اثربخشی واکسن اسپوتیک V روسی 91.6 درصد است

به گزارش گیگابلاگ، نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیک V روسیه نشان می دهد که این واکسن بی خطر و اثربخشی آن 91.6 درصد است.

اثربخشی واکسن اسپوتیک V روسی 91.6 درصد است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، روی بیش از 20 هزار نفر صورت گرفته است. 75 درصد افراد شرکت نماینده در این مطالعه واکسن اسپوتنیک V و بقیه دارونما دریافت کردند.

یک چهارم افراد شرکت نماینده در این مطالعه دچار بیماری های پیش زمینه ای بودند که عامل مهمی برای شدت بیماری کرونا محسوب می گردد.

بر اساس نتایج این مطالعه، 1.3 درصد افراد گروه کنترل و یک دهم درصد افرادی که واکسن دریافت نموده بودند، از روز بیست و یکم تزریق دوز اول واکسن دچار عفونت کرونا شدند که این موضوع نشان می دهد ایمنی مورد احتیاج برای پیشگیری از این بیماری در مدت 18 روز بعد از تزریق دوز اول واکسن به دست آمده است.

اثر محافظتی این واکسن در همه گروه های سنی از جمله در گروه سنی بالای 60 سال مشاهده شده است و در افرادی که دچار عفونت کرونا شده بودند نیز شدت این بیماری خفیف بود.

در افراد گروه دریافت نماینده واکسن 3 مورد مرگ مشاهده شد که از افرادی بودند که بیماری زمینه ای شدیدداشتند و به نظر می رسد که مرگ آنها ارتباطی با واکسیناسیون نداشته است.

در این مطالعه عارضه جدی مهمی در گروه دریافت نماینده واکسن مشاهده نشده است.

بر اساس این مطالعه کارایی واکسن اسپوتنیک V، بیست و یک روز پس از تزریق دوز اول واکسن 91.6 درصد است؛ همچنین شدت بیماری کرونا بعد از تزریق اول واکسن کاهش می یابد.

در فرایند فراوری این واکسن گزارشاتی در خصوص عدم شفافیت فرایند فراوری آن وجود داشت اما نتایج مطالعه اخیر شفاف بوده و اصول علمی واکسیناسیون در آن رعایت شده است؛ این به آن معنی است که واکسن مفید دیگری برای مقابله با کووید-19 فراوری شده است.

بر اساس این نتایج واکسن اسپوتنیک V در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر کرونا هم کاملا موثر بوده و هیج عارضه جانبی جدی نداشته است.

به این ترتیب از نظر اثربخشی، این واکسن در رده واکسن های تایید شده شرکت های فایزر- بایون تک، مدرنا موسسه ملی سلامت آمریکا و آسترازنکا قرار می گیرد.

از آنجایی که واکسیناسیون گسترده با این واکسن پیش از انتشار نتایج مرحله آخر کارآزمایی بالینی آغاز شده بود، در خصوص آن شبهه هایی به وجود آمد اما اکنون محققان می گویند این واکسن بی خطر بودن و کارایی خود را نشان داده است.

این واکسن را موسسه پژوهشی گمالیا ساخته و در ساخت آن از فناوری ویروس حامل استفاده شده که از نظر فناوری شبیه به واکسن های استرازنکا/دانشگاه آکسفورد و واکسن تک نوبتی شرکت بلژیکی یانسن (متعلق به شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون) است.

در فناوری ویروسِ حامل، یک ویروس بی خطر را حامل یک پیغام ژنتیکی و وارد بدن می نمایند. سیستم ایمنی وقتی این ویروس را شناسایی می نماید، این پیغام را هم می خواند و به خاطر می سپارد و خود را آماده مقابله با این پیغام ناشناخته می نماید.

هنگامی که ویروس کرونا که هنوز برای سیستم ایمنی بسیاری از انسان ها ناشناخته است وارد بدن گردد، سیستم ایمنی از روی همان پیغام، ویروس را شناسایی می نماید و بر ضد آن وارد عمل می گردد و بر اساس همان شناخت و آمادگی قبلی، بسیار موثرتر عمل می نماید.

واکسن اسپوتنیک V در دو نوبت تزریق می گردد؛ به فاصله 21 روز و برخلاف دیگر واکسن های دونوبتی کرونا، نوبت اول و دوم با هم فرق دارند، با این ایده که تفاوت دو نوبت هم اثربخشی آن را زیاد می نماید هم دوام تاثیر آن را.

واکسن اسپوتنیک V برخلاف واکسن های فایزر و مدرنا که از فناوری جدیدتر ام آران ای استفاده نموده اند، احتیاج به نگهداری در سرمای زیاد ندارد و در یخچال معمولی می توان آن را نگهداری کرد.

قیمت این واکسن برای هر نوبت حدود 10 دلار است

در واکسن اسپوتنیک که اولین واکسن کرونایی بود که ساخت آن اعلام شد، دو نوع آدنوویروس (5 و 26) دستکاری ژنتیکی شده است و حامل رمز ژنتیکی پروتئین شاخکی ویروس کرونا هستند. پروتئین شاخکی در واقع مثل کلیدی عمل نموده که سلول را برای ورود ویروس کرونا آماده می نماید.

به این ترتیب پروتئین شاخکی به سیستم ایمنی معرفی می گردد تا راه شناسایی و خنثی کردن آن را یاد بگیرد و بر ضدش فعال گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8210

به "اثربخشی واکسن اسپوتیک V روسی 91.6 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثربخشی واکسن اسپوتیک V روسی 91.6 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید