رکورد فراوری گوشت توسط عشایر شکسته شد

به گزارش گیگابلاگ، تهران (پانا) - رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت که سال جاری عشایر 200 هزار تن گوشت قرمز فراوری کردند که یک رکورد است.

رکورد فراوری گوشت توسط عشایر شکسته شد

به گزارش صدا و سیما، شاهپور علایی مقدم در نشست خبری صبح امروز اضافه نمود: 25 درصد گوشت قرمز مورد احتیاج کشور توسط عشایر فراوری می شود که افزایش فراوری شکل گرفته با توجه به اقداماتی، چون اصلاح نژاد، اصلاح تغذیه و حمایت های اقتصادی، محقق شده است.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار، خانوار عشایر از 213 هزار به 246 هزار افزایش یافته و جمعیت عشایر نیز یک میلیون و 200 هزار نفر تخمین زده شده است.

علایی مقدم گفت: 22 میلیون و 400 هزار رأس دام در اختیار عشایر است و 34 میلیون هکتار از مراتع نیز مورد بهره برداری این قشر واقع شده است.

رئیس سازمان عشایر کشور با اشاره به اینکه عشایر به فراوری محصولات دامی کشور یاری شایانی می نمایند، اضافه نمود: از سویی عشایر نقش پدافندی دارند و در مرزها از کیان کشور دفاع می نمایند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه در میان عشایر تنها 5 نفر مورد فوتی به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود داشته، اضافه نمود: 3 هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند که بهبود پیدا کردند.

وی گفت: نهاده های دامی عشایر به طور عمده وابسته به مراتع است و دام آن ها از منابع علوفه ای مرتعی تغذیه می نماید، اما با این حال یک میلیون و 250 هزار تن نهاده برای عشایر تأمین می شود که 570 هزار تن وابسته به خارج است و به وسیله واردات تأمین می شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: تا این لحظه 470 هزار تن از منابع واردات تأمین و توزیع شده و تا انتها سال 570 هزار تن مورد احتیاج تأمین می شود و مسئله ای در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: تنها مشکل موجود، تفاوت قیمتی میان نهاده های دولتی و بازار آزاد است که افزایش این تفاوت موجب آن شده است که تقاضا برای نهاده های دولتی بسیار افزایش یابد و تأمین آن سخت شود.

علایی مقدم با اشاره به اینکه شرایط کرونا تقاضا برای مصرف گوشت قرمز را کم نموده است، اضافه نمود: سال جاری مصرف سرانه 35 تا 40 درصد کاهش داشته ضمن اینکه سال گذشته 170 هزار تن گوشت وارد شده بود که سال جاری این رقم به 40 هزار تن رسیده و به همین دلیل طرحی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کردیم که 10 درصد دام عشایر تحت نظر تشکل ها، صادر شود که منتظر طرح آن در ستاد تنظیم بازار هستیم.

وی گفت: با توجه به اینکه در کشورهای همسایه دام کشور ما به سه برابر قیمت خریدار دارد این موضوع می تواند یاری شایانی به عشایر در راه حمایت از فراوریشان داشته باشد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به طرح هایی که قرار است دهه فجر سال جاری بهره برداری شوند اضافه نمود: یکی از آنها، طرح جامع بهداشت عشایر است که قرار است ارائه خدمات به جامعه عشایری توسط بهداشت یاران عشایری انجام شود، همچنین قرار است دهه فجر سال جاری 288 پروژه آبرسانی به ارزش 135 میلیارد تومان به بهره برداری برسد که به این ترتیب شاخص برخورداری عشایر از آب تمیز از 43 درصد به 63 درصد می رسد.

وی گفت: همچنین قرار است 13 هزار و 500 پنل خورشیدی توسط وزارت نیرو در دهه فجر سال جاری بین عشایر توزیع شود، از سوی دیگر 400 خانه بهداشت به بهره برداری می رسد و 100 هزار نفر از عشایر از بیمه رایگان برخوردار می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8075

به "رکورد فراوری گوشت توسط عشایر شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد فراوری گوشت توسط عشایر شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید