افت ذخایر خونی در بعضی استان ها ، فراخوان برای اهدای خون

به گزارش گیگابلاگ، سرمای پاییزی و بارش ها در حالی در کشورمان شروع شده اند که بیشتر استان ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط قرنطینه و کاهش تردد قرار دارند؛ این در حالی است که احتیاج به خون دائمی است و کاهش آمار اهدای خون سبب افت ذخایر خون و فراورده های حیات بخش آن می گردد.

افت ذخایر خونی در بعضی استان ها ، فراخوان برای اهدای خون

به گزارش خبرنگاران و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، میزان ذخایر خون در بعضی از استان ها از جمله استان تهران که بخش مهمی از خون مورد احتیاج بیماران و عمل های جراحی را در کشور تامین می نماید در روزهای اخیر کاهش یافته است.

استان هایی که همه گیری کرونا در آنها شدیدتر است و بیماران مصرف کننده خون بیشتری دارند نیز در همین شرایط قرار دارند. ترس از ابتلا به بیماری کووید 19 ، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سرد شدن و شروع بارش ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا در بیشتر استان ها از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است. اما تنها راه یاری به بیماران صعب العلاج و جراحی ها - بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان احتیاج به خون دارند، اهدای خون است و هنوز بشر نتوانسته است خون مصنوعی بسازد.

بنابراین گزارش برای اطمینان خاطر شهروندان از سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می گردد و جای هیچگونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد. ضمن اینکه هنوز هیچ مورد ابتلا به کرونا به وسیله خون و فرآورده های آن ثبت نشده است.

لازم به ذکر است؛ 20 درصد خون های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص می رسد که به این هدیه نجات بخش احتیاج مستمر دارند.

از طرفی خون و فرآورده های آن عمر محدودی دارند و خون کامل 35 روز و پلاکت تنها 3 روز ماندگاری دارد و بدین لحاظ همه روزه احتیاج به اهدای خون در کشور احساس می گردد.

سازمان انتقال خون از هموطنان با سن بیش از 18 و کمتر از 60 سال تمام و حداقل وزن 50 کیلوگرم دعوت می نماید که به یاری بیماران چشم انتظار بشتابند و در روزهای سرد و شیوع کرونا، بیماران احتیاجمند به خون را فراموش نکنند تا دست در دست و پشت به پشت هم با حمایتی همیشگی روزهای سخت همه گیری کرونا را پشت سر بگذاریم و یاری کنیم تا خانواده های کمتری داغدار شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6720

به "افت ذخایر خونی در بعضی استان ها ، فراخوان برای اهدای خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت ذخایر خونی در بعضی استان ها ، فراخوان برای اهدای خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید