مردم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آگاهتر شده اند

به گزارش گیگابلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی یک شاعر و نویسنده فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: در حال حاضر دیدگاه مردم به ادبیات کودک و نوجوان نسبت به سال های گذشته تغییر کرده و مردم در این زمینه آگاهتر شده اند.

مردم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آگاهتر شده اند

منیره هاشمی در گفت وگو با خبرنگاران، به مناسبت 18 تیر ماه، روز ادبیات کودک و نوجوان در رابطه با تغییر دیدگاه مردم نسبت به ادبیات بچه ها و نوجوانان در سال های اخیر، اظهار کرد: همانطور که امروزه بازار نشر، بازار فعال و پر رونقی است که تمام سلیقه ها را در برمی گیرد، نگاه مردم نیز به مقوله کتاب و اساسا کتاب خوانی بچه ها تغییر کرده است و مردم در این زمینه آگاهتر شده اند و آثار مختلفی هم از سوی هنرمندان در این زمینه تولید می گردد، هرچند که اکنون با مسائل اقتصادی موجود، ممکن است سبد خرید مطالعاتی برای بچه ها کوچکتر شده باشد.

وی با بیان اینکه امروزه در تولید آثار مربوط به کودک و نوجوان رشد حاصل شده است، افزود: اکنون به نسبت قبل از انقلاب و حتی اوایل انقلاب رشد بسیار زیادی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان داشته ایم، شاعران و نویسندگان خوبی در این زمینه به عرصه ظهور رسیده اند، وجود جشنواره های مختلف ادبی و تاسیس رشته های دانشگاهی مربوط به ادبیات کودک و نوجوان نیز از اتفاقات خوبی است که در این زمینه اتفاق افتاده است.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان در رابطه با ضعف هایی که در این زمینه وجود دارد، نیز بیان نمود: ضعفی که امروزه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد به چاپ و نشر برمی گردد، به دلیل اینکه ناشران به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند و قراردادی که بین ناشر و نویسنده نوشته می گردد، قرارداد درستی نیست. همچنین مدت زمانی که برای چاپ کتاب در نظر گرفته می گردد معمولا طولانی است و گاهی ممکن است چند سال طول بکشد که در این مدت احتمال اینکه زبان شاعر تغییر پیدا کند، بسیار بالاست.

هاشمی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که رد پایی از کتاب های کم ارزش در زمینه ادبیات و کتاب های کودک و نوجوان وجود دارد که سلیقه هنری و ادبی مخاطب را پایین می آورد و باید ناشران کمیته های تخصصی را برای این موضوع معین کنند و دقت بیشتری را در این زمینه به کار بگیرند تا هر کتابی چاپ نگردد.

وی در رابطه با درآمد حاصل از چاپ و نشر کتاب های کودک و نوجوان، بیان نمود: متاسفانه امروزه حق التالیف نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در قبال اثری که ممکن است ماه ها برایش زحمت کشیده شده باشد و حاصل تجربه ها، دانش و مطالعاتی در این زمینه باشد، بسیار ناچیز و اندک است.

این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان افزود: شاعران و نویسندگان بسیار خوبی در کشور وجود دارند که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می کنند، از طریق نوشتن کتاب گذران زندگی می کنند و تمام وقت و انرژی خود را برای نوشتن کتاب صرف می کنند؛ اما گاهی اوقات بی مهری ها و کم لطفی هایی نسبت به آنها وجود دارد که جای تامل دارد و باید مسئولان برای دلگرم کردن آنها فکری بیندیشند تا باعث بی انگیزگی آنان در این امر نگردد.

هاشمی در رابطه با عدم برگزاری جشنواره های مربوط به حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سال های اخیر، گفت: متاسفانه امروزه جشنواره های مختلف ادبی که ویترین و نمایی از بهترین های ادبیات کودک و نوجوان را به مخاطبان معرفی می کردند کم شده است، جشنواره پروین اعتصامی دیگر برگزار نمی گردد، جشنواره مجلات و کتاب کودک و نوجوان نیز 2 سال و نیم است که برگزار نمی گردد و در جشنواره کتاب سال نیز جای ادبیات کودک و نوجوان خالی است.

وی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در معرفی شاعران و نویسندگان برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان و آثار آن ها به مردم دارند، مطرح نمود: مطمئنا رسانه ها بسیار می توانند به رشد، ارتقاء و پویایی ادبیات کودک و نوجوان کمک کنند و معرفی کتاب های خوب کودک و نوجوان و معرفی شاعران و نویسندگان برجسته این حوزه می تواند به خانواده ها این آگاهی را بدهد تا بهترین ها را برای فرزندان خود انتخاب کنند و بیشتر با لزوم خرید کتاب برای بچه ها آشنا شوند.

این شاعر و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه در کتاب های مربوط به بچه ها باید جنبه سرگرمی و آموزشی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، گفت: در زمینه ادبیات کودک باید هم جنبه سرگرمی و تفریحی کودک را در نظر داشته باشیم که بتواند با ایجاد حس نشاط و شادی آفرینی در کودک لحظات گوشه نشینی او را پر کند و او را سرگرم کند و هم به شکل غیرمستقیم و با ابزار هنری که در اختیار ادبیات وجود دارد به آموزش توجه گردد تا بتوانیم مفاهیم و ارزش های انسانی را که کودک نیاز به یادگیری آن ها دارد به او آموزش دهیم .

هاشمی در رابطه با فعالیت های خود در زمینه ادبیات بچه ها و نوجوانان، اظهار کرد: بنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تا به امروز نزدیک به 30 عنوان کتاب شعر و داستان چاپ کرده ام که در زمینه داستان بیشتر برای بچه ها کوچک و کم سن و سال تر فعالیت داشته ام.

وی ادامه داد: کتاب قیچی که دنبال کار می گشت از بنده در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به چاپ پنجم رسیده است، به زبان انگلیسی ترجمه شده و حق انتشارش را چند کشور از کانون خریده اند. در زمینه کتاب های شعر بچه ها نیز با انتشارات بسکمک همکاری و در جشنواره های مختلف ادبی نیز فعالیت داشته ام که در 2 دوره از جشنواره شعر فجر برگزیده بوده ام و اکنون نیز چند کتاب در دست چاپ دارم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4805

به "مردم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آگاهتر شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آگاهتر شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید