نفت؛ سلاح خلیفه حفتر برای مبارزه با حکومت وفاق ملی، مبارزه نفتی لیبی با تروریست ها

به گزارش گیگابلاگ، درگیری های لیبی به گلوله محدود نیست و در آن می توان استفاده از سلاحی دیگر همچون نفت را به عنوان ابزار فشار مشاهده کرد؛ چه اینکه نیروهای خلیفه حفتر با بستن چاه های نفت این کشور کوشش می نمایند موجب سرنگونی حکومت وفاق ملی شوند.

نفت؛ سلاح خلیفه حفتر برای مبارزه با حکومت وفاق ملی، مبارزه نفتی لیبی با تروریست ها

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، المانیتور در گزارشی به موضوع بحران لیبی پرداخت و نوشت: درگیری های لیبی به گلوله محدود نیست و در آن می توان استفاده از سلاحی دیگر همچون نفت را به عنوان ابزار فشار مشاهده کرد. شرکت ملی نفت لیبی در طرابلس 18 ژانویه (28 دی امسال) خاطرنشان کرد که طرف های درگیری با بستن چاه های نفت شرق لیبی که در کنترل ارتش ملی این کشور واقع شده است، قصد دارند از آن به عنوان ابزار فشار استفاده نمایند.

ترکیه اعزام نیرو از سوریه به لیبی را متوقف کند

قدرت های خارجی از حمایت گروه های درگیر لیبی دست بردارند

طبق این گزارش، شرکت ملی نفت و گارد حراست تأسیسات نفتی وابسته به ارتش ملی لیبی که فرماندهی آن را خلیفه حفتر برعهده دارد، دستور توقف صادرات نفت از سکوهای نفتی البریقة، رأس لانوف، الحریقة، الزویتینة و السدرة در شرق لیبی را صادر نموده است.

شرکت ملی نفت لیبی

المانیتور گزارش کرد: با توجه به اینکه طرف های قرارداد شرکت ملی نفت لیبی به توافقات خود در زمینه خرید نفت در شرایط اضطراری عمل نکردند، این شرکت قرارداد را یک جانبه فسخ کرد و طرف های دیگر قرارداد ملزم هستند خسارت های مترتب بر شرکت را بپردازند. این در حالی است که 21 ژانویه (اول بهمن ماه سال گذشته) شرکت ملی نفت لیبی موضوع ازسرگیری صادرات نفت را رد و خاطرنشان کرد تنها در صورتی مجوز صادرات اعطا می گردد که چاه های نفت شرق لیبی بازگشایی شوند. یکی از طرف هایی که خواهان ازسرگیری صادرات نفت لیبی شده، سفارت آمریکا در این کشور است.

احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی گفته بود: مردم لیبی کسانی هستند که بنادر و میادین نفتی را بستند و مانع از صادرات نفت شده اند. ما مکلفیم از نظر و خواست مردم کشورمان دفاع کنیم.

السنوسی الحلیق الزوی، شیخ قبیله الزاویة دراین باره به خبرگزاری فرانسه گفت: بستن چاه های نفت با هدف سد کردن منابع تأمین اقتصادی تروریست هایی است که پول نفت را هزینه کشتن مردم کشور می نمایند. وی این اظهارات را به صورت کنایه آمیز و خطاب به دولت وفاق ملی عنوان نمود که باعث شده اند عواید فروش نفت این کشور در جیب تروریست ها برود یا حتی از لیبی خارج گردد.

المانیتور می نویسد: ارتش ملی و گارد حراست تأسیسات نفتی مأموریت حفظ امنیت چاه های نفت شرق لیبی را برعهده گرفته اند، ولی عواید حاصل از فروش نفت به حساب شرکت ملی نفت که مقرش در طرابلس است واریز می گردد؛ به همین دلیل صنعت نفت لیبی دچار چنددستگی در تقسیم وظایف دولتی شده است تا حدی که برای صنعت نفت دو متولی وجود دارد؛ یکی در بن غازی وابسته به دولت موقت و دیگری شرکت ملی نفت در طرابلس است؛ البته نهادهای بین المللی شرکت ملی نفت در طرابلس را به رسمیت می شناسند و با آن طرف قرارداد هستند.

این گزارش می افزاید: کشورهای مشارکت نماینده در کنفرانس صلح لیبی که 19 ژانویه (29 دی امسال) در برلین برگزار شده بود، از همه طرف های مورد منازعه در لیبی خواستند تا از اقداماتی که به صنعت نفت این کشور ضربه می زند خودداری نمایند. با وجود این، چند روز پس از انتها کنفرانس چاه های نفت لیبی بسته شد.

المانیتور ادامه داد: ارتش ملی لیبی خواهان تقسیم عادلانه درآمدهای نفتی شده است، ولی فائز السراج، رئیس حکومت وفاق ملی درخواست حفتر را نپذیرفت و در نتیجه آنها از دستور شرکت ملی نفت برای باز کردن چاه های نفت سرپیچی نموده اند. 24 ژانویه (چهارم بهمن ماه سال گذشته) نمایندگان عالی عشایر لیبی که مورد تأیید ارتش ملی هستند در نشستی خاطرنشان کردند که مخالف بازگشایی چاه های نفت هستند، مگر اینکه حکومت وفاق ملی ساقط، درآمدهای نفتی به طور عادلانه توزیع و حکومتی که بتواند زمان امور را در دست بگیرد، تشکیل گردد.

روز بعد شرکت ملی نفت در طرابلس خاطرنشان کرد که در نتیجه بسته شدن بنادر و تعلیق عملیات نفتی، فراوری نفت کشور به طور میانگین 75 درصد کاهش یافته و به 320 هزار بشکه در روز رسیده است.

با وجود این بیانیه، یوسف العقوری رئیس کمیته پیگیری مطالبات شرکت ملی نفت لیبی تأکید کرد: تعطیلی بعضی بنادر در شرق لیبی به افزایش تحرکات مردمی برای توزیع عدالت درآمدهای نفتی تبدیل شده است.

وی اضافه نمود: دولت وفاق ملی باید درباره تبعات ادامه این فرایند جوابگو باشد که با درآمدهای نفتی تأمین اقتصادی تروریست هایی را برعهده داشت که با ترکیه همکاری می کردند. نفت پیش تر به سلاحی در دست حکومت وفاق ملی تبدیل شده بود تا با تخصیص بودجه های مناسب بر ارتش ملی لیبی برای عقب نشینی از مناطق تحت کنترل خود فشار آورند.

4106/4033/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3503

به "نفت؛ سلاح خلیفه حفتر برای مبارزه با حکومت وفاق ملی، مبارزه نفتی لیبی با تروریست ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت؛ سلاح خلیفه حفتر برای مبارزه با حکومت وفاق ملی، مبارزه نفتی لیبی با تروریست ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید