تعویق المپیک برای ایران فرصت بود، 10 تا 20 سهمیه دیگر می گیریم

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک امروز دوشنبه در اولین نشست خبری خود در امسال که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، پیرامون سیاست های این کمیته در رابطه با المپیک توکیو و تعویق یک ساله ایجاد شده در زمان برگزاری این بازی ها و همچنین برنامه های پیش رو توضیحاتی داد.

تعویق المپیک برای ایران فرصت بود، 10 تا 20 سهمیه دیگر می گیریم

اصل بر دوری از حاشیه و انسجام بود

وی در آغاز صحبت های خود گزارشی از عملکرد کمیته ملی المپیک درسال گذشته ارائه کرد و گفت: در سال گذشته استراتژی خود را بر اساس یک استراتژی 15 محوری دنبال کردیم. امسال هم تداوم برنامه های سال قبل را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بحث انسجام و همدلی میان نهادهای ورزشی اولین نکته ای بود که به آن تاکید داشتیم. در حال حاضر میان ارکان ورزش یعنی وزارت ورزش، دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون ها و رسانه ها انسجام گذاشتیم. اصل را دوری از حاشیه قرار دادیم و مبنا را بر این گذاشتیم که شرایطی ایجاد کنیم تا هیچ حاشیه ای نداشته باشد.

100 ملاقات بین المللی برای جلب حمایت از ایران داشتم

رئیس کمیته ملی المپیک تشکیل ستاد عالی را در راستای ایجاد تک صدایی در مدیریت ورزش قهرمانی عنوان نمود و با یادآوری اینکه اولین جلسه این ستاد فردا سه شنبه برگزار می گردد، گفت: هدف از تشکیل این ستاد، سیاست گذاری واحد در ورزش است. طی دو سال گذشته این جهت پاسخ داد. برای بازی های آسیایی، المپیک آرژانتین و المپیک توکیو در این ستاد اهداف را دنبال کردیم.

صالحی امیری دیپلماسی ورزشی را دیگر برنامه اجرا شده از سوی کمیته ملی المپیک طی سال گذشته عنوان نمود و گفت: حدود 100 ملاقات با مقامات ارشد ورزشی اعم از کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون های دنیای داشتم و سعی کردم مواضع ایران را معین و حمایت های لازم را داشته باشیم. سعی داشتیم فشارهای کاذب مانند فشاری که از سوی فدراسیون دنیای جودو وارد بود را کم کنیم. رئیس این فدراسیون به دنبال یک هدف سیاسی برای تعلیق جودو ایران بود اما سعی کردیم با ملاقاتهای مختلف از حقانیت جودو و ورزش ایران دفاع کنیم و تعلیق را بشکنیم. البته دادگاه تصمیم گیری 20 فروردین ماه بود و تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاد.

به فدراسیون ها یاری های خارج از بودجه هم داشتیم

رئیس کمیته ملی المپیک مروری هم بر شرایط مالی این کمیته در سال گذشته با توجه به شرایط مالی کشور داشت. وی گفت: با وجود همه محدودیت ها و به واسطه بعضی اقدامات مانند جذب اسپانسر، به هدف گذاری بودجه ای رسیدیم طوری که صد درصد بودجه فدراسیون ها را پرداخت کردیم. ضمن اینکه یاری های خارج از بودجه مصوب هم داشتیم.

وی با بیان اینکه باور داریم احتیاج فدراسیون ها بیش از بودجه ای است که در اختیارشان گذاشته شد، به شفاف سازی کمیته ملی المپیک در این زمینه اشاره نمود و اینکه این کار می تواند جهت را برای اعتماد سازی هموار کند. طی دو سال گذشته این جهت را طی کردیم. در سال پیش رو هم شفاف تر از همواره عمل خواهیم کرد.

دنبال تبدیل استادیوم امجدیه به موزه هستیم

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه به ضرورت راه اندازی موزه ملی ورزش که سال گذشته انجام شد، اشاره نمود و گفت: این افتتاح آغاز راهی برای برنامه اصلی در رابطه با موزه بود. می خواهیم موزه را در وسعت عظیم تری گسترش دهیم. فعلاً 3 هزار شیء از قهرمانان به یادگار گرفته شده اما ورزشکاران به مرور گرایش بیشتری به آن پیدا نموده اند. موزه، قطب فرهنگی ورزش است.

وی یادآور شد: پیشنهاد کردیم که استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) به یک موزه تبدیل گردد البته با حفظ ساختار فعلی اما باید بخش هایی از آنکه تخریب شده است، ترمیم و بازسازی گردد. این پیشنهاد را مطرح و پیگیری نموده ایم. نشستی هم با وزیر داشته ایم. مدیریت شرکت توسعه به دنبال اجرای این طرح است. با موزه افتتاح شده در محل کمیته که به صورت بسته است و موزه امجدیه به عنوان موزه روباز، به مجموعه فرهنگی کاملی در ورزش دست پیدا می کنیم که حتی می تواند محل بازدید گردشگران خارجی هم باشد.

سالی 5 میلیارد تومان برای زیرساخت ها هزینه می کنیم

به گزارش خبرنگاران، تشکیل و راه اندازی کمیسیون های مختلف به عنوان اتاق فکر و عبور نظام تصمیم گیری کمیته ملی المپیک در این کمیسیون ها، موضوع دیگری بود که صالحی امیری از آن به عنوان بخشی از فعالیت های این کمیته در سال 98 یاد کرد با این توضیح که در کمیته ملی المپیک هیچ تصمیمی به صورت فردی اتخاذ نمی گردد.

رئیس کمیته ملی المپیک توسعه زیر ساختی را به عنوان بخشی دیگر از فعالیت های اجرا شده در بدنه این کمیته طی سال گذشته عنوان نمود و گفت: در این زمینه 5 میلیارد تومان هزینه شد. امسال هم مشابه همین رقم هزینه خواهد شد. در کل برنامه داریم که طی چهار سال، 20 میلیارد تومان برای بازسازی ها هزینه گردد و اینگونه به توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری دست یابیم.

اقدامی برای ثبت تاریخ ورزش نشده بود

صالحی امیری با اشاره به حضور موفقیت آمیز ایران در بازی های ساحلی دنیا در سال گذشته، تاکید نمود: برای حضور در بازی های چین که قرار است امسال برگزار گردد نیز اقدامات اولیه در حال اجرا است.

وی از تاریخ شفاهی ورزش هم یاد کرد و گفت: زمان می گذرد و آنچه از ورزش می ماند، خاطرات است. تا به امروز اقدامی برای ثبت این تاریخ نشده بود اما سال گذشته تاریخ شفاهی را به عنوان یک تم علمی آغاز کردیم. در این زمینه بعد از انقلاب تجربه های خوبی داشتیم، از این تجربه ها در ورزش استفاده کردیم.

روز خداحافظی ام هم جوابگو خواهم بود

اهمیت و جایگاه رسانه در فعالیت های ورزشی و انعکاس آنها نیز موضوعی بود که رئیس کمیته ملی المپیک به آن پرداخت و گفت: معمولاً زمانی از رسانه یاد می گردد که به آن احتیاج است در حالی که رسانه در همه زمان ها باید حضور داشته باشد و بتواند آزادانه نقد کند. مدیران هم بپذیرند که در اتاق شیشه ای هستند و باید نقدها را بپذیرند. من از ابتدا جوابگو بودم و روز خداحافظی هم این کار را انجام می دهم.

به گزارش خبرنگاران، سید رضا صالحی امیری در ادامه نشست ویدئو کنفرانس خود از محل کمیته ملی المپیک به پرسش های مطرح از طرف خبرنگاران پاسخ داد.

تعویق المپیک برای ایران فرصت بود نه تهدید

وی ابتدا در خصوص تعویق المپیک و مزایا و مضراتی که برای ورزش خواهد داشت، گفت: تعویق المپیک زیانی برای ورزش ایران نداشت. البته من از منظر فرصت و تهدید می گویم، این تعویق برای ما فرصت بود نه تهدید چون یک سال برای برگزاری اردوها و ایجاد شرایط ایده آل زمان داریم. همچنین با چند مسئله حساس مانند مصدومیت سهراب مرادی، حسن یزدانی و حمیده عباسعلی روبرو بودیم. با تعویق المپیک، زمان مناسب برای بازگشت به تمرین و بهبودی کامل این افراد ایجاد شده است.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه به سلامت ورزشکاران اهمیت بیشتری می دهیم، گفت: علاوه بر ایران خیلی از کشورهای دیگر هم متقاضی تعویق المپیک بودند. البته ایران خیلی از زودتر از این کشورها درخواستش را اظهار داشت. وقتی کمیته بین المللی المپیک تعطیل شد و خیلی از کشورهای مطرح از حضور در بازی ها امتناع کردند، نخست وزیر ژاپن متقاعد شد که کوتاه بیاید. ضمن اینکه الان شرایط مشابه برای همه کشورها ایجاد شده است.

10 تا 20 سهمیه دیگر المپیک می گیریم

وی با تاکید بر اینکه 52 سهمیه ایران قطعی و به قوت خود باقی است، گفت: پیش بینی سرپرست کاروان ایران این است که بین 10 تا 20 سهمیه دیگر می گیریم.

صالحی امیری با اشاره به بودجه 120 میلیارد تومانی کمیته ملی المپیک برای امسال توضیح داد: این بودجه خوبی است. از ابتدا ارتقای بودجه 150 میلیاردی برای کمیته - به مرور و تدریجی - را در برنامه داشتیم که حالا به مرز آن نزدیک شده ایم. البته کنار این بودجه، ارز لازم را هم در اختیار داریم. این ارز در گاوصندوق کمیته است و مسئله ای از این حیث برای المپیک نداریم. در کل اینکه از تعویق المپیک ضرر نکردیم چون اگر هزینه ای شده، بابت آن 52 سهمیه گرفته ایم.

حقوق المپین ها تا تیرماه پرداخت می گردد

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین در خصوص حقوق المپین ها با توجه به تعویق المپیک گفت: فردا در نشست ستاد در این زمینه تصمیم گیری می گردد. طبق برنامه اولیه این حقوق تا تیرماه امسال پرداخت می گردد. البته 10 ورزشکار هم از سوی کمیته بین المللی المپیک بورسیه شده اند که حقوق آنها هم محفوظ است.

هماهنگی من با وزارت ورزش صوری نیست

وفاق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و اینکه در رابطه با بعضی فدراسیون ها مانند دوومیدانی این وفاق میان دو نهاد اصلی ورزش وجود نداشت، موضوعی بود که صالحی امیری در خصوص آن اینگونه توضیح داد: هیچ گاه از اخلاق دور نمی شویم. مدیران دو دسته اند؛ مدیرانی که می مانند علی رغم اینکه روی جایگاه نیستند و مدیرانی که با سرانجام دوره خود کنار می فرایند. هماهنگی من با وزارت ورزش حقیقی است نه صوری.

از کیهانی حمایت ننموده ام

صالحی امیری اضافه کرد: در خصوص ریاست فدراسیون دوومیدانی هم آخرین جمع بندی من با سلطانی فر یک جمله بود و اینکه از هیچ فردی حمایت نخواهیم کرد و اینکه هر یک از دو کاندیدای موردنظر - کیهانی و داوری - رأی بیاورند، حمایت می شوند. در خصوص کیهانی با واسطه یا بی واسطه حمایت نداشته ام. دلیل این است که رئیس کمیته ملی المپیک نباید هزینه اشخاص گردد.

وی همچنین در خصوص لغو انتخابات دوومیدانی از اقدام وزارت ورزش و شجاعت معاون این وزارتخانه (علی نژاد) در اعلام این موضوع حمایت کرد و ادامه داد: ابطال انتخابات نه در دفاع از کیهانی بود و نه در جهت تخریب داوری. به خاطر کرونا همه اعضا نتوانستند در مجمع حاضر شوند و به همین خاطر رأی گیری معین نشد.

رد تعویق دو ساله بازی های المپیک

رئیس کمیته ملی المپیک موضوع مطرح مبنی بر اینکه احتمالاً المپیک دو سال به تعویق بیفتد را رد کرد و گفت: طبق اعلام رسمی IOC بازی های المپیک توکیو اول تا 17 مردادماه سال آینده برگزار می گردد. البته مسئولان ژاپنی گفته اند شاید کرونا تا 2021 از منطقه خارج نگردد و شاید بازی ها به 2022 موکول گردد. البته این یک نظر شخصی بود.

صالحی امیری در عین حال تاکید نمود: قرار است تا 10 روز دیگر در رابطه با موارد مختلف پیرامون المپیک - در بازه زمانی جدید- مانند تهیه بلیت، ثبت نام و.... از طرف مسئولان کاروان به صورت رسمی ارائه گردد. در حال حاضر هم سیاست قطعی مبنی بر برگزاری بازی ها در مردادماه سال آینده است.

تمرین المپین ها بعد از مجوز ستاد مقابله با کرونا آغاز می گردد

وی درمورد راه حل پیشنهادی کمیته ملی المپیک برای چگونگی پیگیری تمرینات المپین ها گفت: بر اساس راه حلهای ستادمقابله با کرونا برنامه های خود را پیش می بریم. هر روزی این ستاد اجازه بدهد، برنامه های خود را آغاز می کنیم. فعلاً تا سرانجام فروردین ماه اجازه هیچ فعالیتی نداریم. باید منتظر دستورالعمل ستاد برای اردیبهشت ماه باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک اظهار کرد: البته در بعضی موارد اینگونه عنوان شده که شرایط برای تمرین انفرادی مهیا گردد اما در بعضی رشته ها مانند کشتی واقعاً این موضوع امکان پذیر نیست. وقتی آموزشگاه بازگشایی گردد، نمی توان آن را به صورت شخصی در اختیار ورزشکاری قرار داد. در هر صورت در نشست روز سه شنبه ستاد عالی در این زمینه هم بحث خواهیم داشت.

اردیبهشت ماه اولین واریزی بودجه به فدراسیون ها

صالحی امیری همچنین در خصوص اولین واریزی بودجه امسال این کمیته گفت: منطق بودجه اینگونه است که فروردین ماه، دولت حقوق و مزایا می دهد و اردیبهشت ماه اولین مرحله بودجه واریز می گردد. بنابراین فکر می کنیم اولین پرداختی ما به فدراسیون ها اردیبهشت ماه خواهد بود.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3361

به "تعویق المپیک برای ایران فرصت بود، 10 تا 20 سهمیه دیگر می گیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق المپیک برای ایران فرصت بود، 10 تا 20 سهمیه دیگر می گیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید