لارک یکی از جزیره های زیبای ایران در خلیج فارس است

به گزارش گیگابلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، لارک یکی از جزیره های زیبای ایران در خلیج فارس است.

لارک یکی از جزیره های زیبای ایران در خلیج فارس است

جزیره لارک با مساحت حدود 49 کیلومترمربع، چهارمین جزیره بزرگ ایران پس از جزایر قشم، کیش و لاوان است که در جنوب شرق جزیره قشم و جنوب غرب جزیره هرمز واقع شد. فاصله جزیره لارک با جزیره قشم 16 کیلومتر، با بندرعباس 31 کیلومتر، با جزیره هرمز 42 کیلومتر و با جزیره هنگام 51 کیلومتر است. این جزیره از کوههای رنگارنگ تشکیل شده است. طول این جزیره 11 کیلومتر و بزرگترین عرض آن 7 کیلومتر بوده و بلندترین نقطه آن تقریبا 140 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

لارک در مقایسه با جزیره های اطراف خود نسبتا کوهستانی و دارای پستی و بلندی است. ارتفاعات این جزیره تقریباً در قسمت مرکزی جزیره نمود پیدا می نماید و در بقیه قسمتهای آن بصورت ناهمواری های کم ارتفاع دیده می گردد. گنبدهای نمکی نزدیک به نیمی از سطح جزیره لارک را می پوشاند که از سنگهای ژیپس، مارن، رس و لایه های آهک و نمک تشکیل شده است. توده های خاک سرخ از زیبایی های چشم نواز جزیره لارک بشمار می رود.

سکونتگاه های جزیره لارک

جزیره لارک از دو روستای لارک کوهی و لارک شهری تشکیل شده است. اهالی لارک کوهی تا حدود سالهای 1347 در ارتفاعات جزیره و در اتاق ها و خانه هایی که در دل کوه ها کنده بودند با حیوانات خود در ارتفاعات جزیره زندگی میکردند. آب آشامیدنی از چاه هایی حفر شده در دل کوه و برکه های ساخته شده حاصل میشد. در سال 1348 و بنا به دستور استاندار وقت هرمزگان، تعدادی بنا در ساحل برای آنها ساخته، روستا از نقاط مرتفع به کنار ساحل منتقل شد و بعدها اهالی به توسعه این منازل اقدام کردند. امروزه به این منطقه فانوس دریایی یا مورانو می گویند که خالی از سکنه شده و اهالی آن به عمان، امارات و لارک شهری کوچ نموده اند.

پوشش گیاهی و جانوری

جزیره لارک دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. حیات جزیره به دو شکل حیات خشکی و دریایی وجود دارد. گیاهان در جزیره لارک نخل های پراکنده، کهور، شیریشک، کنار، لوز یا گارم زنگی، لیمو، آلوئه ورا، چریش و بوته های خار پراکنده بچشم میخورد. مشاهده آهوی جبیر از فاصله نزدیک در جزیره امری عادی است که هر بیننده ای را به وجد می آورد. در کنار آهوان زیبای جبیر، خرگوش و جوجه تیغی، فلامینگو، مرغ ماهی خوار، گنجشک، لاشخور، عقاب، شاهین و حواصیل نیز زندگی می نمایند. بزهای اهلی نیز در خارج از منطقه ها جمعیتی در میان کوهها بچشم میخورند. در آبهای اطراف جزیره لارک ماهی های مختلفی از جمله ماهی چمن، هامور، سرخو، سنگسر، مقوا، میش ماهی، لاکپشت پوزه عقابی، کوسه، انواع مرجان و صدف، اسفنج و انواع خرچنگ و حلزون زندگی می نمایند.

لاکپشت های پوزه عقابی

فصل تخمگذاری لاکپشت های پوزه عقابی در جزیره لارک معمولا اواخر اسفند تا اواسط مرداد است. هرساله تعداد قابل توجهی از نوزادان لاکپشت ها روانه دریا می شوند و این رویداد به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی لارک، علاقمندان بسیاری را به خود جذب می نماید. لاکپشت های دریایی از جمله گونه های تحت حمایت جهانی هستند.

فیتوپلانکتون ها

پلانکتون ها که از دسته آغازیان هستند، در آبهای جزیره زندگی می نمایند و تجمع تعداد بالایی از آنها خاصیت درخشندگی دارد. برخورد آبهای حاوی این پلانکتون ها با ساحل یا پاهای رهگذران، درخشش آبی رنگی را پدید می آورد. برای تماشای این کهکشان دریایی، باید آبهایی آرام و بدون موج وجود داشته باشد. نمایان شدن این فضای رویایی و شگفت انگیز و فرصت استثنایی برای عکاسی خواهد بود.

رودخانه نمک

یکی از پدیده های طبیعی زیبای جزیره لارک، رودخانه نمک است که در سمت شمال جزیره واقع شد. این خشک رود نمکی با بلورهای نمک و اشکال جالب پوشیده شده و چشم انداز ای دیدنی را پدید آورده که بویژه می تواند برای علاقمندان به عکاسی مجذوب کننده باشد.

کوه کله قندی

کوه کله قندی حدوداً در قسمت مرکزی و کوهستانی جزیره واقع شده است که بصورت یک برجستگی مخروطی نوک تیز دیده می گردد. این قله حدوداً دو کیلومتر از ساحل لاکپشت ها فاصله دارد و از این مکان قابل مشاهده است.

قلعه پرتغالی ها

امپراتوری پرتغال از نخستین استعمارگران مسیحی هستند که در سال 886 خورشیدی در جزایر خلیج فارس مستقر شدند و 117 سال بر جنوب ایران حکومت کردند. قلعه پرتغالی های لارک در شمال جزیره و مشرف به اسکله ساخته شده و دارای طرحی چهارضلعی به ابعاد 32 در 28 متر است که از سنگهای مرجانی با ملاط ساروج ساخته شده است. این بنا دارای سه طبقه است که طبقه سوم آن بالانشین و دوطبقه دیگر با سقف های کوتاه و به هم چسبیده هنوز برجا مانده است. بلندی دیوارهای قلعه بین 6 تا 8 متر متغیر است. قلعه پرتغالی های لارک دارای چهار برج است که تقریباً بصورت چهارضلعی هستند. از دلایلی زیبایی قلعه میتوان به طاق های قوسی شکل، دریچه های دیوار قلعه و قوس های حجره ها اشاره نمود.

گورستان قدیمی

ملاقات از گورستان قدیمی جزیره لارک خالی از لطف نیست. مردم لارک رسم جالب و زیبایی دارند. آنها بر سر هر قبر آتشدانی تعبیه نموده اند و در آن آتشدان اسپند، عود و کندر می سوزانند. سوختن این گیاهان خوشبو بر فراز قبرها رایحه های معنوی و دلنشین ایجاد می نماید.

فانوس دریایی

فانوس دریایی زیبای جزیره لارک از سازه استوانه ای شکل مرتفع که بر روی یک بنای مستطیل شکل واقع شده است، تشکیل شده است. سطح استوانه ای با رنگهای قرمز و سفید رنگ آمیزی شد. در قسمت بالای استوانه نیز بخش اصلی فانوس قرار گرفته است. این بنا در شمالی ترین قسمت جزیره واقع شده است.

مسجد لارک

مسجد لارک در روستای لارک شهری واقع شده و ازنظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی قلعه پرتغالی ها واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 14352

به "لارک یکی از جزیره های زیبای ایران در خلیج فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لارک یکی از جزیره های زیبای ایران در خلیج فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید