نگرانی های بزرگ اقتصاد 2021

به گزارش گیگابلاگ، اقتصاد جهانی در حال نمایان کردن نشانه های تورمی خود است. بسته های حمایتی دولت ها از بنگاه ها با وجود خرج بالایی که روی دست دولت ها گذاشت، نتوانست به خوبی رونق را در بازار ها به جریان بیندازد و نتیجه آن بدهی های بزرگ برای بانک های مرکزی شد. این اتفاقات در کنار بازگشایی مجدد بازار ها و افزایش تقاضا در بازار های خرد و کلان، می تواند به آزادسازی تورم منجر شود.

نگرانی های بزرگ اقتصاد 2021

طلای جهانی هم با ادامه فرایند صعودی 6روزه خود در کنار افزایش شاخص دلار آمریکایی به 5/ 92واحد، در حال تثبیت قیمت خود در بالای کانال هزار و 800دلاری است تا برای حرکت صعودی بعدی خود آماده شود. این حرکت در صورتی محقق خواهد شد که سیگنال های مدیران کمیته بازار باز فدرال در جلسه آخر این کمیته، بتواند آن ها را امیدوار نگه دارد.

نگرانی بانکی ها از تورم

نتایج نظرسنجی بانک سرمایه گذاری سوئیسی UBS که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد تورم به یکی از مهم ترین نگرانی های مدیران ذخایر بانک مرکزی تبدیل شده است. تورم در کنار دورشدن انتها بحران کووید-19 با توسعه ویروس کرونادلتا در اروپا و آسیا و افزایش مقدار بدهی های بانک های مرکزی، نگرانی مدیران را دو چندان کرده است.

به گزارش رویترز، در نظرسنجی اخیر که میان مدیران ذخایر 30 بانک مرکزی جهانی و مردم در ماه های آوریل و ژوئن برگزار گشت، ترس از تورم و افزایش کنترل نشده بازده بلندمدت اوراق، در میان شرکت کنندگان به 57درصد رسید. این در حالی است که ریسک تورم در نظرسنجی های سال گذشته به هیچ نام مطرح نشده بود.

این اخطاری برای اقتصاد جهانی است. در این نظرسنجی، 79درصد شرکت کنندگان، عدم بهبود اقتصادی با تمام نشدن پاندمی کرونا را نگرانی خود اعلام کردند و 71درصد آن ها از بدهی های دولت نگرانی داشتند. ماسیمیلیانو کاستلی، رئیس استراتژی و مشاوره UBS بازار های حاکمیت جهانی، به رویترز گفت: تورم در صدر جدول نگرانی های بانکداران مرکزی قرار گرفته است. اکثریت آن ها انتظار افزایش تورم را دارند، اما ابرتورم دور از انتظار است؛ بنابراین به نظر می رسد به نوعی دیدگاه جامعه بانکداری، پیش بینی تورم فزاینده، اما موقتی است.

پیش بینی ها هم در مورد نرخ تورم نشان می دهد که بیش از دو سوم شرکت کنندگان انتظار دارند فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را در سال 2023 افزایش دهد، در حالی که 30درصد انتظار دارند فدرال رزرو در سال 2022 این کار را انجام دهد. تقریبا 40درصد پاسخ دهندگان انتظار دارند که ارز های دیجیتالی دولتی از طریق بانک های مرکزی طی سه سال آینده راه اندازی شود. این نظرسنجی ها نشان می دهد که تورم سال های آینده حتی در اقتصاد های بزرگ هم دور از انتظار نخواهد بود و می تواند پیشرانی قوی برای بازار های جهانی باشد. با افزایش انتظارات تورمی، سرمایه گذاران برای حرکت در کشتی تورمی، در پی سرمایه گذاری در بازار های متفاوت خواهند بود که این می تواند موجب افزایش تقاضا شود. این در صورتی است که نرخ های بهره بانک های مرکزی سرمایه گذاران را به سپرده گذاری تشویق نکند.

چشم انتظاری طلا برای جلسه فدرال

طلای جهانی روز سه شنبه، نتوانست فرایند صعودی خود را حفظ کند و با نزول 19دلاری طی دو ساعت به کانال هزار و 790دلاری بازگشت. اما به طور کلی در انتها روز توانست با بازگشت به بالای کانال هزار و 800دلاری سود 33/ 0درصدی را محقق کند. روز گذشته هم فلز زرد با از سرگرفتن فرایند صعودی خود تا ساعت17 توانست قیمت هزار و 808دلار را ببیند. اما ادامه این فرایند به اخبار منتشرشده از جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو که ساعت6 به وقت گرینویچ برگزار گشت، بستگی دارد که در روز های آینده به آن پرداخته می شود. این جلسه می تواند سرنخ های بیشتری را از موضع سیاست های پولی فدرال تعیین کند.

هان تان، تحلیلگر ارشد بازار در گروه اکسنیتی گفت: صورتجلسه های کمیته بازار باز فدرال می تواند حرف اصلی را در مورد اینکه آیا طلای خالص می تواند کانال 1800دلاری را حفظ کند، بیان کند. تحلیل های فنی اخیر نشان می دهند که طلا می تواند به زیر میانگین متحرک 100روزه در حدود هزار و 790دلار بازشود.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9955

به "نگرانی های بزرگ اقتصاد 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی های بزرگ اقتصاد 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید