ارسال دارو به تومور با یاری میکروحبابها

به گزارش گیگابلاگ، اندازه میکروحباب های مورد استفاده در این روش تقریباً نصف گلبول های قرمز خون است. هنگامی که این میکروحباب ها به هدف رسیدند، امواج فراصوت برای تجزیه میکروحباب ها و آزادسازی دارو های درمانی درون آن مورد استفاده قرار می گیرند.

ارسال دارو به تومور با یاری میکروحبابها

محققان دانشگاه لیدز (University of Leeds) انگلیس در مطلعه اخیرشان یک رویکرد جدید که شامل استفاده از حباب های کوچک/ میکروحباب ها برای ارسال دقیق دارو به تومور های سرطانی است را ارائه نموده اند.

هنگام مبارزه با تومور های سرطانی، اغلب دارو هایی که می توانند یک ضایعه را از بین ببرند تأثیرات منفی قابل توجهی روی بقیه اعضای بدن می گذارند. به همین منظور می بایست دارو هایی با دوز متوسط تجویز گردد تا از رخ دادن عوارض جانبی که ممکن است حتی از بیماری نیز بدتر باشند، جلوگیری گردد.

با در نظر دریافت این موضوع، محققان در کوشش اند تا روش هایی دقیق برای ارسال دارو های سرطان به نقاط مورد نظرشان، ایجاد نمایند.

محققان انگلیسی در مطالعه خود نشان داده اند که آن ها می توانند درون میکروحباب ها (Microbubbles) را با یک داروی سرطان پر نمایند و سپس آنتی بادی هایی که هورمون رشد مرتبط با عروق خون تومور را دنبال نموده و همراه با آن حرکت می نماید را به میکروحباب متصل نمایند تا دارو با یاری آن ها به مکان های خاص منتقل شوند.

اندازه میکروحباب های مورد استفاده در این روش تقریباً نصف گلبول های قرمز خون است. هنگامی که این میکروحباب ها به هدف رسیدند، امواج فراصوت برای تجزیه میکروحباب ها و آزادسازی دارو های درمانی درون آن مورد استفاده قرار می گیرند.

این آزمایش در حیوانات آزمایشگاهی اجرا شده است، اما محققان بر این باورند که آزمایشات بالینی انسان به آن ها یاری خواهد نمود تا بتوانند در آینده از این فناوری در انسان ها نیز استفاده نمایند.

دکتر نیکولا اینگرام (Nicola Ingram) از دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز و یکی از محققان این تحقیق گفت: یکی از مسائل عظیم دارو های سرطانی این است که برای بقیه اعضای بدن نیز بسیار سمی هستند. فناوری میکروحباب ها می تواند به ما امکان استفاده دقیق از این دارو های بسیار قدرتمند را بدهد و این باعث می گردد که این دارو به سلول های سالمی که در نزدیکی تومور قرار دارند نیز آسیب نرساند.

محققان خاطرنشان کردند میکروحباب هایی که دارو را حمل مینمایند نسبت به یک دارویی که به تنهایی مصرف میشد مدت زمان بیشتری را در سیستم گردش خون باقی می ماند که این امر باعث می گردد غلظت های بیشتری از دارو در محل تومور ها جمع شوند و باعث بهبود اثربخشی درمان گردد و حتی در مراحل بعد می توان دوز های کمتری به بدن ارسال کرد.

پروفسور استفان ایوانز (Stephen Evans) رئیس دانشکده فیزیک مولکولی و مقیاس نانو دانشگاه لیدز و یکی از نویسندگان مقاله گفت: نتایج این مطالعه هیجان انگیز است، زیرا ما نه تنها روشی دقیق و هدفمند برای ارسال دارو توسط میکروحباب ها به تومور های سرطانی را ایجاد کردیم بلکه راه نوینی برای استفاده از دارو های بسیار قوی برای مبارزه با سرطان بدون ایجاد عوارض جانبی مضر ایجاد شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7257

به "ارسال دارو به تومور با یاری میکروحبابها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال دارو به تومور با یاری میکروحبابها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید