از علت تا درمان سرطان لوزالمعده

به گزارش گیگابلاگ، سرطان لوزالمعده یا پانکراس یک بیماری خاموش است که به طور خارج از کنترل شروع به تکثیر میکند و یک توده را تشکیل دهند که این توده توانایی آسیب رساندن به سایر بخش های بدن را دارد.

از علت تا درمان سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده

انواع درمان سرطان لوزالمعده به مرحله و موقعیت سرطان و همچنین به شرایط سلامتی و ترجیحات شخصی بیمار بستگی دارد. برای بیشتر افراد، اولین هدف از درمان سرطان لوزالمعده از بین بردن سرطان در صورت امکان می باشد.

انواع درمان سرطان لوزالمعده ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد باشد. سرطان لوزالمعده یا تورمور لوزالمعده و یا پانکراس در بافت های لوزالمعده شروع می گردد. انواع مختلفی از رشد سلول های غیرطبیعی از جمله تومورهای سرطانی و غیر سرطانی در لوزالمعده رخ می دهند.

شایع ترین نوع سرطان ایجاد شده در لوزالمعده در سلول هایی شروع می شوند که از مجاری که حامل آنزیم های گوارشی از لوزالمعده هستند (آدنوکارسینوم مجرای لوزالمعده) حمایت و پشتیبانی می کنند. سرطان پانکراس در مراحل اولیه خود به ندرت قابل تشخیص است. اما ممکن است تا زمانی که به سایر قسمت های بدن انتشار پیدا نکند علائم خاصی را بروز ندهد.

لوزالمعده
لوزالمعده حدود 6 اینچ (15 سانتیمتر) طول دارد و چیزی شبیه به گلابی است و هورمون های مختلفی از جمله انسولین و آنزیم های مختلفی را برای کمک به هضم غذا و جذب مواد مغذی تولید می کند.1

علائم بیماری سرطان پانکراس یا لوزالمعده

علائم و نشانه های سرطان پانکراس اغلب خاموش هستند و تا اینکه بیماری به مرحله پیشرفته نرسد خود را آشکارا نشان نمی دهند. در زیر به مجموعه این از این علائم اشاره شده است. نکته قابل ذکر این است که با وجود اینکه علائم سرطان پانکراس خاموش هستند اما راه هایی برای تشخیص و درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره می گردد.
زردی
یکی از نشانه های خاموش سرطان پانکراس زردی است؛ زردی علامتی است که با تعداد زیادی از بیماری ها همراه می باشد؛ منظور از زردی چیست و چه موقع زردی نشانه بیماری است؟ هر گاه پوست و چشم شروع به ایجاد یک سایه زرد می کند، ممکن است نشانه ای از وجود مشکل در بدن باشد. علامت زردی ارتباطی به بدخیمی پانکراس ندارد. حال دلیل این زردی چیست؟

هنگامی که بیلی روبین در بدن به دلیل وجود تومور تجمع می کند و مانع آزاد شدن بیش از حد صفرا از بدن می گردد، کبد، به نوبه خود، بیلی روبین فرآوری شده (صفراوی) را نمی تواند از طریق مجرای صفرا خارج نماید. در نتیجه رنگ پوست و چشم زرد می گردد.زردی هنگامی که تومور پانکراس به کبد توسعه می یابد، بدتر می گردد، بنابراین زردی می تواند در مراحل اولیه و پایانی تومور پانکراس نیز رویت گردد .

ادرار تیره تر
ادرار رنگی ناشی از بیلی روبین بیش از حد در بدن است و یکی از نشانه های واضح است که نشان می دهد تومور ممکن است در پانکراس شما رشد کند و موجب سرطان پانکراس گردد. هنگامی که ادرار شما شروع به تغییر رنگ می کند، شانس تشخیص تومور بیشتر است و مهم است در اسرع وقت با متخصص خود مشورت کنید تا مورد چکاپ های مهم پزشکی قرار بگیرید، زیرا شما خود نمی توانید این علامت را از نشانه های خاموش سرطان پانکراس بدانید.
مدفوع چرب
همانطور که به نظر نفرت انگیز می رسد ولی این یکی از نشانه های روشن تومور در بدن شما، به خصوص در پانکراس است. هنگامی که تومور رشد می کند، مجرای صفرا را که قرار است بر روی غذا کار نماید و مواد چربی بدن را پردازش می کند، مسدود می کند. بنابراین مواد چرب و مواد دیگر با مدفوع بیرون می آید.
مدفوع رنگی
به غیر از مدفوع که چرب است، نشانه دیگری که ممکن است از سرطان لوزالمعده رنج ببرد، رنگدانه در مدفوع است. آب پانکراس و صفرا که قرار است به دستگاه گوارش برسند مسدود می شوند و از این رو به مدفوع وارد می شوند. در بین علائم و نشانه های خاموش پانکراس این نشانه های آشکار می توانند علائم خوبی برای مشخص نمودن این بیماری باشد.
سوزش پوست
یکی از علائم دیگر سرطان پانکراس که به دلیل مشخص بودن می تواند زندگی فرد مبتلا به سرطان را قبل از آنکه دیر گردد نجات دهد، سوزش پوست می باشد. سوزش پوست در کنار زرد شدن پوست اتفاق می افتد اگر پوست شما رنگ زرد و سوزش بی سابقه ای دارد حتما به متخصص مراجعه نمایید تا با انجام معاینات و چکاپ های مهم پزشکی شما را برای بهبود بیماری راهنمایی کنند.

تحریکات ممکن است بر روی برخی از نقاط بدن مانند یک خوشه از جوش های ریز و یا پراکنده در سراسر بدن خود ظاهر می گردد. سوزش ناشی از تعدادی از عوامل مانند بیلی روبین بیش از حد، کاتالیزورهای گوارشی ناکافی در بدن و میزان سوخت و ساز بدن پایین است.2

دلیل سرطان پانکراس

دلیل دقیق سرطان لوزالمعده، تشخیص داده نشده، اما پزشکان فاکتورهایی مانند سیگار و داشتن برخی جهش های ارثی را عامل خطر برای ابتلا به این نوع سرطان معرفی می کنند. سرطان لوزالمعده هنگامی رخ می دهد که سلول های لوزالمعده در DNA خود تغییراتی (جهش) ایجاد می کنند.

DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام گردد. این جهش ها باعث رشد غیرطبیعی سلول ها می گردد. تجمع سلول های غیرطبیعی منجر به تشکیل تومور خواهد شد. سلول های سرطانی لوزالمعده در صورت عدم درمان، می توانند به اندام های مجاور و رگ های خونی و قسمت های دیگر بدن انتشار یابند.1

درمان سرطان پانکراس

درمان های سرطان پانکراس شامل موارد زیر است:
جراحی
روش های عمده جراحی که در درمان افراد مبتلا به سرطان پانکراس از آن ها استفاده می گردد عبارتند از:
جراحی ویپل
این روش جراحی زمانی که سرطان، سر غده پانکراس را درگیر کرده باشد کاربرد دارد. جراح، سر و گردن پانکراس و گاهی کل پانکراس به همراه بخشی از معده، دوازدهه، گره های لنفاوی و سایر بافت ها را خارج می کند. این جراحی، پیچیده و خطرناک است و دارای عوارضی شامل عفونت، خونریزی و مسائل معده می باشد.
دیستال پانکراتکتومی
این روش معمولا برای درمان تومور سلول های عصبی یا نورواندوکرین توصیه می گردد، طی آن جراح دم و سایر قسمت های پانکراس و طحال را حذف می کند.
پانکراتکتومی کامل
جراح کل پانکراس و طحال را خارج می کند. فرد بدون پانکراس می تواند زندگی کند، اما ممکن است به دیابت مبتلا گردد زیرا بدن دیگر انسولین تولید نمی کند.
جراحی تسکین دهنده
در این روش امکان برداشتن سلول های سرطانی پانکراس وجود ندارد. اگر در مجرای صفراوی یا دوازدهه انسداد وجود داشته باشد با ایجاد بای پس، جریان صفرا از کبد تسهیل می یابد تا درد و مسائل گوارشی به حداقل برسد. راه دیگری که برای از بین بردن انسداد مجاری صفراوی استفاده می گردد، قرار دادن یک استنت کوچک در مجرا برای باز نگه داشتن آن است. این روش کمتر تهاجمی است و با استفاده از آندوسکوپ انجام می گیرد.
شیمی درمانی
در شیمی درمانی از نوعی دارو استفاده می گردد که با اختلال در فرایند تقسیم سلولی مانع از رشد سلول های سرطانی می گردد. درمان به صورت چرخه ای است تا در بین دوزهای تزریق دارو، بدن جهت ترمیم خود زمان لازم را به دست آورد. این روش عوارضی همچون ریزش مو، تهوع، استفراغ و خستگی دارد.

داروی شیمی درمانی که اغلب برای درمان سرطان لوزالمعده استفاده می گردد جمسیتابین (Gemzar) است که به صورت هفتگی، داخل وریدی تزریق می گردد. شیمی درمانی پس از عمل جراحی، برای کشتن سلول های سرطانی به جای مانده استفاده می گردد.

داروهای بیولوژیک جدیدتر هستند و بخش های خاصی از سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند و عوارض جانبی کم تری دارند. یکی از این داروها، ارلوتینیب (Tarceva) است که به صورت قرص مصرف می گردد.

پرتو درمانی
این روش درمانی با متمرکز کردن پرتوهای پر انرژی بر روی سلول های سرطانی، آن ها را از بین می برد. درمان سرطان پانکراس به طور معمول به مدت 5 تا 6 هفته برای 5 روز در هفته ادامه خواهد داشت.

در صورت وجود انسداد مجاری صفراوی یا دوازدهه، پرتو درمانی به عنوان درمان تسکین دهنده می تواند درد و سایر مسائل گوارشی را از بین ببرد.

عوارض جانبی پرتو درمانی شامل تغییرات پوستی خفیف شبیه آفتاب سوختگی، تهوع، استفراغ، اسهال، خستگی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن می باشد که بیشتر عوارض جانبی چند هفته پس از اتمام درمان کاهش می یابند.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.smhcharity.org

3.www.doctoreto.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 11887

به "از علت تا درمان سرطان لوزالمعده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان سرطان لوزالمعده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید