کاهش سن استعمال دخانیات در کشور

به گزارش گیگابلاگ، تهران (پانا) - دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به گسترش مصرف دخانیات در کشور و کاهش سن استعمال آن، گفت: در حالی که در 8 الی 10 سال اخیر صنایع کشور تا 50 درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می کنند اما واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از 7 واحد به 21 واحد رسیده است.

کاهش سن استعمال دخانیات در کشور

به گزارش ایسنا، محمدرضا مسجدی، با اشاره به کاهش سن استعمال دخانیات در کشور، گفت: متاسفانه سن استعمال دخانیات در کشور به 12 سال رسیده است و نزدیک 20 تا 22 درصد مردان سیگاری بوده و کمتر از 3 درصد خانم ها سیگاری هستند.

وی افزود: اما اگر به دانش آموزان و دانشجویان دختر برسیم ارقام نشان می دهد تا 35 درصد دختران تجربه مصرف قلیان دارند. اگر از این تعداد 5 درصد به دام دخانیات بیفتند ارقام وحشتناک خواهد شد.

وی با تاکید براینکه مضرات مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، اظهار کرد: چطور می شود کشورهایی مثل فنلاند و نیوزیلند اعلام می کنند تا سال 2030 دیگر سیگاری نخواهیم داشت و ما نمی توانیم؟ این موضوع نشان می دهد برنامه جامع کنترل مصرف وجود دارد و عرضه، کشاورزی و صنعت دخانیات قانون مند است.

وی افزود: حدود 8 تا 10 میلیون نفر در کشور مصرف کننده سیگار هستند و شرکت دخانیات گفت چرخش مالی دخانیات 40 هزار میلیارد تومان است و نه 11 هزار میلیارد تومان و این رقم بسیار کلان است. علاوه بر بیماری هایی که متعاقب مصرف دخانیات افراد را درگیر می کند سایر هزینه هایی که مصرف دخانیات به خانواده ها و جامعه وارد می کند بالای 140 هزار میلیارد تومان است.

مسجدی تاکید کرد: در حالی که در 8 الی 10 سال اخیر صنایع کشور تا 50 درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می کنند اما واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از 7 واحد به 21 واحد رسیده است.

وی همچنین گفت: تنها کالایی که پس از انقلاب تا به امروز تحریم نشده است، دخانیات است. همین حالا برای تهیه داروها و واکسن مرتبط با کرونا مشکل داریم اما در رابطه با دخانیات هرگز چنین نبوده است. دو سال قبل گفت خارجی ها حدود 380 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کردند و خوشحال بودند اما 70 درصد این رقم در حوزه دخانیات بوده است؛ یعنی ژاپنی ها به جای اینکه در ایران کارخانه تویوتا راه اندازی کنند در مناطق آزاد انزلی و قشم کارخانه سیگار می زنند.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9564

به "کاهش سن استعمال دخانیات در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش سن استعمال دخانیات در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید