محقق ایرانی درمانی برای جلوگیری از عود سرطان کبد ابداع کرد

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از مدیکال نیوز، مرتضی حافظی یکی از محققان دانشگاه دوک-NUS سنگاپور همراه گروهی از پژوهشگران این دانشگاه سلول های ایمنی زرهی طراحی نموده اند که می تواند به عود سرطان در دریافت کنندگان پیوند کبد حمله کند و به این ترتیب احتیاج به داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی در بیماران را متوقف کند. این داروها برای اجتناب از رد شدن ارگان توسط بدن انسان، مصرف می گردد.

محقق ایرانی درمانی برای جلوگیری از عود سرطان کبد ابداع کرد

سرطان کارسینوم هپاتوسلولار رایج ترین نوع سرطان کبد است که اغلب اوقات در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی و به دنبال عفونت هپاتیت بی به وجود می آید.

درمان معمول برای کارسینوم هپاتوسلولار، برداشتن کبد و جایگزین کردن آن با یک عضو سالم است. اما کارسینوم هپاتوسلولار مرتبط با هپاتیت بی ممکن است پس از پیوند کبد دوباره در بدن بیمار عود کند. پزشکان برای از بین بردن آن می توانند سلول های تی (نوعی سلول ایمنی) را به بدن فرد تزریق نمایند که به طور خاص برای هدف دریافت هپاتیت بی در سلول های سرطانی طراحی شده است. اما دریافت نمایندگان پیوند کبد باید داروهایی مصرف نمایند که سیستم ایمنی بدنشان را سرکوب می نماید تا از تهاجم بدن به عضو پیوندی جلوگیری گردد. همین امر تأثیرگذاری درمان با سلول های تی را با چالش روبرو می نماید.

برای غلبه بر این مشکل محققان در مرکز پزشکی Duke-NUS شیوه درمانی جدیدی را ابداع نموده اند که این سلول های اختصاصی مهندسی سازی شده را در برابر تأثیر منفی این داروها مصون نموده و باعث حفظ عملکرد آنها می گردد.

در این روش محققان از تکنولوژی mRNA برای مقاوم سازی این نوع سلول ها در برابر داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی استفاده نموده اند. این روش چشم اندازهای جدیدی در زمینه ایمونو تراپی در بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان با داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی فراهم آورده است.

نتایج این مطالعه در ژورنال پزشکی هپاتولوژی منتشر شده است. البته این پژوهش شروع راه است و به زودی شاهد استفاده از این روش در کلینیک و استفاده از این شیوه در درمان بیماران مبتلا به این بیماری و حتی سایر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8274

به "محقق ایرانی درمانی برای جلوگیری از عود سرطان کبد ابداع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی درمانی برای جلوگیری از عود سرطان کبد ابداع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید