چرا مک بوک های نو اپل، لپ تاپ گیمینگ عالی محسوب نمی شوند؟

به گزارش گیگابلاگ، اپل مک بوک پروهای نو خود را با پردازنده های سفارشی نو و قدرتمند M1 Pro و M1 Max معرفی کرد.

چرا مک بوک های نو اپل، لپ تاپ گیمینگ عالی محسوب نمی شوند؟

در حالی که نمی توانیم تحت تاثیر ادعاهای اپل درباره عملکرد عالی این لپ تاپ ها قرار نگیریم؛ اکنون کاربران با تعجب می پرسند آیا مک بوک پروهای 2021 به طور ناگهانی برترین لپ تاپ گیمینگ جهان شدند؟

ما هنوز این لپ تاپ ها را از نزدیک مشاهده ننموده ایم و مورد محک زنی قرار نداده ایم؛ بنابراین برای قضاوت درباره کارایی و عملکرد واقعی آن ها زود است ولی به جرات می توان یک پاسخ داد: مک بوک پروهای تازه اپل برترین لپ تاپ گیمینگ نیستند!

پردازنده های تازه M1 Pro و M1 Max از 10 هسته پردازشی فیزیکی سود می برند. مدل M1 Pro دارای 16 هسته پردازشی گرافیکی (GPU) و مدل M1 Max دارای 32 هسته پردازشی GPU است که به صورت SoC با پردازنده اصلی ادغام و یکپارچه شده اند و باعث افزایش کارایی و مصرف بهتر انرژی می شوند.

بعلاوه، تراشه های تازه اپل در مدل Pro تا 32 گیگابایت رم و در مدل Max تا 64 گیگابایت رم را پشتیبانی می نمایند. این حافظه رم روی خود چیپ ست نصب شده و به وسیله یک پهنای باند 200 گیگابایت بر ثانیه برای مدل Pro و 400 گیگابایت بر ثانیه برای مدل Max در اختیار CPU و GPU قرار می گیرند.

به لطف این تغییرات در معماری پردازنده اصلی M1، نه تنها کارایی لپ تاپ های مک بوک پرو تازه یک جهش بزرگ داشته است؛ بلکه به گفته اپل، کارایی و بهره وری آن ها چه در زمان اتصال به برق و چه در زمان استفاده از باتری یکسان است که خبر بسیار خوبی برای کاربران خواهد بود. چون در لپ تاپ های ویندوزی، هنگامی که به برق وصل نیستند و از باتری استفاده می نمایند؛ به طور محسوسی کارایی آن ها کاهش یافته و عملکرد محافظه کارانه تری دارند.

در مقایسه با یک لپ تاپ 8 هسته ای پی سی، اپل می گوید تراشه M1 Pro کارایی 1.7 برابر سریع تر در همان سطح انرژی دارد در حالی که مصرف برق آن 70 درصد کمتر است. پردازنده گرافیکی M1 Pro نیز تا 7 برابر سریع تر از یک لپ تاپ 8 هسته ای با گرافیک یکپارچه است. همین طور، اپل می گوید یک مک بوک پرو با پردازنده M1 Pro دارای کارایی گرافیکی بهتر و 70 درصد مصرف انرژی کمتر در مقایسه با یک لپ تاپ دارای کارت گرافیکی مجزا است.

در حال حاضر، همه این ادعاها پیرامون کارایی لپ تاپ های مک بوک پرو چشم گیر به نظر می رسند تا زمانی که به طور دقیق تر مورد ارزیابی قرار بگیرند. در انتهای بیانیه مطبوعاتی اپل، معین شده است این کارایی 1.7 برابر بهتر CPU برای پردازنده M1 Pro در مقایسه با لپ تاپ MSI GP66 Leopard بیان شده که دارای تراشه های نسل دهم اینتل است. دو نسل از تراشه های این لپ تاپ گذشته است و یک پردازنده قدیمی محسوب می گردد. اینتل اواخر سال جاری پردازنده های نسل دوازدهم Alder Lake را معرفی می نماید.

وقتی در اسلایدهای اپل صحبت از یک لپ تاپ دارای کارت گرافیکی مجزا از CPU می گردد؛ اپل مدل مقایسه ای خود را کارت گرافیک Nvidia 3050 Ti روی لپ تاپ Lenovo Legion 5 (شماره مدل 82JW0012US) در نظر گرفته است. گفتیم فعلا نمی خواهیم به ادعاهای اپل خدشه وارد کنیم ولی وقتی صحبت از یک کارت گرافیک قدرتمند مجزا از پردازنده روی یک لپ تاپ ویندوزی می گردد؛ بعید است کسی به فکر انویدیا 3050 Ti بیفتد و بیشتر سراغ RTX 3060 یا کارت گرافیک های معادل آن در پلتفرم AMD می رویم.

از همه مهم تر اینکه اپل واقعا دو چیز همگون را با هم مقایسه نمی نماید. اپل یک پردازنده مک بوک پرو 16 اینپچی با پردازنده تازه M1 Pro و 32 گیگابایت رم و 10 هسته پردازشی به قیمت 3100 دلار را با یک لپ تاپ 1050 دلاری از لنوو (Legion 5) مقایسه می نماید. بنابراین، در حالی که اعداد و آمارها یک کارایی چشم گیر را نشان می دهند؛ باید مقایسه ها هم برابر و در یک سطح باشند.

ما نمی خواهیم کارایی تراشه های تازه M1 Pro و M1 Max اپل را پایین جلوه دهیم یا از قدرت آن ها بکاهیم؛ به ویژه اینکه اپل با سفارشی سازی یک معماری ARM پیروز شده است چنین تراشه های قدرتمندی بسازد که دارای مزیت های غیر قابل انکاری مانند مصرف پایین روی یک دستگاه قابل حمل هستند. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که مقرون به صرفه ترین مک بوک پرو تازه قیمتی 1999 دلار دارد که واقعا در بازار لپ تاپ ها مقرون به صرفه نیست.

مسئله بزرگ دیگری که یک چالش برای اپل و کاربران عاشق مک بوک پروها است؛ بازی های ویدئویی تازهی است که از قرار به زودی روانه بازار می شوند و هنوز با مک او اس سازگاری ندارند. عناوینی مانند Far Cry 6 و Deathloop و New World و غیره در پی سی هنوز روی مک بوک پروها نصب نمی شوند. معدود بازی پی سی مانند World of Warcraft یافت می گردد که روی یک دستگاه مک M1 اجرا گردد. درباره بازی هایی که کاملا تازه و داغ هستند؛ اصلا روی دستگاه مک بوک پرو M1 نصب نمی شوند؛ حتی به فکر نصب ویندوز روی این دستگاه ها هم نباید باشد.

اپل نمی گوید لپ تاپ های تازه مک بوک پرو برای گیمینگ مناسب هستند؛ اما در طول رویداد خود از یک سری بازی هایی که می توانند روی این لپ تاپ ها نصب شوند؛ صحنه هایی نمایش می دهد. ضمن اینکه توسعه دهنده های اپلیکیشن ها و برنامه برای پلتفرم تراشه های M1 خود را مورد ستایش قرار می دهد. اپل در بعضی مقایسه های دیگر خود از لپ تاپ Razer Blade Advanced 15 استفاده نموده است؛ اگرچه بار دیگر این نمودارها، واقعیت کارایی لپ تاپ های اپل را نشان نمی دهند ولی تا حدودی عملکردی نزدیک به هم دارند.

برای افرادی که آرزوی اجرای بازی های AAA روی مک بوک پرو دارند؛ باید گفت کمی نور امید در انتهای تونل دیده می گردد. با این تراشه های سیلیکونی و قوی تر اپل، شاید توسعه دهنده ها بیشتر ترغیب شوند بازی هایی برای مک و سیستم عامل مک او اس طراحی نمایند. شکست دادن ویندوز در بازی های ویدئویی بسیار سخت است اما پردازنده های پر قدرت اپل می توانند گام مهمی در جهت رقابت بیشتر لپ تاپ های بازی مک بوک پرو بردارند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 11443

به "چرا مک بوک های نو اپل، لپ تاپ گیمینگ عالی محسوب نمی شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مک بوک های نو اپل، لپ تاپ گیمینگ عالی محسوب نمی شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید