشدیدنماینده بیماری ها که شامل چاقی، عدم تحرک، سیگار و غیره هستند را باید در اولویت آنالیز قرار دهیم و در کوشش هستیم در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با افراد متخصص در این حوزه به سبب انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی اثر بخش، قرارداد همکاری منعقد کنیم.

پناهی گفت: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد آنالیز تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد و مسایل مربوط به آسیب های اجتماعی اعلام آمادگی می نماید.

وی بر لزوم آنالیز علمی تر عوامل گرایش به دخانیات و آسیب های ناشی از آن تاکید نمود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، استفاده از ظرفیت خیرین حوزه سلامت را موهبتی بزرگ دانست و اعلام کرد: راهنمایی خیرین به مسایل حوزه سلامت بسیار مهم است چرا که می توان درصد قابل توجهی از مسائل حوزه سلامت را به وسیله جذب خیرین حل و فصل کرد.

در ادامه نشست دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، گفت: معاهده جهانی کنترل دخانیات در سال 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ایران جزو 45 کشور اول جهان در تصویب آن بود، اما کشوری که آن را امضا نکرد آمریکا بود.

وی با اعلام اینکه تصویب قانون جامع کنترل دخانیات به سال 85 باز می گردد، اضافه نمود: کشورهای پیشرفته بالاترین آمار مبارزه با دخانیات را دارند که اکثرا فاقد قانونی در این زمینه هستند، ولی ما در ایران به رغم وجود قانونی در این زمینه با عدم اجرای آن روبرو هستیم.

مسجدی با اشاره به طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) گفت: در سال های اخیر جمعیت توانسته اقدامات مهمی در راستای آگاهی بخشی مردم جامعه نسبت به مضرات دخانیات انجام دهد که از جمله آن می توان به طرح پاد(پیشگیری استعمال دخانیات) برای دانش آموزان پایه هفتم اشاره نمود. در این طرح دانش آموزان آموزش های لازم را به وسیله مربیان در مدارس فرا می گیرند. در ادامه، این طرح به وسیله پادیاران به محله و شهر کشیده می گردد. در مجموع این طرح کارآفرینی و مشارکت پادیاران را به همراه دارد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان این که مالیات اهرم جدی برای مبارزه با دخانیات است، بیان کرد: متاسفانه با وجود تاکید سازمان امور مالیاتی بر افزایش رقم مالیات دخانیات در لایحه بودجه 1402، مجلس با رقم کمی همچون سال های گذشته برای این امر موافقت کرد که متاسفانه تاثیر چندانی در کاهش مصرف مواد دخانی در پی نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 اسفند 1401 بروزرسانی: 27 اسفند 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 19455

به "لزوم تحقیقات علمی جهت آنالیز تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تحقیقات علمی جهت آنالیز تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید