جهت پرپیچ و خم کوچ عشایر فارس هموار می گردد

به گزارش گیگابلاگ، بعضی از مسائل 27 هزار خانوار عشایر کوچنده استان فارس در جلسه شورای عشایر این استان آنالیز شد.

جهت پرپیچ و خم کوچ عشایر فارس هموار می گردد

محمدهادی ایمانیه در جلسه شورای عشایر استان با تاکید بر ارائه طرح های نو و تازه برای عشایر گفت: باید احتیاج عشایر در ابعاد مختلف علمی، اعتقادی، رفاهی و نشاط اجتماعی در نظر گرفته و بر مبنای آن تصمیم گیری گردد.

او با تاکید بر احتیاج های ویژه عشایر و توجه ویژه به آن ها گفت: نمی گردد از عشایر بخواهیم این نوع زندگی را ادامه دهند، اما لوازم آن تهیه نگردد به همین دلیل از تعدادی از جوانان نخبه عشایر درخواست کردم که گروه جوانان عشایر را تشکیل دهند تا نسل بعدی عشایر تربیت شوند.

استاندار فارس بر ورود و استفاده از شرکت های دانش بنیان در امور عشایر تاکید نمود و گفت: تامین علوفه، کاهش مصرف و افزایش بهره وری زندگی عشایر را با استفاده از دانش بنیان ها می توان انجام داد.

استاندار فارس، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی استان را مکلف کرد تا براساس مسافت ها، به وسیله صدور باربرگ ها اندازه سوخت تانکر های آبرسان عشایر کوچنده را افزایش دهد.

در ادامه جلسه استاندار فارس شهرداری و فرمانداری شیراز را هم مکلف کرد تا ساخت راستا 2 و نیم کیلومتری ایل راه غرب شیراز را برای عبور و گذر بهتر و آسان تر عشایر آغاز نمایند.

عبدالحمید کریمی، مدیر کل امور عشایر استان فارس نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از شرایط عشایر در فارس و طرح آمایش گفت: ارتقاء شاخص های رفاه آمایش از اهداف اصلی طرح آمایش سرزمین در حوزه عشایر است بعلاوه از جمله اهداف عشایر در سال جاری برنامه پشتیبانی فراوری با هدف حذف نابرابری و برقراری عدالت است.

او گفت: کمبود سوخت 46 تانکر آبرسان عشایری اصلی ترین مشکل 27 هزار خانوار عشایر کوچنده استان است، این عشایر درتامین نهاده های دامی هم با مشکلاتی روبروهستند.

این مقام مسئول به خشکسالی های استان فارس به ایجاد تنوع اشتغال، تنوع بخشی فراوریات عشایر، علمی سازی و دانش بنیان کردن عشایر اشاره نمود و گفت: سال جاری برای نخستین بار در توزیع الکترونیکی آرد میان خانواده عشایر انجام شد و تا به امروز 100 تن آرد توزیع شده است، بعلاوه توزیع الکترونیکی علوفه برای نخستین بار در کشور با قیمت تعادلی در استان اجرا شده است.

کریمی گفت: در شش ماهه سال جاری 350 پکیج برق خورشیدی برای تامین روشنایی بین خانواده های عشایر فاقد برق توزیع شده است.

او گفت: بعلاوه اجرای 20 پروژه تامین آب پایدار با 37 میلیارد تومان اعتبار و پوشش 1653 خانوار، جذب بیش از 19 میلیارد تومان از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، بازسازی و نگهداری 1500 کیلومتر از راه های عبور و مرور عشایر پس از سیل مرداد با هزینه 5 میلیارد تومان، ثبت 105 درصدی تعهدات اشتغال سال جاری و ... از جمله عملکرد و فعالیت حوزه عشایر از جمله موفقیت های حوزه عشایر در 6 ماه اول سال جاری است.

به گفته کریمی مدیرکل اداره امور عشایر فارس 27 هزار خانوار عشایر کوچنده فارس از 4 قوم بزرگ تشکیل شدند که 50 درصد جمعیت عشایری استان را ایل بزرگ قشقایی، 25 درصد ایلات خمسه 15 درصد ایلات لر ممسنی و بویر احمد و 10 درصد هم از ایلات مستقل کهمره و چهار راهی تشکیل می دهند و آن ها با فراوریات دامی، 25 درصد از پروتئین مورد احتیاج انسانی را در استان تأمین می نمایند.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 16535

به "جهت پرپیچ و خم کوچ عشایر فارس هموار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت پرپیچ و خم کوچ عشایر فارس هموار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید