ونزوئلا با یاری فنی ایران فراوری نفت خود را دو برابر کرد

به گزارش گیگابلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-نشریه اسپانیایی زبان آمریکایی ال نوئبو ارالد در گزارشی نوشت: در کمال ناباوری، ونزوئلا به رغم تحریم ها، فراوری نفت خود را به دو برابر افزایش داد که تحقق این امر، بیش از همه مرهون یاری و حضور فنی ایران در مقابله با تحریم های واشنگتن بوده است.

ونزوئلا با یاری فنی ایران فراوری نفت خود را دو برابر کرد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،نشریه El Nuevo Herald نوشت: طبق تحلیل کارشناسان، ونزوئلا در ماه های اخیر با دو برابر کردن فراوری نفت به بالاترین ظرفیت فراوریی خود نزدیک شده و با یاری ایران و سایر کشورهای حامی، پیروز به مقابله با تحریم های آمریکا شده است.

براساس اعلام منابع صنعت نفت ونزوئلا به این روزنامه آمریکایی، فراوری نفت کاراکاس در ماه دسامبر (آذرماه) به طور میانگین به 900 هزار بشکه در روز رسید و در ژانویه سال تازه (دی- بهمن) تا فراوری850 هزار بشکه نفت در روز باقی خواهد ماند. این امر بخصوص به لطف دریافت مواد رقیق نماینده صادراتی از سوی ایران محقق شده که به ونزوئلا امکان جبران کمبودهای فراوری ملی نفت را داده است.

خوان فرناندز مدیر اجرایی سابق شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) در این خصوص گفت: براساس شواهد، ونزوئلا واقعا پیروز به افزایش فراوری نفت خود شده است و تحقق این امر، بیش از همه مرهون دریافت رقیق نماینده های ایرانی است که به طو مستقیم در پیشبرد پروژه فراوری نفت کمربندی ونزوئلا تاثیر گذاشته است.

شرکت ملی نفت ونزوئلا از عرضه پایدار میعانات گازی ایران به عنوان فرصتی برای افزایش فراوری نفت خام فوق سنگین در کمربند اورینوکو استفاده می نماید.

به لطف این مواد رقیق نماینده که مشتقاتی از نفت خام موسوم به نفتاست، ونزوئلا پیروز به کاهش ویسکوزیته نفت خام سنگین خود شده است.

به گفته فرناندز، براساس پیش بینی های صنعت نفت به ازای هر بشکه مواد رقیق نماینده وارداتی، سه بشکه نفت خام فراوری می گردد و به همین علت است که ایران در بازسازی فراوری نفت ونزوئلا سهم بسزایی داشته است. برآورد فراوری نفت در کمربند اورینکو در حال حاضر بالغ بر حدود 400 تا 500 هزار بشکه در روز می گردد که این اندازه فراوری، مرهون یاری ایران است.

ارقام تازه فراوری نفت ونزوئلا (حدود 900-850 هزار بشکه) در مقابل 450 هزار بشکه در اوایل سال 2021، باعث شگفتی بازارهای نفتی دنیا شده است. این ارقام به آمار اعلام شده از سوی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور که فراوری نفت حدود یک میلیون بشکه نفت را برآورد نموده بود، بسیار نزدیک است.

این در حالی است که فراوری نفت ونزوئلا به ویژه بر اثر تحریم های آمریکا علیه شرکت فراوری نفت دولت ونزوئلا در سال 2019 به شدت کاهش یافته بود. وزارت خزانه داری آمریکا نه تنها خرید نفت ونزوئلا را برای ایالات متحده ممنوع اعلام نمود، بلکه سایر کشورهای دنیا را نیز درصورت مبادله تجاری با شرکت های دولتی ونزوئلا، تهدید به مجازات نموده بود.

اگرچه کشورهای ثالثی از جمله روسیه در مقابل تحریم های آمریکا در پی یاری به ونزوئلا بودند، اما همچنان به علت از دست دادن منافع خود در نظام مالی بین المللی که بر پایه دلار است، واهمه داشتند. اما ایران که خود نیز پیش تر آماج تحریم های ظالمانه واشنگتن قرار گرفته بود، به تامین مواد رقیق نماینده برای کاراکاس ادامه داد.

کارشناسان بر این باورند که از حدود 900 هزار بشکه نفتی که ونزوئلا در روز فراوری می نماید، حدود 600 هزار بشکه آماده صادرات به کشورهای ثالثی ازجمله چین، روسیه و ... است که با وجود تحریم ها و تهدیدهای آمریکا از مبادله تجاری با دولت ونزوئلا استقبال می نمایند.

قسمت اعظم نفت ونزوئلا به وسیله تانکرهای نفتی به مالزی و سنگاپور ارسال می گردد و از آنجا به چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ونزوئلا فروخته می گردد.

از دیگر دلایل اصلی افزایش فراوری نفت ونزوئلا، توانایی شرکت ملی نفت این کشور برای مستهلک کردن و تسویه بدهی های معوقه با شرکت های خدمات نفتی محلی بوده است. این مساله باعث افزایش چشمگیر در حفاری، تعمیر چاه و دیگر فعالیت های توسعه شده است.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش سالانه دولت ونزوئلا و طبق اعلام موسسات آماری، کاراکاس در میانه تحریم ها و فشارهای مالی از سوی آمریکا و متحدانش، با میانگین رشد سالانه افزون بر 4 درصد در سال 2021، ضمن خروج از چرخه ابر تورمی، در راستا بازیابی مالی قرار گرفته است.

با این همه، صدور میعانات گازی از سوی ایران به ونزوئلا در افزایش صادرات نفت خام کاراکاس یاری شایانی نموده است. این کشور آمریکای جنوبی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خود برای بهبود مالی مردم ونزوئلا که در سال های اخیر از تحریم های واشنگتن رنج فراوان دیده اند، احتیاج دارد.

ونزوئلا نه تنها با یاری ایران، چین و روسیه توانسته بخش هیدروکربنی متلاشی شده خود را بازسازی کند و به صادرات نفت خام در مغایرت با تحریم های آمریکا ادامه دهد، بلکه بعلاوه اقتصاد فروپاشیده این کشور نیز در سال 2021 برای اولین بار از سال 2013 رشد چشمگیری داشته است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 13323

به "ونزوئلا با یاری فنی ایران فراوری نفت خود را دو برابر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونزوئلا با یاری فنی ایران فراوری نفت خود را دو برابر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید