جوزپ بورل مجددا خواستار معافیت بشردوستانه تحریم های ایران شد

به گزارش گیگابلاگ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار ویدئو کنفرانسی با وزرای دفاع 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار معافیت بشردوستانه تحریم های کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا شد.

جوزپ بورل مجددا خواستار معافیت بشردوستانه تحریم های ایران شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست غیررسمی با وزرای دفاع کشورهای عضو این اتحادیه ضمن بررسی آخرین تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا بر لزوم معافیت بشردوستانه تحریم ها در بحبوحه مقابله جهانی با این ویروس تاکید کرد.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل روز گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با وزرای دفاع 27 کشور عضو این اتحادیه درباره نقش آفرینی قوای نظامی کشورهای عضو برای کمک به رفع بحران کرونا و دیگر مسائل مرتبط با این ویروس رایزنی کرد.

وی بعد از این نشست سه ساعته یک سخنرانی ترتیب داد و درباره این اجلاس گفت: ما اولین نشست غیررسمی وزرای دفاع (اتحادیه اروپا) از طریق ویدئو کنفرانس را برگزار کردیم. ما درباره ملاحظات امنیتی همه گیری ویروس کرونا و پاسخی که ارتش های کشورهای عضو به آن می توانند بدهند، صحبت کردیم.

به گفته بورل، دو موضوع اصلی رایزنی این نشست غیررسمی عبارت بودند از: 1- کمک نظامی برای مقابله با بحران موجود در اتحادیه اروپا از منظور شیوع کرونا و 2- تاثیر شیوع کرونا بر سیاست امنیتی و دفاعی مشترک اتحادیه اروپا.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اقدامات و عملکرد نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در موضوع کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا تمجید کرد.

در بخشی از این سخنرانی ویدئو کنفرانسی، از بورل درباره مواضع اتحادیه اروپا در خصوص لزوم معافیت بشردوستانه تحریم ها در بحبوحه شیوع کرونا در جهان سوال شد.

یکی از حاضران در این سخنرانی ویدئو کنفرانسی از بورل سوال کرد: آیا وزرای (دفاع اتحادیه اروپا) درباره درخواست سازمان ملل برای رفع بخش های خاصی از تحریم ها به منظور کمک کردن به کشورها برای مقابله با بحران ویروس کرونا صحبت کردند؟ شما روز جمعه در پایان نشست شورای اروپا در این باره حرف زدید. شما دقیقا چه پیشنهادی برای کشورهای عضو اتحادیه دارید؟ این پیشنهاد کی ارائه و منتشر خواهد شد؟

بورل در پاسخ به این سوال اینطور جواب داد: کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) پیشتر با این موضع که قبلا به شکل بیانیه منتشر شد، موافقت کرده بودند. در این بیانیه ما واضح گفتیم که واقعا حیاتی است که تحریم ها مانع از کمکهای بشردوستانه نشوند و به همین دلیل ما حمایتمان را از میشل باچله کجهت عالی حقوق بشر سازمان ملل گفتیم و از همه خواستیم شرایط ضروری به منظور اطمینان از این موضوع که در جهت ارائه کمکهای بشردوستانه تحریمی در کار نباشد را ایجاد کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه پاسخ خود به این سوال بدون اسم بردن از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها از قبیل ایران خواستار معافیت بشردوستانه تحریمها شد.

وی مدعی شد: از نظر سازمان ملل و اتحادیه اروپا این موضوع روشنی است که تحریم های ما در موضوع تسهیل کمکهای بشردوستانه مشکل ساز نیستند البته ما از دیگر کشورهایی که تحریم هایی اعلام کرده اند هم خواسته ایم که (همانند اتحادیه اروپا) برای تجهیزات و اقلام پزشکی کشورهای تحریم شده شامل کوبا، ایران، کره شاقتصادی، سوریه و ونزوئلا، معافیت های بشردوستانه اعمال کنند تا تحریمها مانع از ارسال کمک بشردوستانه نشوند.

پیشتر در خبرها آمده بود که در پی امتناع آمریکا برای لغو تحریم های یکجانبه علیه کشورهایی چون ایران، کوبا و ونزوئلا، اتحادیه اروپا از معافیت های تحریمی بشردوستانه حمایت کرد تا با تعلیق تحریم های اقتصادی، کشورهایی چون ایران و کوبا و ونزوئلا بتوانند برای مقابله با ویروس کرونا به تجهیزات پزشکی و دارویی دسترسی داشته باشند.

آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه اسپانیا در این باره گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار گشت، با ایجاد معافیت تحریمی برای دسترسی کشورهای در حال توسعه به تجهیزات پزشکی و دارویی برای مقابله با کرونا موافقت کردند.

علیرغم فشارهای جامعه بین الملل به آمریکا برای لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران و دیگر کشورها در پی شیوع ویروس کرونا، واشنگتن نه تنها حاضر به لغو تحریم ها نشده بلکه در برخی موارد، تحریم های خود علیه ایران را نیز تشدید کرده است.(جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3383

به "جوزپ بورل مجددا خواستار معافیت بشردوستانه تحریم های ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوزپ بورل مجددا خواستار معافیت بشردوستانه تحریم های ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید