10 ماده غذایی مفید برای سلامت لثه و دندان ها

به گزارش گیگابلاگ، شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، برای دندان مفید است. چرا که دارای اسیدیته پایینی بوده و از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می نماید. شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همانطور که می دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

10 ماده غذایی مفید برای سلامت لثه و دندان ها

انواع مواد غذایی می تواند تاثیرات متفاوتی را بر دندان های ما به همراه داشته باشد. با توجه به مواد موجود در مواد غذایی، استفاده از آن ها می تواند سلامت دندان ما را بهبود بخشیده و یا آن را تهدید کند.

در ادامه با 10 ماده غذایی مفید برای دندان ها آشنا می شویم:

1- چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنل به عنوان یک آنتی اکسیدان گیاهی است که از آسیب دندان ها و ایجاد حفره دهانی و بیماری های لثه ای پیشگیری می نماید. چای سبز برای برطرف بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باکتری های ایجدکننده بوی بد دهان، جلوگیری میکند. چای سبز، بعلاوه دارای مقداری فلوراید است که مانع از خراب شدن مینای دندان میگردد.

2- شیر و ماست

شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، برای دندان مفید است. چرا که دارای اسیدیته پایینی بوده و از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می نماید. شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همانطور که می دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

3- پنیر

پنیر با کربوهیدرات پایین، کلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد. این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می نماید و به حفظ و بازسازی مینای دندان یاری می نماید و با فراوری بزاق، باکتری هایی که باعث ایجاد حفره دندانی و بیماری لثه میگردد را از بین می برد.

4- میوه ها

میوه های مختلف مانند سیب، توت فرنگی، مرکبات و به ویژه کیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است. این ویتامین به منزله سیمانی است که دیواره سلول ها را محکم نگه میدارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه سست شده و با مستعد شدن لثه ها برای پذیرش باکتری، موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می گردد.

5- سبزی ها

کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و بروکلی مملو از ویتامین A بوده و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار لازم است. علاوه بر این، سبزی ترد، لثه ها را تمیز نموده، باعث تحریک آن ها نیز می گردد.

6- پیاز

پیاز دارای ترکیب ضد باکتری قوی، به نام گوگرد (سولفور) است. طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز، زمانی است که به صورت خام و پوست کنده استفاده گردد.

7- آب

با نوشیدن آب، یاری میکنیم تا لثه ها مرطوب بماند و مواد غذایی که لای دندان ها گیر نموده و تجزیه شده و در نهایت باعث بوی بد دهان شده است، شسته شده و از بین برود.

8- کرفس

خوردن کرفس به علت بافت این سبزی و احتیاج به زیاد جویده شدن، به سلامت دندان ها یاری می نماید. کرفس موجب فراوری بزاق بیشتری در دهان میگردد که این سبب از بین رفتن باکتری های بد دهان میگردد. بعلاوه کرفس موجب تمیز شدن فواصل بین دندان ها میگردد.

9- دانه کنجد

دندان های سالم نتیجه مصرف نان سفید و دانه کنجد، به ویژه برای بچه ها است. دانه کنجد مانع از تشکیل پلاک های دندانی شده و به ساخت عاج دندان یاری میکند. دانه کنجد همچین به علت اینکه سرشار از کلسیم است، به حفظ تراکم استخوان و دندان هم یاری شایانی میکند.

10- گوشت های حیوانی

گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکی و تخم مرغ حاوی فسفر فراوان است. کلسیم با یاری ویتامین D و فسفر موجب تقویت استخوان ها و دندان های ما میگردد. این مواد معدنی با پیشگیری از پوسیدگی دندان به سلامت دندان های ما یاری میکند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 18903

به "10 ماده غذایی مفید برای سلامت لثه و دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ماده غذایی مفید برای سلامت لثه و دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید