صفر یا صد، سیاه یا سفید؛ اینجا خاکستری نداریم، آزمونی سخت و کهنه برای کشتی ایران در شهری تازه

به گزارش گیگابلاگ، تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران که سال گذشته عناوین نازل ششمی و یازدهمی پیکارهای جهانی را به خود اختصاص دادند، برای بازگشت دوباره به سکوی جهانی کوشش می نمایند.

صفر یا صد، سیاه یا سفید؛ اینجا خاکستری نداریم، آزمونی سخت و کهنه برای کشتی ایران در شهری تازه

به گزارش خبرنگار ورزشی گیگابلاگ، نورسلطان نام آشنایی در دنیای کشتی نیست، چون در ماه های گذشته با تصویب مجلس قزاقستان، نام آستانه به نورسلطان تغییر یافته است.

آلماتی و آستانه اما شهرها و نام های آشنایی برای کشتی دنیا هستند. در چند سال اخیر نیز در شهر آستانه مسابقات قهرمانی آسیا، گزینشی المپیک و چند مسابقه بین المللی دیگر برگزار گردیده است و حالا شهرِ نونوار و با ظاهر اروپایی آستانه که به نورسلطان تغییر نام داده است، در سالن باریس آرنا میزبان مهمترین رقابت های دنیای کشتی در سال های اخیر است، مسابقاتی که برای اتحادیه دنیای کشتی نیز از اهمیتی فوق العاده برخوردار است، چرا که در این میدان تکلیف بخشی از سهمیه های 12 وزن المپیکی تعیین خواهد شد.

برگزاری مهمترین دنیایِ کشتی در وطنِ مرد بانفوذ

نورسلطان شهر زیبایی است. پیش از این مسافران ایرانی می توانستند با پرواز مستقیم راهی قزاقستان شوند، اما به دلیل عدم استقبال مناسب و کم بودن مسافر، پرواز مستقیم دو کشور لغو شد. به همین دلیل تیم های ملی ایران با پرواز مسکو راهی نورسلطان می شوند، شهری که مسلمانان زیادی دارد و مسافران مسلمان مسئله ای بابت تهیه غذای حلال ندارند.

مردم نورسلطان تا حدودی به زبان ترکی هم آشنا هستند. بعد از فروپاشی شوروی، شهرهای مختلفی میزبانی مسابقات دنیای کشتی را از منطقه شوروی سابق برعهده گرفته اند، اما نورسلطان برای اولین بار از رقابت های دنیای کشتی میزبانی می نماید.

موضوع دیگر که تا حدودی نگرانی تیم های ملی ایران را به همراه داشته است، برگزاری رقابت ها در وطن دولت تورلیخانوف، عضو قوی و تأثیرگذار اتحادیه دنیای است. او ریاست شورای کشتی آسیا را برعهده دارد و در عین حال نیز عضو هیئت رئیسه اتحادیه دنیای است.

تورلیخانوف قهرمان سابق المپیک است و آدم بانفوذی در کشتی دنیا محسوب می گردد. از او به عنوان مافیای دوم بعد از مامیاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه در کشتی یاد می نمایند و همین مسئله باعث می گردد مسابقاتی که در قزاقستان برگزار می گردد، به لحاظ داوری نگرانی کادرفنی تیم های ملی ایران را به همراه داشته باشد.

طبیعتاً قزاق ها در مسابقه ای که میزبانی اش را برعهده دارند، بیش از سال های دیگری که اتکای شان به تک ستاره ها و مهره های شاخص شان بوده است، به مدال و کسب سهمیه المپیک فکر می نمایند. ضمن اینکه در سال های اخیر قزاقستان به نظر، از روزگار تک ستاره داشتن عبور نموده و بیشتر به تیم شدن نزدیک شده است.

همه می خواهند کار در نورسلطان تمام گردد

مسئله مهم بعدی، خودِ مسابقات دنیای نیست که هر ساله با کیفیتی تعیین در سه بخش آزاد، فرنگی و زنان در یک کشور به انجام می رسد، بلکه تقسیم بخشی از سهمیه های المپیک در نورسلطان است و این موضوع اهمیت این رقابت را مضاعف می نماید.

این دنیای، دنیایِ پیش از المپیک است. در هر وزن نفرات اول تا پنجم مسابقات جواز حضور در المپیک را کسب خواهند کرد. رقابت ها در 10 وزن به انجام می رسد، اما در شش وزن سهمیه المپیک توزیع خواهد شد.

اوزان 57، 65، 74، 86، 97 و 125 کیلوگرم در کشتی آزاد و همچنین 60، 67، 77، 87، 97 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی المپیکی محسوب می شوند که در این اوزان ما رضا اطری، امیرمحمد یزدانی، رضا افضلی، حسن یزدانی، علی شعبانی و یدالله محبی را در رشته آزاد و علیرضا نجاتی، حامد تاب، محمدعلی گرایی، رامین طاهری، محمدهادی ساروی و امیر قاسمی منجزی را در رشته فرنگی در اختیار داریم.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که برخلاف المپیک قبلی که در هر وزن 20 کشتی گیر سهمیه المپیک گرفته بودند، این بار 16 نفر سهمیه می گیرند و برهمین اساس یک مسابقه گزینشی نیز از گزینشی های قبلی کاسته شده است که این موضوع بر سختی کار می افزاید.

بعد از مسابقات دنیای نورسلطان که اولین مرحله گزینشی المپیک محسوب می گردد، دو میدان دیگر در چین و بلغارستان برای کسب سهمیه المپیک در نظر گرفته شده است که فروردین و اردیبهشت سال آینده برگزار می گردد.

طبیعتاً کشتی گیرانی که در دنیای نورسلطان بتوانند سهمیه المپیک را کسب نمایند چیزی در حدود 11 ماه برای آماده سازی خود تا المپیک فرصت دارند، اما در اوزانی که سهمیه نگرفته ایم جدا از بحث آماده سازی نفرات، موضوع کسب سهمیه به دغدغه اصلی تیم تبدیل خواهد شد. همین شرایط برای رقبای ایران نیز وجود دارد و همه به دنبال این هستند که کار را در نورسلطان تمام نمایند تا برای کسب سهمیه مجبور به سفرهای بیشتر نشوند.

موضوع قابل اشاره دیگر اینکه، برخلاف کشتی فرنگی که استارت مسابقات از امروز (23 شهریور) با رقابت مدعیان چهار وزن غیرالمپیکی (55، 63، 72 و 82 کیلوگرم) زده می گردد، در کشتی آزاد پیکارها با رویارویی مدعیان دو وزن المپیکی 55 و 65 کیلوگرم شروع خواهد شد.

امروز پویا ناصرپور، میثم دلخانی، امین کاویانی نژاد و سعید عبدولی در کشتی فرنگی به مصاف حریفان خود خواهند رفت که سه نفر اول برای نخستین بار در مسابقات دنیای شرکت می نمایند و باتجربه ترین و عنوان دارترین فرنگی کار تیم ملی، نیز در وزن 82 کیلوگرم روی تشک خواهد رفت.

دو روز بعدی مسابقات کشتی فرنگی، به رقابت مدعیان اوزان المپیکی اختصاص دارد. فردا (یکشنبه) حامد تاب، رامین طاهری و محمدهادی ساروی و روز دوشنبه نیز علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی به رقابت خواهند پرداخت.

پیکارهای کشتی آزاد دنیای 2019 نیز از روز پنجشنبه هفته جاری استارت می خورد که در روز اول رضا اطری و امیرمحمد یزدانی روی تشک خواهند رفت، در دو وزن المپیکی. سپس در روز دوم یونس امامی، رضا افضلی، علیرضا کریمی و یدالله محبی در حالی که تنها افضلی و محبی در اوزان المپیکی هستند، رودرروی حریفان قرار می گیرند و در چهار وزن پایانی نیز بهنام احسان پور، بهمن تیموری، حسن یزدانی و علی شعبانی نیز در شرایطی روی تشک خواهند رفت که یزدانی و شعبانی به دنبال کسب سهمیه هستند.

پیش بینی کارشناسان از نتیجه کاروان گوش شکسته ها؛ نتیجه ای که میانه ندارد!

خیلی ها معتقدند ترکیب تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران به گونه ای است که یا تیم بهترین نتیجه را می گیرد و یا بدترین نتیجه را. پیش بینی ها حد وسط برای دو تیم قائل نشده اند.

ترکیب جوانی که محمد بنا انتخاب نموده و خیلی ها نظرشان این است که نه در المپیک 2020 توکیو، که در المپیک 2024 نتیجه می دهد و ترکیب تلفیقی تیم آزاد که بعد از مصدومیت رضا یزدانی و پرویز هادی میانگین سنی اش پایین آمد، باعث شده خیلی ها از دو احتمال شکست یا موفقیت، بدون در نظر دریافت احتمال کسب نتیجه ای متوسط، خبر بدهند.

تیم ملی آزاد ایران سال گذشته با سه مدال برنز حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی در رده ششم دنیا نهاده شده که از این سه نفر، هادی به دلیل مصدومیت از تیم اعزامی به نورسلطان استعفا داد. از تیم حاضر در مسابقات دنیای 2018 بوداپست، رضا اطری، یونس امامی، حسن یزدانی و علیرضا کریمی در تیم ملی سال جاری حضور دارند و مصطفی حسین خانی و پرویز هادی به دلیل مصدومیت حضور در مسابقات سال جاری را از دست دادند.

در تیم ملی فرنگی نیز که سال گذشته با مدال برنز مشترک مهدی علیاری، در رده نازل یازدهمی دنیا نهاده شد، تنها محمدعلی گرایی و سعید عبدولی از تیم سال گذشته در ترکیب تیم هستند که گرایی در مقایسه با بوداپست، این بار در وزن 77 کیلوگرم کشتی می گیرد.

از خانه تکانی در تیم های ملی تا بلاتکلیفی 9 ماهه فدراسیون کشتی

مسئله دیگر که باید حتماً به آن اشاره نمود، وضعیت فدراسیون کشتی در فاصله مسابقات دنیای 2018 تا 2019 است. بعد از ناکامی دو تیم آزاد و فرنگی ایران در بوداپست که در مجموع چهار مدال برنز برای کشتی ایران به همراه داشت، رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی استعفا داد و با نظر اعضای مجمع، حمید بنی تمیم از 15 آبان به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد.

با توجه به کناره گیری رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی، او که به صورت توأمان کار ریاست و همچنین سرمربیگری تیم ملی آزاد را برعهده داشت؛ تیم ملی آزاد احتیاج به معرفی سرمربی جدید داشت که غلامرضا محمدی از حمید بنی تمیم حکم گرفت.

ناکامی بزرگی هم که در مجارستان عاید کشتی فرنگی شد، محمد بنا را دوباره به تیم ملی بازگرداند. او که بعد از المپیک ریو از کشتی فاصله گرفته بود، با حکم بنی تمیم جای علی اشکانی را گرفت.

کار با محمدی و بنا ادامه پیدا کرد، اما فدراسیون دستخوش تغییرات دیگری شد. روز 12 اردیبهشت ماه بود که با توجه به ثبت نام حمید بنی تمیم در انتخابات فدراسیون کشتی که در روزهای پایانی اسفند ماه رخ داده بود، وزیر ورزش حکم سرپرستی فدراسیون را برای بهروز نعمتی صادر کرد و او تا 26 تیر ماه که انتخابات برگزار گردید، مدیریت فدراسیون را برعهده داشت.

در نهایت نیز مجمع کشتی به علیرضا دبیر رأی اعتماد داد و او تیم های فرنگی و آزاد را مهیای مسابقات دنیای کرد.

چیزی که باید در مورد هر نتیجه ای که در نورسلطان عاید کشتی ایران می گردد، مدنظر قرار داد، بلاتکلیفی 9 ماهه ورزش اول کشور است که قطعاً روی بحث فنی تیم ها و آرامش کادرفنی و کشتی گیران نیز تأثیرگذار بوده است.

حالا همه امیدوار به اتفاقات خوب هستند. با استناد به تاریخ، گاهی روزهایی در دنیای ها برای کشتی کشورها رقم می خورد که خارج از تصور و پیش بینی بوده است. امروز هم، امیدوار به رقم خوردن اتفاقات خوب هستیم، به اینکه باز هم به روی سکوی دنیای برگردیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 223

به "صفر یا صد، سیاه یا سفید؛ اینجا خاکستری نداریم، آزمونی سخت و کهنه برای کشتی ایران در شهری تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر یا صد، سیاه یا سفید؛ اینجا خاکستری نداریم، آزمونی سخت و کهنه برای کشتی ایران در شهری تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید