صنایع داخلی توان جذب پشم تولیدی در کشور را ندارند

به گزارش گیگابلاگ، افشین صدر دادرس با بیان اینکه میزان پشم فراوریی گوسفندان در داخل کشور بسیار زیاد است، گفت: در داخل توان جذب این پشم ها وجود ندارد و به نوعی با مازاد فراوری روبرو هستیم. در پی این هستیم که مسیرهای صادراتی را هرچه سریعتر باز کنیم.

صنایع داخلی توان جذب پشم تولیدی در کشور را ندارند

وی ادامه داد:قبل از سال 1397 ممنوعیتی برای صادرات پشم وجود نداشت. اما از سال 1397 به بعد با اوج گیری تحریم ها و اینکه ممکن بود طرف خارجی پشم ظریف تحویل ایران ندهد ممنوعیت صادرات لحاظ شد. اما اخیرا بر اساس آمار چهار ماهه ابتدایی سال که به وسیله گمرک منتشر شده بیش از هزار تن پشم سفید وارد کشور شده است و به نظر می رسد که این نگرانی از لحاظ تامین پشم رفع شده باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه سه سال است صادرات پشم متوقف شده است، گفت: تا پیش از ممنوعیت صادرات، بازارهای هدف پشم رنگی و سفید هند، چین و کشورهای آسیایی که فراوری قالی و صنایع دستی دارند، بودند. اما بایستی پس از بازگشایی راستا صادرات بر روی بازارهای هدف بیشتری تمرکز کنیم.

صدر دادرس در ادامه گفت: موانع صادرات پشم رنگی برداشته شده است و امیدواریم در کمتر از یک ماه دیگر شاهد از سرگیری صادرات باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است از مغولستان پشم وارد کنیم یا خیر؟ اضافه نمود: موضوع واردات پشم از این کشور فعلا در حد یک پیشنهاد به اتاق بازرگانی بوده که یعنی این امکان هم وجود دارد ولی هنوز وارداتی صورت نگرفته است.

این فعال بخش خصوصی توضیح داد: در حال حاضر قیمت پشم رنگی در کشور کیلویی 800 تا 1000 تومان و قیمت پشم سفید بسته به نژاد دام فرق دارد. یعنی ظریف ترین پشم سفید که متعلق به گوسفندان نژاد بلوچی در منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است کیلویی16 تا 17 هزار تومان قیمت دارد و قیمت پشم نژادهای دیگر در استان های کرمانشاه، لرستان، همدان و اصفهان کیلویی4000 تا 8000 تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: صادرات پشم می تواند هر چند اندک ولی برای صنعت دامپروری کشور ارز آوری داشته باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 13058

به "صنایع داخلی توان جذب پشم تولیدی در کشور را ندارند" امتیاز دهید

1 کاربر به "صنایع داخلی توان جذب پشم تولیدی در کشور را ندارند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع داخلی توان جذب پشم تولیدی در کشور را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید