شلف دیواری و موارد استفاده از آن در دکوراسیون داخلی

به گزارش گیگابلاگ، شلف دیواری یکی از المان های زیبا و قدیمی در طراحی و دکوراسیون داخلی است. اگر به دنبال پر کردن فضای دیوار های خالی هستید و علاقه ای به آویختن تابلو ندارید، شلف دیواری هم گزینه مناسبی است. در این مطلب به معرفی انواع شلف دیواری و انواع سبک های آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شلف دیواری و موارد استفاده از آن در دکوراسیون داخلی

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

اولین بار شلف دیواری در چه جاهایی نصب شد؟

شلفهای دیواری اولین بار در آشپزخانه ها ظاهر شدند. استفاده از طبقات چوبی برای جای دادن ظروف و وسایل در آشپزخانه های قدیمی یک موضوع جا افتاده بود و در بیشتر آشپزخانه ها دیده می شد. بیرون از آشپزخانه ها شلفهای دیواری به طاقچه بالای شومینه ها در اتاق ها و پذیرایی محدود بودند. هر چه زمان می گذشت استفاده از شلف ها به صورت دیواری بیشتر می شد. امروزه شلفهای دیواری بیشتر برای تزیین مورد استفاده قرار می گیرند.

شلف ها در چه جاهایی از خانه کاربرد دارند؟

از شلف ها می توان در جای جای خانه استفاده کرد. اتاق ها، آشپزخانه، پذیرایی، حال، حمام و دستشویی از مکان هایی هستند که در آنها می توان از شلف دیواری بهره گرفت.

شلف دیواری در آشپزخانه

همانطور که در بالا تر گفته شد استفاده از شلف های دیواری در آشپزخانه ها از گذشته مرسوم بوده است. این امر اکنون هم بسیار مورد توجه است. یکی از عظیمترین موارد استفاده از شلف دیواری را می توان به استفاده آنها در آشپزخانه ها نسبت داد.

از این المان دکوراتیو می توان در بالا کابینت ها و به جای کابینت های بالایی استفاده کرد. از آنها می توان در سوپری های عظیم در آشپزخانه ها هم بهره برد. شلف دیواری در آشپزخانه در بالای ظرفشویی، بالا اجاق گاز و اطراف هود نمود زیبایی دارد و به صمیمیت فضا با به نمایش گذاشتن وسایل آشپزی، می افزاید. نوع دیگری از شلف وجود دارد که مورد استفاده آن تنها در آشپزخانه هاست. شلف میله ای برای نگهداری کفگیر، ملاقه و … مورد استفاده قرار می گیرد که امروزه نگهداری گل هم به کاربری های آن اضافه شده است.

شلف دیواری در حال و راهرو

یکی از فضاهایی که برای شلف دیواری بسیار پرکاربرد و زیباست، حال و راهرو ها هستند. راهروهای منتهی به اتاق ها و راهروی ورودی خانه از مناطقی هستند که نسبت به سایر فضاها استفاده از شلف دیواری برای آنها زیباتر و به جا تر است. شلف دیواری می تواند دیوار یکدست و خالی راهرو و حال را پر کند. روی شلف را هم می توانید از اکسسوری، کتاب، تابلو، آینه، گل و … پر کنید.

اگر در راهروی ورودی از شلف استفاده می کنید، استفاده از آینه و جاکلیدی هم در کنارش کاربرد آن را بیشتر می نماید.

شلف در اتاق خواب ها

در اتاق ها خواب شلف برای تزیین به کار می رود و جنبه کاربردی ندارد. معمولا شلف را در دیوارهایی که در زیر آن تخت خواب واقع شده است نصب می نمایند که بسیار جلوه خوبی دارد ولی برای مناطق زلزله خیز مانند ایران گزینه مناسبی نیست و بهتر است در جایی که تخت خواب نباشد از شلف دیواری یا هر وسیله تزیینی دیواری استفاده کرد.

در کنار پنجره، کنار در اتاق و اگر اتاق دارای دو پنجره است، بین دو پنجره محل های مناسبی برای نصب شلف دیواری هستند.

شلف در اتاق مطالعه

در اتاق مطالعه شلف دیواری کاربردی و یا تزئینی است. می توانید به جای کتابخانه از شلف دیواری برای نگهداری از کتاب ها بهره ببرید. و یا برای زیبا تر شدن اتاق مطالعه و یا کار خود از گل، تندیس و … برای تزیین دیوارها و زیباتر شدن فضا می توانید بهره ببرید.

شلف در پذیرایی

استفاده از شلف در اتاق پذیرایی یا ناهار خوری بسیار گسترده شده است. از شلف دیواری می توان در اطراف تلویزیون و برای نگهداری اکسسوری یا دستگاه های پخش خانگی استفاده کرد. در کنج هایی که معمولا خالی و بدون کاربری هستند استفاده از شلف می تواند ایده جالبی باشد که هم فضا را پر می نماید و هم می تواند جایی برای نگهداری از اکسسوری ها باشد. فضای پشت مبل ها را می توان با تابلو پر کرد ولی استفاده از شلف هم می تواند جالب توجه باشد. استفاده های دیگر شلف دیواری را می توان برای آینه ها و شمعدان یا آباژور دانست. این کاربری برای خانه های کوچک که فضا برای استفاده از کنسول کافی نیست می تواند مناسب باشد.

شلف در حمام دستشویی

یکی از محل هایی که به تازگی در آنها از شلف استفاده می گردد حمام و دستشویی است. نصب شلف در کنار روشویی و دوش در حمام و دستشویی می تواند هم کاربردی باشد و هم تزیینی، استفاده از شلف برای نگهداری حوله، دستمال کاغذی، صابون، عطر، خوشبو نماینده هوا، عود و … از مواردی هستند که بر روی شلف ها در سرویس های بهداشتی دیده می گردد.

گاهی نیز روشویی روی یک شلف نصب می گردد که از دیگر راه های استفاده از شلف دیواری در سرویس های بهداشتی است. این مورد بیشتر برای خانه های کوچک که عموما سرویس های بهداشتی کوچکتری دارند، محبوب است.

شلف در اطراف پنجره ها

از دیگر کاربرد های شلف در فضاهای داخلی می توان به کاربرد آن در اطراف پنجره ها اشاره نمود. علاوه بر زیبایی که شلف کنار پنجره ها دارد. می تواند جایی را برای نشستن فراهم کند که همین هم به زیبایی فضا می افزاید. شلف های اطراف پنجره در اتاق ناهارخوری یا اتاق خواب از گزینه های مناسب است.

شلف در فضاهای پرت خانه

در فضاهای پرت خانه که کاربری ندارد با استفاده از شلف نواقص را می پوشانیم و زیبایی و کاربری به آن می دهیم.

دیگر استفاده های شلف

از شلف می توان برای پرورش گل در فضاهایی که دارای نور خوب هستند هم استفاده کرد که باعث زیبایی، طراوت و سرزندگی می گردد.

منبع: کوئیک سازه
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3402

به "شلف دیواری و موارد استفاده از آن در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلف دیواری و موارد استفاده از آن در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید