روش های صحیح نگهداری مواد غذایی در کابینت و قفسه های آشپزخانه

به گزارش گیگابلاگ، قلب مخفی هر آشپزخانه ای کابینت مواد غذایی است. در نگهداری مواد غذایی مثل حبوبات، برنج، ماکارونی و غیره که به عنوان مواد اولیه پخت و پز استفاده می شوند، باید اصولی را رعایت کرد. در این مطلب اصول و قواعد نگهداری از مواد غذایی را فرا بگیرید.

روش های صحیح نگهداری مواد غذایی در کابینت و قفسه های آشپزخانه

حبوبات و مواد غذایی خشک که در کابینت آشپزخانه پیدا می شوند را معمولا از مدت ها قبل تهیه می کنید تا موقع پخت و پز غذا نگرانی برای تهیه مواد اولیه نداشته باشید. معمولا مواد غذایی تازه که درون یخچال می گذارید تا یک ماه قابل استفاده هستند، اما این مواد اولیه ماه ها درون کابینت جا خوش می کنند.

مواد غذایی خشک ممکن است با عدم رعایت اصول نگهداری، تبدیل به زباله یا محل رشد و تکثیر پشه و آفاتی نظیر آن شوند. خبرنگاران روش های اصولی انبارداری مواد غذایی در کابینت آشپزخانه را طی چند مرحله برای شما آورده است.

مراحل لازم برای نگهداری مواد غذایی

1- فهرستی از تمام مواد غذایی که درون کابینت دارید تهیه کنید. انواع محصولات از هر نوع و مقداری که از آن محصول دارید را روی کاغذ، داخل گوشی یا لپ تاپ بنویسید.

2- موقع نوشتن لیست مواد غذایی، تاریخ انقضای روی بسته بندی ها را بررسی کنید. فرصت مناسبی است برای اینکه مواد غذایی تاریخ گذشته را دور بیاندازید.

توجه: مواد غذایی که مدت زیادی است خریدید، از آن استفاده نمی کنید و قصد خوردن آن را هم ندارید یا دور بریزید یا اگر هنوز برای استفاده مناسب است به کسی هدیه کنید. این مواد غذایی ممکن است مدت ها بلا استفاده بماند و با رد شدن تاریخ مصرف، برای کس دیگری هم قابل استفاده نخواهد بود.

3- برای کاهش آشفتگی و اینکه راحت مواد غذایی را پیدا کنید برنامه ریزی کنید که چگونه مواد غذایی را در کنار هم قرار دهید. نوع مواد غذایی را معین کنید و هر دسته از این مواد را درون یک قفسه از کابینت جای دهید. می توانید از اصول زیر برای کنار هم قرار دادن مواد غذایی استفاده کنید:

  • گروه مواد غذایی غلات و حبوبات، آرد، ماکارونی، برنج و لوبیای خشک را در یک قفسه جای دهید.
  • همه محصولات شیشه دار و کالا های کنسرو شده را در یک قفسه نگهداری کنید.
  • مواد غذایی را بر اساس نوع مصرفی که دارند، با یک قاعده که برای شما دسترسی به مواد غذایی را راحت می کند، گروه بندی کنید.

4- می توانید گروه مواد غذایی را در در ظرف یا سبد های کوچک قرار داده و در قفسه بگذارید. این کار باعث می شود قسمت های عقب کابینت هم قابل استفاده باشند و همچنین نظم بهتری به کابینت مواد غذایی شما می دهد.

غذا هایی با بسته بندی ساشه مانند ادویه جات، دسر، پودر ژلاتین، سوپ فوری و غیره به دلیل بسته بندی باریکی که دارند به راحتی در کابینت جا می گیرند، اما به راحتی هم به هم می ریزند و بهتر است برای نظم دادن به این مواد غذایی، یک ظرف مناسب با ارتفاع مناسب در کابینت را انتخاب کنید و ساشه ها را درون ظرف قرار داده و ظرف را در قسمتی از کابینت بگذارید.

اگر مواد غذایی کارتن یا جعبه دارد که نیازی به آن نیست، مثل کارتن روی قوطی کنسروها، آن را بردارید و دور بریزید. زیرا فضای کابینت را بی دلیل شلوغ می کند.

5- مواد غذایی حساس به گرما مانند تخم مرغ، شکلات و کره را در کابینت نگهداری نکنید و آن ها را درون یخچال بگذارید.

همچنین بخوانید: تشخیص تازگی مواد غذایی پر کاربرد روزانه (10 مورد)

6- حداقل هفته ای یک بار کابینت را با دستمال مناسب تمیز کنید. گرد و غبار و آلودگی های روی کابینت ممکن است از کیفیت مواد غذایی کم کند. باید مراقب تمیز بودن کابینت باشید. علاوه بر گرد و غبار، گرد ادویه جات، گیاهان خشک و دیگر مواد غذایی هم ممکن است کابینت را کثیف کند و نیاز به تمیز کاری به صورت مرتب دارد.

7- محصولاتی که وزن سنگین دارند را در پایین ترین قفسه کابینت قرار دهید. علاوه بر دسترسی راحت، وزن آن ها آسیبی به قفسه های کابینت وارد نمی کند.

8- مواد غذایی را هرگز روی زمین کف کابینت قرار ندهید، حتما یک سبد یا کف پوش زیر آن قرار دهید. زیرا ممکن است با نفوذ آب خیس شوند یا با حمله مورچه و حشرات دیگر روبرو شوند.

9- ظروف بسته بندی مناسب در نگهداری مواد غذایی خشک کمک بزرگی می کنند. اگر بسته مواد غذایی را باز کردید و نیمی از آن ماند، آن را درون این ظرف ها بریزید که درب آن ها نیز کاملا بسته می شود و گرد و غبار و تخم حشرات به مواد غذایی نفوذ نخواهد کرد.

10- یک تمرین عالی برای نگهداری مناسب از مواد غذایی رعایت اصل FIFO است. این لغت مخفف شده عبارت انگلیسی First In Ferst Out می باشد؛ و دلیل رعایت این قانون هم این است که هر مواد غذایی را زودتر می خرید زودتر هم مصرف کنید. به هم ریختن این قانون باعث می شود تاریخ انقضای یک محصول را فراموش کنید و وقتی نوبت به استفاده آن برسد روز ها از تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

11- یک برگه سفید روی در کابینت بچسبانید و هر محصولی که تمام شد را یادداشت کنید. به این ترتیب در خرید بعدی از فروشگاه خرید محصولات تمام شده را فراموش نخواهید کرد.

12- در صورتی که زمان خرید مواد غذایی را فراموش می کنید، روی بسته بندی های آن ها یک برچسب بزنید و زمان خرید را روی آن بنویسید.

توجه: به افراد دیگر خانه هم این نحوه چیدمان و تاریخ گذاری مواد غذایی را آموزش دهید تا نظم کابینت مواد غذایی را به هم نریزند.

13- در نهایت هر ماه به سراغ کابینت بروید، تاریخ مصرف ها را بررسی کنید و مواد غذایی که تاریخ انقضای آن نزدیک است را جلوی قفسه بگذارید یا اگر نیاز به استفاده از آن ندارید، به شخص دیگری یا به خیریه هدیه کنید. هر چیز تاریخ گذشته را بردارید، قفسه را مرتب کنید و ظرف های خالی را بیرون آورده و بشویید.

همچنین بخوانید: 12 نکته طلایی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی

برگرفته از: Wikihow

منبع: setare.com
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7740

به "روش های صحیح نگهداری مواد غذایی در کابینت و قفسه های آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های صحیح نگهداری مواد غذایی در کابینت و قفسه های آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید