400 شرکت نفتی ورشکست شدند، پیش بینی تداوم بحران در بازار جهانی نفت

به گزارش گیگابلاگ، در حالی که اقتصاد دنیا آهسته فرایند بهبود را در پیش گرفته و در حال کمر راست کردن از بحران کروناست اما بعید است که به این زودی ها شاهد بهبود اوضاع در بازار دنیای نفت باشیم.

400 شرکت نفتی ورشکست شدند، پیش بینی تداوم بحران در بازار جهانی نفت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از راشاتودی، در حالی که اقتصاد دنیای فرایند بهبود اوضاع و کمر راست کردن از بحران کرونا را آغاز نموده، اما خسارت سنگینی به صنعت نفت دنیای طی ماه های گذشته وارد شده و این صنعت همچنان با بحران تداوم خسارت های وارد شده و مازاد عرضه به بازار دست و پنجه نرم خواهد نمود و این بدان معناست که بعید است شاهد بهبود اوضاع در بازار نفت باشیم.

کاهش اخیر قیمت نفت نشاندهنده انتها فرایند افزایش قیمت این حامل انرژی است که از دهه 2000 میلادی آغاز شد.

برای کشور هایی که همچنان به درآمد های حاصل از صادرات نفت وابسته هستند سقوط اخیر قیمت نفت به افزایش بی ثباتی سیاسی منجر شده است.

در طول شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت در دنیا به شکل قابل توجهی کاهش یافت که آغاز این کاهش از چین بود. چرا که این کشور در ماه ژانویه برای کنترل شیوع کرونا محدودیت های جدی را اعمال کرد. سپس در ماه های فوریه و مارس شاهد اعمال محدودیت های مشابه در کشور های اروپایی، آمریکا و آمریکای لاتین بودیم.

تقاضا به قدری در ماه آوریل کاهش یافت که قیمت نفت آمریکا به زیر صفر دلار رسید چرا که دیگر جایی برای ذخیره نفت و نگهداری از آن باقی نمانده بود و شرکت ها مجبور شدند، در مقطعی اگرچه کوتاه برای فروش نفت خود به خریداران حتی پول هم بدهند.

اگرچه انتظار می رفت این مسئله کوتاه مدت باشد، اما ممکن است شاهد ادامه تبعات آن باشیم.

از طرف دیگر شاهد موج ورشکستگی شرکت های نفتی به خصوص در آمریکای شمالی بوده و هستیم.

ارزیابی ها حاکی از آن است که حدود 400 شرکت نفتی وگازی فقط طی چند ماه سپری شده از سال 2020 اعلام ورشکستگی نموده ا ند.

*جنگ نفتی روسیه و عربستان

پس از آنکه شاهد اعمال محدودیت در فعالیت های مالی در بسیاری از شهر های دنیا برای کنترل کرونا بودیم برای بسیاری از فراوری نمایندگان نفت منطقی بود که عرضه خود را کم نموده و مشکل کمبود جا برای انبار نفت را حل نمایند.

گروه اوپک پلاس تاثیر قابل توجهی بر قیمت گذاری نفت در بازار دنیای دارد و این گروه که شامل اعضای اوپک و دیگر فراوری نمایندگان اصلی نفت نظیر روسیه است حدود نیمی از کل نفت دنیا را فراوری می نماید.

بالا دریافت اختلاف بین روسیه و عربستان و ورود دو کشور به جنگ بر سر قیمت نفت در ماه مارس به کابوسی برای دنیا تبدیل شد.

روسیه در نشست اوپک پلاس از کاهش عرضه خودداری کرد و در عوض عربستان تصمیم گرفت تا عرضه نفت به بازار دنیای را افزایش دهد.

در آن موقع روسیه وعربستان در حالی که شاهد سقوط سنگین تقاضا در بازار بودیم تا توانستند نفت به دنیا عرضه کردند.

در ماه آوریل کار به جایی رسید که قیمت در بازار دنیای سقوط کرد و شرکت های نفتی مجبور شدند برای عرضه نفت خود حتی پول هم بدهند.

در ماه آوریل کشور های اوپک پلاس از جمله روسیه وعربستان توافق کردند تا عرضه نفت به بازار دنیای را مجموعا 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و این رقم در حدود ماه ژوئن به 7.7 میلیون بشکه در روز کاهش یابد و تا انتها سال ادامه پیدا کند.

از ابتدای سال 2021 نیز این کشور ها 5.8 میلیون بشکه از فراوری خود پایین نگه خواهند داشت و این توافق تا آوریل 2022 پابرجا خواهد بود.

اوپک تمام کوشش خود را نموده است تا برای متعادل کردن قیمت نفت تا آنجا که می تواند از عرضه به بازار بکاهد، اما این کوشش ها کافی نبوده است.

بعضی کارشناسان پیش بینی می کردند که در نیمه دوم سال 2020 شاهد بهبود V شکل قیمت در بازار نفت باشیم، اما این به شرطی بود که طی ماه های آینده شاهد عادی شدن اوضاع باشیم.

تداوم شیوع ویروس کرونا و سرعت دریافت افزایش تعداد مبتلایان در دنیا می تواند شرایط بسیار متفاوتی را نسبت به آنچه انتظار می رفت ایجاد کند

از نظر تاریخی بار ها شاهد بالا و پایین شدن قیمت نفت در بازار دنیای بوده ایم.

*تاریخ نوسان سنگین قیمت نفت

طی 30 سال گذشته 5 بار قیمت نفت حدود 30 درصد و یا حتی بیشتر در دوره های هفت ماهه سقوط نموده که این اتفاقات همزمان با شکل گیری تغییرات جدی در اقتصاد دنیای و بازار نفت رخ دادند.

بنا به گزارش بانک دنیای که در سال 2015 منتشر شد در اوایل دهه 1980 میلادی قیمت نفت سقوط شدیدی را تجربه کرد.

بحران عظیم مالی در سال 2008 هم باعث شد تا فرایند افزایشی قیمت نفت متوقف گردد، اما در سال 2011 شاهد افزایش شدید قیمت بودیم.

در نیمه دوم سال 2014 هم قیمت نفت سقوط کرد و در سال 2016 نیز به قیمت متوسط 43.73 دلار در هر بشکه رسید.

کاهش شدید قیمت با حداقل 30 درصد سقوط همیشه بسیار قابل توجه بودند، اما این بار قیمت نفت به کف رسید و صد درصد یا بیشتر از ارزش خود را از دست داد و حتی به زیر صفر درصد رسید.

طی ماه های گذشته تغییرات جدی در رفتار مصرف نمایندگان در دنیا ایجاد شده و انتظار می رود این تغییرات در دنیای پساکرونا تداوم داشته باشند.

در حالی که ما منتظر فراوری واکسن کرونا هستیم صنعت حمل و نقل هوایی دنیا که یکی از عظیمترین مصرف نمایندگان نفت محسوب می گردد، همچنان با مشکل پایین بودن شدید مسافر دست و پنجه نرم می نماید و این مسئله در بسیاری از حوزه های دیگر مالی دنیا به چشم می خورد.

اخراج ده ها میلیون نفر باعث شده تا درآمد خانوار ها پایین آمده و قدرت خرید آن ها کم گردد و بهبود این اوضاع مدت ها زمان خواهد برد.

بعید به نظر می رسد به این زودی ها شاهد بهبود اوضاع در بخش های مرتبط با نفت به خصوص صنعت حمل و نقل هوایی باشیم چرا که علیرغم آنکه چین نخستین کشوری بود که درگیر کرونا شد و زودتر از همه هم فرایند بهبود اوضاع مالی را آغاز کرد، اما صنعت هواپیمایی این کشور همچنان درگیر پایین بودن مسافر بوده و هیچ نشانه ای ناشی از بهبود اوضاع وبازگشت سریع تقاضا وجود ندارد.

قیمت نفت یکی از عوامل مهم در سلامت اقتصاد دنیای است. پایین ماندن قیمت نفت تبعات جدی را برای رشد و تورم در اقتصاد دنیای خواهد داشت. سقوط اخیر قیمت نفت همچنین می تواند بر نرخ بهره در دنیا اثر گذار باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4920

به "400 شرکت نفتی ورشکست شدند، پیش بینی تداوم بحران در بازار جهانی نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "400 شرکت نفتی ورشکست شدند، پیش بینی تداوم بحران در بازار جهانی نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید