خود آرام سازی فردی؛ تکنیکی که همه به آن احتیاج داریم

به گزارش گیگابلاگ، مادران بسیاری از اعتیاد پدرها به موبایل، فیلم و بازی اینترنتی و عدم توجه آن ها به بچه ها در ساعاتی که منزل هستند، شکایت می نمایند. پدران بسیاری شاکی و خسته اند از این که هیچ وقتی برای خود و کم کردن اضطراب ها و خستگی های روزمره ندارند و به محض ورود به منزل، همسرشان توقع دارد پابه پای او در امور منزل مشارکت و با بچه بازی نمایند. به نظر می رسد این شکایات بیشتر ناشی از عدم توجه به فردیت فرد و ناتوانی مهارت مدیریت زمان است. در واقع افراد نیاز به غارهای تنهایی دارند تا برای دقایقی با خود و دنیای خود خلوت نمایند. زن یا مرد، مادر یا پدر به این حیاط خلوت روزانه نیاز دارند. هرچقدر آن را از یکدیگر دریغ کنیم بر گسست شبکه روابط خانوادگی مان بیشتر دامن زده ایم. مادرها باید درک روشنی از زمان های تنهایی پدرها داشته باشند. پدرها باید بپذیرند زنان حتا اگر خانه دار باشند روزانه باید اوقاتی را صرف خود نمایند. نگهداری از بچه ها و بازی با آن ها انرژی حیاتی خانه را مجددا به گردش در می آورد و کوتاهی کردن از این امر به بهانه خستگی، همه اعضای خانواده را دچار فرسایش می نماید. البته اختصاص زمان مناسب و کافی به این لحظات تنهایی، به مهارت ما در مدیریت زمان مربوط می گردد که خود بحث مفصلی دارد.

خود آرام سازی فردی؛ تکنیکی که همه به آن احتیاج داریم

آن چه مهم است این است که والدین قبل از تصمیم به ازدواج و یا بچه دارشدن باید دانش کافی از این غارتنهایی طرفین داشته باشند و یاد بگیرند به اوقات تنهایی و آرام سازی شریک زندگی خود احترام بگذارند. از آن سو نیز یاد بگیرند که زندگی خانوادگی شبکه ای از نسبت ها و روابط بین افراد خانه است که نباید همه را به دست یک نفر سپرد و باید برای بقاء و سلامت آن برنامه ریزی کرد.

در این زمینه بخوانید:

  • هوش عاطفی، هوشی که ربطی به ژن خوب ندارد!

نکته ای دیگری که باید به آن توجه کرد تناسب بین نسبت های خانوادگی و فردیت فرد است. به گمانم یکی از گام های نخستین، به رسمیت شناختن حیات فردی در دل نسبت های خانوادگی است. نسبت های خانوادگی زاده نقش های ما هستند؛ مادر به فرزند، پدر به فرزند، زن به شوهر و شوهر به زن. این ها شبکه نسبت های خانوادگی است. وقتی نسبت ها به شکل افراطی و غیرواقعی به وسیله افراد و جامعه برجسته و بزرگ می شوند، فردیت فرد در لابلای آن نقش ها گم می گردد. مثلا زنان ما اغلب تصاویر باطل، فانتزی و دور از واقعیتی از نقش مادری خود دارند. تصاویر افراطی و ساختگی از این نقش ها در جامعه و یا قبیله، باعث می گردد که فرد به درک درستی از نسبت و توان خودش در مواجهه با آن نقش نرسد. در چنین شرایطی، آدم ها و فردیت آن ها در خانواده محو می گردد! وقتی فردیت ما محو می گردد، زندگی نزیسته ای خواهیم داشت که در زمان محدود، هیچ وقت فرصت جبران آن را نخواهیم یافت.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 11567

به "خود آرام سازی فردی؛ تکنیکی که همه به آن احتیاج داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خود آرام سازی فردی؛ تکنیکی که همه به آن احتیاج داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید