چاه هایی که زیر پای همه را خالی می نمایند ، زنگ خطر در این 7 استان به صدا عایدی

به گزارش گیگابلاگ، فرصت را نباید از دست داد و برای نجات ایران از تنش آبی در سال های آینده یک راه بستن چاه های غیرمجاز است. اما آیا بستن چاه های غیرمجاز می تواند به بحران کسری آب در سفره های زیرزمینی ایران یاری کند و جلوی بحرانی تر شدن دشت های ممنوعه و بحرانی کشور را بگیرد؟ اصل ماجرا چیست؟

چاه هایی که زیر پای همه را خالی می نمایند ، زنگ خطر در این 7 استان به صدا عایدی

به گزارش خبرنگاران، به این آمارها دقت کنید؛ بیش از 55 درصد آبی که ما ایرانی ها در بخش های مختلف شرب، صنعتی و کشاورزی مصرف می کنیم از منابع یا سفره های زیرزمینی برداشت می گردد و خود همین سفره ها هم دچار تشنگی مفرط هستند و اگر روند مصرف به شکل فعلی ادامه یابد، نتیجه اش دردسر بزرگتر و البته خالی شدن زیر پای شهروندان خواهد بود.

یکی از گزینه های جدی برای جلوگیری از فرونشست زمین و البته نجات از بحران تنش آبی، بستن چاه های غیرمجازی است که دور از چشم وزارت نیرو اقدام به برداشت آب می نمایند و با سیاست انسداد همین چاه ها، تا به امروز از برداشت 3.7 میلیارد متر مکعب جلوگیری شده یعنی 18 برابر ظرفیت سد کرج.

زنگ خطر جدی این جاست که بعضی استان ها با تنش شدید آبی و برداشت بی رویه آب از زیرزمین روبرو هستند از جمله خراسان رضوی، کرمان، فارس، یزد، هرمزگان، البرز و همدان که 80درصد آب این استان ها از سفره های آب زیرزمینی تامین می گردد. آمارها نشان می دهد که برداشت آب از منابع راهبردی و استراتژیک در طول دهه های اخیر اکنون نتیجه تلخی به ارث گذاشته و 277 دشت کشور در شرایط بحران آب و 143 درصد فراتر از بحران قرار گرفته اند یعنی هرگونه برداشت آب از این 143 درصد باید متوقف گردد.

شاید فکر کنید که باران که ببارد، دردسر کمتر خواهد شد، اما واقعا این گونه است؟ پاسخ منفی است چرا که میانگین بارش 53 ساله ایران حدود 250 میلی لیتر بوده و در 13 سال اخیر به 232 میلی لیتر کاهش یافته است. با این حساب که جمعیت کشور بیشتر شده اما ذخایر آبی ایران آب رفته و دمای هوا هم هر سال بیشتر شده که یک اثر آن تبخیر بیشتر آب ناشی از بارش ها بوده است.

اعتیاد به آب های زیرزمینی

اعتیاد آبی در استان های بحرانی به آب های زیرزمینی به معنای مین گذاری ناشی اب درمصرفی و عدم اصلاح الگوی مصرف است چرا که آمارها به طور شفاف گویای واقعیت است. تا جایی که بیشترین وابستگی آبی در استان کرمان به مقدار 93 درصد، یزد 91 درصد، البرز 89 درصد، خراسان جنوبی 89 درصد، هرمزگان 88 درصد، همدان 88 درصد، خراسان رضوی 84 درصد و فارس هم 80 درصد برآورد شده است.

فرصت تاریخی برنامه هفتم

دولت سیزدهم در کوشش است تا آب خوان ها را احیا کند و آنها را از عدم تعادل نجات دهد و تا به امروز بیش از 120 هزار ابزار برداشت آب با حجم برداشت معادل 3.7 میلیارد متر مکعب از منابع زیرزمینی در سطح کشور مسدود شده است که از این تعداد نزدیک به 23 هزار ابزار در دو سال اخیر اجرا شده است. اما این اقدام کافی نیست و برنامه هفتم یک فرصت تاریخی برای یاری به دولت جهت نجات آبی ایران است. به ویژه این که همچنان 400 حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه در حال مکیدن آخرین قطره های آب سفره های زیرزمینی هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 شهریور 1402 بروزرسانی: 17 شهریور 1402 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 21877

به "چاه هایی که زیر پای همه را خالی می نمایند ، زنگ خطر در این 7 استان به صدا عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاه هایی که زیر پای همه را خالی می نمایند ، زنگ خطر در این 7 استان به صدا عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید