حجم بازار کتاب دیجیتال 3 برابر شد
به گزارش گیگابلاگ، معاون مرکز ملی فضای مجازی بر گسترش روزافزون صنایع فرهنگی دیجیتال و تحول بسترهای انتقال محتوا و تغییر ترکیب سنتی ذی نفعان بخش خصوصی و ذی ربطان بخش دولتی و حاکمیتی حوزه محتوا تاکید نمود.
امیر خوراکیان اظهار کرد: با توجه به افزایش استفاده مخاطبان از پلتفرم های نشر دیجیتال همزمان با شیوع کرونا در کشور سند ساماندهی و توسعه نشر دیجیتال در کشور به عنوان راهبردی اساسی در راستای توسعه این صنعت تهیه و تصویب می گردد.
وی گفت: کتاب های الکترونیکی و کتابخوان های دیجیتال، حوزه چاپ و نشر کتاب کاغذی در ایران را مانند سایر کشورهای دنیا دستخوش تحول نموده است که این مهم به دلیل شیوع ویروس کرونا با افزایش چشمگیری به دلیل حضور افراد در فضای مجازی و استفاده بیشتر از پلتفرم های آن نظیر پلتفرم های نشر دیجیتال، روبرو بوده است.
خوراکیان در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر این صنعت تاکید نمود: در این بازه زمانی با رشد حدود سه برابری مراجعات کاربران به پلتفرم های کتاب دیجیتال روبرو بوده ایم که اتفاق خوبی برای اقتصاد و فرهنگ در این حوزه بوده است و به همین دلیل حمایت خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به پلتفرم های عرضه کتاب دیجیتال انجام شد که موجب شد پلتفرم ها با بهره گیری از آن بتوانند تسهیلات ویژه ای در قالب تخفیف ها و همچنین جشنواره های فروش در اختیار مخاطبان قرار دهند و جذب حداکثری مخاطبان را داشته باشند.
توسعه نشر دیجیتال موجب افزایش ارتباطات فرهنگی در منطقه است
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی گفت: در این بازه فراوریات آماتوری کتاب دیجیتال به ویژه کتاب صوتی و تدوین آن در مقایسه با فراوری حرفه ای کتاب دیجیتال رشد بیشتری داشته است و همچنین براساس آنالیز های میدانی اجرا شده، در دوره شیوع ویروس کرونا با مراجعه بیشتر کاربران فارسی زبان از خارج از کشور روبرو بوده ایم که این به دلیل نبود پلتفرم تخصصی نشر کتاب دیجیتال در کشورهای همسایه دارای جمعیت فارسی زبان، نفوذ پلتفرم های محتوایی از جمله پلتفرم های نشر کتاب در لایه های عمیق اجتماعی کشورهای همسایه است.
خوراکیان با بیان اینکه باید از این فرصت استفاده کنیم، اضافه نمود: آنالیز آمارها و نیازهای ملی، منطقه ای و بین المللی نشان می دهد که ظرفیت رشد و توسعه اقتصادی این صنعت فرهنگی بسیار بالاست و باید به همت بخش خصوصی فعال در این صنعت و حمایت ها و نظارت های بخش دولتی، زمینه رشد کمی و کیفی و صادرات آثار و محصولات کتاب دیجیتال به دنیا خصوصا کشورهای همسایه و به ویژه به 11 کشور فارسی زبان فراهم گردد.
وی تاکید نمود: در سال 1397 در کشور حدود 90 هزار کتاب دیجیتال در بخش خصوصی و دولتی منتشر شده بود که طبق برآوردهای اجرا شده ، 33 هزار عنوان کتاب دیجیتال منتشرشده توسط بخش خصوصی در سال 1397 حدود دو برابر شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که در جریان شیوع ویروس کرونا، بعضی از پلتفرم های عظیم، تمرکز خود را بر فروش کتاب دیجیتال با قیمت بسیار پایین و تامین اقتصادی خود به وسیله درآمدهای ناشی از تبلیغات گذاشتند، گفت: در سال های اخیر با توسعه و گسترش پلتفرم های فروش کتاب دیجیتال در کشور، شاهد رشد چشمگیر استفاده از کتاب دیجیتال روی گوشی تلفن همراه بوده ایم.
خوراکیان اضافه نمود: طبق برآوردهای اجرا شده در سال 1397حدود 700 هزار کاربر فعال روزانه در پلتفرم های کتاب دیجیتال حضور داشتند که این آمار به ویژه در فروردین ماه 1399 به علت شیوع ویروس کرونا، به عدد 1200 کاربر فعال روزانه رسیده است. به همین دلیل، حجم بازار کتاب دیجیتال با رشد حدود سه برابری از حدود رقم 20 میلیارد تومان در سال 97 به حدود 60 میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار قابل توجهی به شمار می رود.
وی با بیان این که در سال 2019 بازار دنیای کتاب، رقم 18.3 میلیارد دلار فروش کتاب دیجیتال را ثبت کرد و نسبت به سال گذشته که این رقم حدود 13 میلیارد بوده ، رشد حدود 40 درصدی داشته است، اضافه نمود: طبق آمارهایی که در سال 2019 منتشر شده است، 9 درصد از بازار کتاب دنیا به کتاب دیجیتال اختصاص داشته است. این رقم در خصوص ایران در سال 1396 حدود 0.5 درصد و در سال 1397 طبق پیش بینی انجام شده حدود یک درصد و تا خاتمه فروردین ماه امسال حدود 2 درصد بوده است. در سال 1397 بازار کتاب چاپی در ایران 2600 میلیارد تومان بوده و این رقم با رشد بسیار کم تا خاتمه فروردین ماه 1399 حدود 3000 میلیارد تومان برآورد می گردد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و همچنین کاهش مراجعه به فروشگاه های کتاب به ویژه در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا از دلایل عمده این کاهش بوده اند، اظهار کرد: در حال حاضر 30 درصد از سهم بازار کتاب دیجیتال دنیا در اختیار آمریکا، 17 درصد چین، 8 درصد آلمان، 5 درصد ژاپن، 4 درصد انگلستان، 3 درصد فرانسه است و سایر کشورها مجموعا 33 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند.
ساماندهی نشر دیجیتال با هدف دستیابی به ضریب نفوذ 10 درصدی در بازار ایران
خوراکیان با بیان اینکه ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در دنیا به طور میانگین 13 درصد است و در ایران در خاتمه فروردین ماه 1399 به حدود 1.4 درصد رسیده است، گفت: نسبت کتاب کاغذی به کتاب دیجیتال در ایران حدود 94 درصد است و این نشان می دهد فرهنگ سازی و کوشش جهت ارتقا سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران ضروری است و ضروری است تا دستیابی به ضریب نفوذ 10 درصدی انواع کتاب دیجیتال در بازار ایران به عنوان راهبردی مهم و اساسی در برنامه ریزی های کلان در نظر گرفته گردد.
وی در تشریح مدل های متنوع از کتاب های دیجیتال در بازار ایران اعلام نمود: پس از کتاب های چاپ کاغذی در سال های اخیر استقبال کاربران از کتاب های صوتی در این عرصه قابل توجه بوده است و همچنین این بازار شامل کتاب های دیجیتال صرفا دارای متن، کتاب های دیجیتال شامل متن و تصویر، کتاب های دیجیتال به همراه تصاویر متحرک، کتاب های دیجیتال با امکانات صوتی و دیجیتال، کتاب های ویدئویی شامل صوت، تصویر و متن در قالب فیلم، کتاب های دیجیتال دارای محتوای چند رسانه ای و کتاب های تعاملی است
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که کسب وکار در حوزه صنعت کتاب دیجیتال در دنیا و ایران دارای مدل های مختلف بوده که فراگیرترین آنها فروش اشتراک است، توضیح داد: روش به امانت سپردن کتاب دیجیتال یکی از روش های موثر و ارزان دسترسی به کتاب دیجیتال است که می تواند در کتابخانه های عمومی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد ولی در حال حاضر این روش در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و باید برای تقویت این بخش اقدام گردد.
خوراکیان گفت: به روزرسانی ساختار، مقررات، آیین نامه ها، ضوابط نشر، نظام های تشویق و حمایت متناسب با تحولات حوزه نشر دیجیتال از راهبردی مورد توجه مرکز ملی فضای مجازی در تقسیم کار ملی است و پیاده سازی نظام رتبه بندی محصولات حوزه نشر دیجیتال اقدامی ضروری در راستای توسعه این صنعت در کشور است.،ایسنا
منبع: ایران آنلاینراوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید