معیارهای داوری برگ&zwnjریزان تهران

به گزارش گیگابلاگ، تهران (پانا)- دبیر اولین مسابقه عکس برگ ریزان تهران درباره بعضی معیارهای داوری برای انتخاب عکس مناسب در این مسابقه توضیحاتی ارائه کرد.

معیارهای داوری برگ&zwnjریزان تهران

به گزارش روابط عمومی مسابقه عکس برگ ریزان تهران،ساعد نیک ذات دبیر اولین مسابقه عکس برگ ریزان تهران درتوضیح این مسابقه عکاسی گفت: مسابقه عکس برگ ریزان تهران همان طور که از عنوانش پیداست قرار است به سوژهجلوه های پاییزی در مکان های عمومی، فضاهای شهری، زندگیروزمره، طبیعت شهری و مبلمان شهری بپردازد که در شهر تهرانبا آنها روبرو هستیم. در واقع آثار ارسالی باید عکس هایی درمحدوده شهر تهران باشند که جلوه های پاییزی طبیعت در پاییزشهر تهران را نمایش دهند و رویکردی عکاسانه به زیبایی ها وویژگی های فصل پاییز در شهر تهران داشته باشند.

وی اعلام نمود: اگرچه پائیز رو به خاتمه است اما آثارارسالی می تواند در چهار سال اخیر فراوری شده باشند که این،یک حُسن به حساب می آید؛ به این معنی که اگر طی این چهارسال تغییری در منطقه ای از تهران اتفاق افتاده باشد و عکسی ازقبل تغییر برای ما ارسال شود، این خود نوعی ماندگاریتاریخی به حساب می آید.

دبیر اولین مسابقه عکس برگ ریزان تهران در خصوص اینکه آیاعکاسی جلوه های پاییز صرفا در شهر تهران، یک مزیت بهحساب می آید یا محدودیت، اعلام کرد: این مورد مربوط به حوزهشهری تهران است و بودجه ای که در ارتباط با شهر در نظرگرفته می شود؛ وقتی شهرداری برای یک فستیوال هزینه می کندباید موضوع آن، مرتبط با شهر باشد و طرح توجیهی داشتهباشد و برگزاری ملی یا بین المللی بحث دیگری را می طلبد. ازطرف دیگر ما در فراخوان اعلام کردیم که حتی گردشگران ومسافران ایرانی و خارجی نیز می توانند برای ما عکس از جلوههای پاییزی شهر تهران بفرستند و از این نظر محدودیتینداریم.

وی با تاکید بر اینکه در دورانی که هر روز چندین میلیارد عکسفراوری و به اشتراک گذاشته می شود انتخاب عکس مناسب کاربسیار دشواری است، درباره معیارهای داوری این مسابقهتوضیح داد: در عکاسی دو مورد فرم و محتوا داریم؛ فرم شاملمجموعه تکنیک ها و دانش عکاسی است یعنی ترکیب بندی،کادربندی، رنگ، نور، زاویه و ... که به مهارت استفاده عکاس ازآنها بر می شود. محتوا در واقع دانش نظری و شناخت عکاسنسبت به محیطش و موضوعی است که آن را عکاسی نمودهاست. به همین دلیل در عکاسی، فرم و محتوا توأمان با هم درنظر گرفته می شود و داوران نیز در کنار میزان عدالتی که دارند،از دانش فنی نیز بهره مند هستند و مجموعه اینها سبب می شودعکس هایی را انتخاب نمایند که هر دو معیار و فرم و محتوا رارعایت نموده باشند.

نیک ذات درباره بعضی محدودیت های عکاسی در فضاهایشهری و احتیاج یا عدم احتیاج به مجوز برای عکاسی برای اینمسابقه اعلام کرد: شیوه های عکاسی در زمان معاصر تغییرنموده و باید بپذیریم عکاسی جزئی از شرایط رفتاری و فرهنگیجامعه ما شده است به ویژه با تلفن های همراه فکر نمی کنممحدودیتی برای عکاسی با دوربین و تلفن همراه در فضاهایشهری وجود داشته باشد، قاعدتاً نه تنها عکاسان حرفه ای بلکهمردم هم آگاه هستند که در بعضی مکان ها که تابلوی عکاسیممنوع نصب باشد، نمی توان عکاسی کرد.

وی تاکید نمود: شاید یکی از مهمترین اصولی که انجمنعکاسان ایران پیگیر آن بود به عنوان یک سازمان مردم نهاد، اینبود که برای عکاسی احتیاجی به ارائه مجوزهای اینچنین وجودنداشته باشد و در واقع نوعی هویت بخشی به عکاسی صورتبگیرد.

این عکاس پیشکسوت درباره نحوه اعتماد به آنچه که به عنوانمحل ثبت عکس توسط عکاسان شرکت نماینده قید شده نیز گفت: ما اصل را بر اعتماد می گذاریم. البته واقعیت امر این است کهعکس های بسته برای مثال از یک برگ، هویتی نخواهد داشتاما ما اصل را بر این می گذاریم که فضای عکاسی شده، درفضاهای شهری تهران باشد و بیانگر جلوه های پاییزی شهرتهران باشد. ما قصد داریم اتمسفر شهر تهران را در عکس هاپیدا کنیم؛ ممکن است افرادی نیز خلاف اخلاق رفتار نمایند وعکس از شهر دیگری بفرستند که نتیجه به تشخیص هیاتداوران بر می شود.

نیک ذات در خاتمه تاکید نمود: در هر حال ما موضوع را محدودنکردیم اما یکی از چالش های من این بود که چگونه می خواهیمهویت شهر تهران را تعیین کنیم؛ برای مثال وقتی در جشنوارهعکس ته ران که با موضوع بازار شهر تهران برگزار گردید دبیربودم، آقای محیط طباطبایی یکی از اعضای هیات داوران بودکه اشراف کاملی بر ویژگی های بازار تهران داشت و به سرعتعکس هایی را که مربوط به بازارهای دیگر ایران بود را حذفمی کرد. اما در مسابقه برگ ریزان تهران انتخاب عکس هایپاییز شهر تهران شاید کمی مشکلتر باشد، ولی ما فضا را براساس اطمینان به عکاس قرار داده ایم.

نخستین مسابقه عکس برگ ریزان تهران توسط انجمنعکاسان ایران با همکاری سازمان زیبا سازی شهرداری تهرانبه دبیری ساعد نیک ذات برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7183

به "معیارهای داوری برگ&zwnjریزان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معیارهای داوری برگ&zwnjریزان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید