داروی گیاهی ویتاگنوس و اختلالات هورمونی زنان

به گزارش گیگابلاگ، خانم ها در طول زندگی، دوره های متفاوتی را تجربه می نمایند که مهم ترین آنها دوره قبل از بلوغ، دوران بلوغ، قائدگی، ازدواج، حاملگی، زایمان و یائسگی است. این مراحل به صورت زنجیری به هم متصل هستند و سلامت جسمی و روحی هر زن به آن ها ارتباط دارد. در هر کدام از دوره های ذکر شده تغییرات هورمونی قابل توجهی ایجاد می گردد و

داروی گیاهی ویتاگنوس و اختلالات هورمونی زنان

داروی گیاهی ویتاگنوس و اختلالات هورمونی زنان

نویسنده:دکتر حسین صالحی سورمقی

خانم ها در طول زندگی، دوره های متفاوتی را تجربه می نمایند که مهم ترین آنها دوره قبل از بلوغ، دوران بلوغ، قائدگی، ازدواج، حاملگی، زایمان و یائسگی است. این مراحل به صورت زنجیری به هم متصل هستند و سلامت جسمی و روحی هر زن به آن ها ارتباط دارد. در هر کدام از دوره های ذکر شده تغییرات هورمونی قابل توجهی ایجاد می گردد و در این میان، تعادل هورمونی نقش مهمی را در سلامت شخص ایفامی نماید. مسلم است که اختلال در تعادل هورمون های زنانه در هر مرحله عوارض مشخصی را ایجاد می نماید که ممکن است این عوارض ضعیف، میانه و یا حاد باشند. در صورتی که عوارض به وجود آمده جزئی باشد، ممکن است برای شخص ناراحتی های قابل توجهی ایجاد نکرده و در غیر این صورت عوارض آن قابل احساس و باعث رنجش می گردد.

یکی از مهم ترین داروهای گیاهی رفع نماینده اختلالات هورمونی خانم ها، دارویی است که از گیاهی به نام گیاه زنان تهیه می گردد.

تحقیقات نشان داد گیاهی با نام علمی VITEX AGNUS-CASTUS که نام عمومی آن در دنیا به گیاه زنان مشهور است، یکی از برترین داروهای زنان بوده و قدمت مصرف به حدود دوهزار سال می رسد.

موارد استفاده ویتاگنوس برای درمان بی نظمی قاعدگی، قطع قاعدگی، ناباروری کیست های تخمدان، مسائل قبل از قاعدگی، آکنه (جوش صورت)، چاقی های هورمونی و مخصوصا از بین بردن عوارض ناشی از یائسگی است.

از نکات قابل توجه در خصوص ویتاگنوس دیر اثر بودن آن است و در ماه اول مصرف نباید انتظار اثر چندانی را داشت. اثر دارو اصولا سه تا چهار هفته پس از مصرف آن آغاز می گردد و بعد از دو تا سه ماه به حداکثر می رسد. از آنجا که دارو دارای مزه مطلوبی نیست و از طرفی چون نمی توان با مواد فرعی آن را خوشمزه کرد، بنابراین هنگام مصرف، می توان آن را با آب، آبمیوه، شیر و یا هر ماده دیگری مخلوط کرد و بعد مصرف نمود.

مصرف دارو با معده خالی، در برخی افزاد ایجاد دل آشوب می نماید که در این صورت بهتر است همراه با غذا استفاده گردد.

در خصوص اثر دارو در کاهش وزن و چاقی می توان گفت در صورتی که چاقی مربوط به اختلالات هورمونی باشد. مصرف مداوم و طولانی ویتاگنوس تاثیرگذار خواهد بود، زیرا با کنترل اختلالات هورمونی می توان افزایش وزن و چاقی را تا حدی مهار کرد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 10887

به "داروی گیاهی ویتاگنوس و اختلالات هورمونی زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی گیاهی ویتاگنوس و اختلالات هورمونی زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید