فراوری محصولات های تِک در داخل خاتمه راه نیست

به گزارش گیگابلاگ، عضو هیات مدیره مجمع تشکل های دانش بنیان بابیان اینکه محصول دانش بنیان ارزش افزوده بسیاری دارد و می تواند صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد، گفت: فراوری محصولات های تک در داخل، خاتمه راه نیست؛ به دلیل عمق فناوری به کاررفته و قیمت تمام شده پایین محصولات دانش بنیان که رقابت در بازارهای جهانی را امکان پذیر می سازد، اقدام بعدی پس از فراوری صادرات است.

فراوری محصولات های تِک در داخل خاتمه راه نیست

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، محمدرضا کمپانی با بیان این مطلب، اظهار کرد: جهش فراوری در حوزه دانش بنیان هم زمان با رونق فراوری از سال 98 شروع شده است. هنگامی که تحریم ها و محدودیت منابع ارزی، حجم واردات را کاهش داده، دولتمردان باید تجربیات سال گذشته و چابکی که در ماه های اخیر در اقتصاد ایجادشده را به صورت هدفمند در جهت رشد اقتصاد به کارگیرند. این تجربه نشان داد باید دولتمردان ما دیدگاه یک سال گذشته خود و همچنین اقداماتی که در یک ماه اخیر انجام داده اند را ادامه بدهند.

وی گفت: همه اقتصادهای پیشرفته هم همین رویه را در پیش دریافتد موانع را رفع نموده و رشد اقتصادی را سرعت بخشیدند. جهش بزرگی که در یک ماه گذشته داشتیم، تعیین شد لزومی ندارد کالا چندین ماه در گمرک بماند، می تواند ظرف 24 ساعت از گمرک ترخیص گردد.

کمپانی با اشاره به اینکه احتیاج کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در بعضی از اقلام بهداشتی به صورت ناگهانی بیش از 10 برابر افزایش پیدا کرد، گفت: فراورینمایندگان داخلی باوجود افزایش خط فراوریاتشان توان پاسخ به این حجم از تقاضای بازار را نداشتند به همین دلیل دولت به اجبار اقدام به واردات این اقلام کرد. امیدواریم در آینده با اتکا به قانون حمایت حداکثری از فراوریات داخلی به شرایط عادی برگردیم و افزایش ظرفیت ایجادشده در جهت رشد کشور به کار گرفته گردد.

عضو هیات مدیره مجمع با یادآوری این نکته که تنها 5 تا 6 درصد شرکت های فعال که فراورینماینده اقلام بهداشتی ضدعفونی نماینده ها، ماسک و دو نوع کالا در تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت بودند در این دوره رونق داشتند، اضافه کرد: دولت باید در نظر داشته باشد که 95 درصد از شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی مانند بقیه اقتصاد با کاهش شدید تقاضا روبرو هستند و مسائل عدیده ای گریبان گیرشان شده است.

کمپانی با اشاره به حمایت های معاونت علمی و فناوری، گفت: این حمایت جنبه های مختلفی دارد. برای مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، حدود 6 سال مراحل تحقیقاتی تا فراوری نمونه اولیه طول می کشد در این میان حمایت معاونت علمی و فناوری می تواند بسیار مفید باشد، زیرا تحقیق و توسعه علاوه بر زمان بر بودن بسیار هم پرهزینه است.

وی با تاکید بر اهمیت در دستور کار قرار دریافت صادرات محصولات دانش بنیان گفت: صادرات محصولات دانش بنیان گره غیرقابل گگرددنی نیست. راهکار های آزمون شده ای وجود دارد تا با تکیه بر آن ها پایگاه های صادراتی مان را در کشورهای مختلف جهان گسترش دهیم. در 10 سال گذشته سهم چندانی از بازار کالاهای های تک حوزه تجهیزات پزشکی نداشتیم ولی به مرور زمان با حضور در نمایشگاه ها و بازارهای بین المللی توانستیم خودمان و توانمندی هایمان را نشان دهیم.

وی اضافه کرد: به صورت مقایسه ای هم اگر آنالیز کنیم؛ شرکتی که در اروپا کار می نماید به صورت ماهانه 30 هزار یورو بدون احتساب فضای کار هزینه دارد. درحالی که همان شرکت در ایران با 200 کارمند هزینه ماهانه ای بالغ بر یک میلیارد تومان دارد. فراوری اینجا فراوری مقرون به صرفه است. راهکاری که اکنون در تجهیزات پزشکی به کار گرفته شده این است که محصولاتی را که در داخل فراوری می کنیم به خارج ارسال می گردد و تحت نام و برند متفاوت به کشورهای دیگر صادر می گردد.

او اضافه کرد: تجهیزات و دستگاه پزشکی که در جهان با رقم سه هزار دلار به فروش می رسد، یک شرکت ایرانی با دو هزار دلار عرضه می نماید و بازار بسیار خوبی هم در جهان دارد.

صادرات تجهیزات پزشکی در سال گذشته بالغ بر 24 میلیون دلار بود و این رقم در شرایطی است که احتیاج بازار داخل هم بالا بود و اولویت هم بر تامین احتیاج داخل نهاده شد بااین حال به چنین رقم صادراتی رسیدیم.

کمپانی با اشاره به اینکه تا زمانی که در داخل کشور به محصولات فراوریشده در داخل اعتماد نکنیم، صدور آن محصول و ورود به بازارهای جهانی امکان پذیر نیست، گفت: باید ابتدا بازار داخلی خودمان را اشباع کنیم. عمدتا کالاهای های تک محصولات جدید هستند باید در بازارهای داخلی امتحانشان را پس بدهند اعتماد مردم را جلب نمایند و از نظر کیفی ارتقا پیدا نمایند و سپس برای صادرات فرستاده شوند اگر ما واردات را به حداقل برسانیم در کنار آن به طور طبیعی صادرات هم رشد خواهد داشت.

وی در ادامه بر لزوم اصلاح نظام بانکی به عنوان احتیاج مبرم اقتصاد تاکید نمود و گفت: بدون هیچ تردیدی در شرایط اقتصادی که ویروس کووید 19 بسیاری از کسب وکارها را با بحران روبرو کرد؛ اگر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود نداشتند شرکت های دانش بنیان رو به نابودی می رفتند. هرچند هر سیستمی احتیاجمند اصلاح و بهینه سازی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، کمپانی بابیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا تنها معاونت و صندوق از شرکت های دانش بنیان حمایت کردند، اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان اغلب جوان و نوپا و متکی به دانش هستند و سرمایه اقتصادی چندانی هم ندارند. معاونت علم و فناوری دانش این شرکت ها را می شناسد و ریسک سرمایه گذاری روی آنها را می پذیرد. بانک ها هیچ راهکاری برای ارزش گذاری بر ایده های شرکت های دانش بنیان ندارند و فقط سند ملک و اسناد اقتصادی را می پذیرند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3854

به "فراوری محصولات های تِک در داخل خاتمه راه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری محصولات های تِک در داخل خاتمه راه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید