پرنفوذترین شرکت های نفتی دنیا؟

به گزارش گیگابلاگ، خبرنگاران- با وجود کوشش هایی که برای کنار گذاشتن استفاده از سوختهای فسیلی از سوی دولتهای دنیا به خصوص آمریکا در جریان است، نفت همچنان اصلی ترین منبع انرژی در دنیا مانده است.

پرنفوذترین شرکت های نفتی دنیا؟

به گزارش خبرنگاران اقصادی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد نموده که دنیا در سال 2020 با وجود کاهش 9 درصدی استفاده از نفت به دلیل پاندمی، 92.2 میلیون بشکه در روز نفت و سایر سوختهای مایع را مصرف کرد.

با کوشش کشورهایی نظیر آمریکا و چین که بزرگترین آلایندگان دنیای هستند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و اجرای اهداف کاهش آلایندگی، بزرگترین شرکت های نفت و گاز طبعا بزرگترین مسئولیت پذیری را برای انتشار گازهای گلخانه ای به دوش خواهند گرفت و احتمالا بیشترین فشار را متحمل می شوند.

جالب است که پنج شرکت نفت و گاز بزرگ دنیا از چین و اروپا هستند و غولهای انرژی آمریکایی اکسون موبیل، شورون و ماراتون اویل به ترتیب در رتبه های ششم، هشتم و نهم قرار می گیرند.

بر اساس تحلیل اخیر محققان انرژی در شرکت وود مک کنزی که پیش بینی نموده اند تقاضا برای نفت در منطقه آسیا اقیانوسیه تا سال 2040 در مقایسه با سطح سال 2019 به میزان 25 درصد رشد خواهد نمود، چین و آسیا احتمالا رجحان نفت و گاز نسبت به همتایان آمریکایی خود را توسعه خواهند داد.

پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی به آنالیز پنج شرکت نفت و گاز برتر دنیا پرداخته که عبارتند از:

1- شرکت نفت و شیمیایی چین (سینوپک)

درآمد (2020): 407 میلیارد دلار

درآمد خالص: 5.1 میلیارد دلار

سرمایه بازار: 75.8 میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: 4.9 درصد

شرکت نفت و شیمیایی چین فراوریکننده و توزیع کننده محصولات پتروشیمی و نفت است. محصولات این شرکت شامل بنزین، دیزل، کروسن، لاستیک مصنوعی و رزین، سوخت جت و کودهای شیمیایی هستند. این شرکت که به نام سینوپک هم شناخته می گردد، یکی از سه شرکت نفتی بزرگ دولتی چین بوده و با درآمد 407 میلیارد دلار در سرانجام سال اقتصادی 2020-2019، بزرگترین شرکت نفت و گاز در آسیا اقیانوسیه و دنیا از نظر درآمد شناخته شد و دومین شرکت پردرآمد در بازار بورس آمریکا پس از والمارت است.

سود سال اقتصادی 2020 سینوپک تحت تاثیر پاندمی، به 5.1 میلیارد دلار کاهش یافت که پایینترین میزان از سال 2015 بود اما این شرکت انتظار دارد سال اقتصادی جاری بهتر باشد و اعلام نموده است میخواهد هزینه سرمایه را 24 درصد افزایش داده و به 25.55 میلیارد دلار برساند. همچنین فراوری پالایشگاهی خود را سال جاری 5.5 درصد افزایش داده و به پنج میلیون بشکه در روز می رساند.

شرکت سینوپک اعلام نموده که چین با ظرفیت پالایش 20 میلیون بشکه در روز، تبدیل شدن به بزرگترین پالایشگر نفت دنیا تا سال 2025 را هدف گذاری نموده است.

2- پتروچاینا

درآمد (2020): 296.3 میلیارد دلار

درآمد خالص: 2.9 میلیارد دلار

سرمایه بازار: 111.4 میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی 0.26 درصد

شرکت نفت و گاز پتروچاینا دومین شرکت نفت و گاز بزرگ دنیا است که در حال حاضر داراییهایی در 30 کشور دنیا دارد. این شرکت در اکتشاف، فراوری و فروش نفت فعالیت دارد و محصولات پتروشیمی هم فراوری می نماید. پتروچاینا شاخه ای از شرکت ملی نفت چین است.

پتروچاینا طرحهایی برای هزینه 239 میلیارد یوان (37 میلیارد دلار) در هزینه سرمایه سالانه رونمایی نموده که بالاترین میزان در میان شرکت های نفت و گاز دنیا است. این اقدام در راستای کوشش برای افزایش فراوری داخلی در پنج سال آینده و بهبود امنیت انرژی چین انجام می گیرد.

3- شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکوی سعودی)

درآمد (2020): 286.9 میلیارد دلار

درآمد خالص: 64.5 میلیارد دلار

سرمایه بازار: 1.9 تریلیون دلار

بازده کل یک سال گذشته: 1.4 درصد

آرامکوی سعودی با داشتن سرمایه بازار 1.9 تریلیون دلار، ارزشمندترین شرکت نفت و گاز دنیا است اما از نظر درآمد در رتبه سوم قرار می گیرد. قرار دریافت آرامکو در این فهرست غیرمعمول به نظر می رسد زیرا سهامش در بازار آمریکا مبادله نمی گردد اما این شرکت که شرکت ملی نفت عربستان سعودی است، بازیگر مهم و پرنفوذی در صحنه انرژی دنیای به شمار می رود.

آرامکو بزرگترین شرکت فراوریکننده نفت با فراوری روزانه 3.2 میلیون بشکه به شمار رفته و همچنان صاحب دومین ذخایر قطعی بزرگ نفت خام دنیا به میزان بیش از 270 میلیارد بشکه است. این شرکت به توافقی برای فروش 49 درصد سهم به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار در خطوط لوله نفت خود به یک کنسرسیوم بین المللی رسیده که در راس آن صندوق سرمایه دولتی مبادله ابوظبی و EIG گلوبال انرژی پارتنرز قرار دارند. اقدام مذکور کوشش برای کسب درآمد از داراییهای نفت بزرگ عربستان سعودی در راستای کوشش این کشور برای متنوع سازی اقتصاد است.

عربستان سعودی سرمایه گذاریهای بزرگی در انرژی تجدیدپذیر انجام داده و اعلام نموده میخواهد از توسعه LNG به نفع توسعه هیدروژن چشم پوشی کند. آرامکو تاثیرگذارترین فراوریکننده اوپک مانده و به منظور متوازن کردن بازار، فراوریش را به صورت یکجانبه یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

4- رویال داچ شل

درآمد (2020): 180.5 میلیارد دلار

درآمد خالص: منفی 21.7 میلیارد دلار

سرمایه بازار: 144.3 میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: 8.4 درصد

رویال داچ شل که در هلند مستقر است، به وسیله زیرمجموعه های خود به اکتشاف، فراوری و پالایش نفت می پردازد. این شرکت جایگاههای فروش بنزین در سراسر دنیا دارد و سوختها، روغن و سایر مواد شیمیایی را فراوری نموده و می فروشد.

شل در مورد چشم انداز بلندمدت نفت و گاز، یکی از شرکت های بزرگ نفتی است که کمترین خوش بینی را دارد و اعلام نموده که احتمالا تقاضا برای نفت به پیک خود رسیده و خود را برای بدترین سناریو که عدم احیای کامل تقاضا برای نفت به سطح سابق است، آماده نموده است. این شرکت همچنین اعلام نموده که انتظار دارد 75 درصد از ذخایر نفت و گازش تا سال 2030 و تقریبا همه آنها تا سال 2050 تمام شوند.

شل در حال فاصله دریافت از فراوری نفت و گاز و حرکت به سمت انرژی سبز است و میلیاردها دلار ضرر به دلیل کاهش ارزش داراییهایش متحمل شده است. با این حال شل پیروز شد سود تجارت نفت و فرآورده های نفتی را در سال 2020 دو برابر کند و درآمد واحد فرآورده های نفتی این شرکت به حدود 2.6 میلیارد دلار در مقایسه با 1.3 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافت. شل با وجود کاهش 87 درصدی سود، پیروز شد سودآور بماند.

5- شرکت بریتیش پترولیوم (BP)

درآمد (2020): 180.4 میلیارد دلار

درآمد خالص: منفی 20.3 میلیارد دلار

سرمایه بازار: 82.3 میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: 4.3 درصد

ایسنا نوشت: شرکت BP در کسب و کارهای انرژی در سراسر دنیا شامل فراوری نفت و گاز و پالایش، تجارت گاز طبیعی، عرضه سوختهای زیستی و اداره مزارع بادی در خشکی و فراساحلی و تاسیسات فراوری نیروی خورشیدی فعالیت دارد. واحد بازرگانی BP مانند شل در طول بحران نفتی عملکرد چشمگیری نشان داد و حدود چهار میلیارد دلار درآمد در سال 2020 داشت و تقریبا برابر با سود تجارتی بود که در سال 2019 کسب کرد. این سودها از نتایج سال اقتصادی این شرکت حمایت کرد و BP بدون در نظر دریافت کاهش ارزش داراییها، 5.7 میلیارد دلار ضرر خالص گزارش کرد. این شرکت در زمینه فراوری و اکتشاف نفت فعالیت کمتری پیدا نموده اما همچنان از همتایانش نظیر شل فعالتر است و یک هفته پیش کشف نفت در پوما وست در بخشهای عمیق خلیج مکزیکوی آمریکا را اعلام نمود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9319

به "پرنفوذترین شرکت های نفتی دنیا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرنفوذترین شرکت های نفتی دنیا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید