ملکی: توانمند سازی معلمان، راهبرد اساسی سازمان پژوهش است

به گزارش گیگابلاگ، تهران (پانا) - شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تمرکز بر اقدامات اجرا شده در بخش رمزینه های سریع پاسخ و راهکارهای اشاعه اقدامات تحولی برگزار گردید.

ملکی: توانمند سازی معلمان، راهبرد اساسی سازمان پژوهش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، حسن ملکی، ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات صورت گرفته، گفت: از اینکه همه همکاران دست به دست یکدیگر دادند، و در فاز اول کار رمزینه های سریع پاسخ و برنامه های درسی کنونی سربلند بیرون آمدیم، بسیار ممنونم زیرا این فعالیت ها، بخشی از اقدامات تحولی است که باید بابت آن خداوند را شاکر باشیم.

وی اضافه کرد: بدیهی است که تحول یک نقطه نیست بلکه تحول یک فرایند و فرایند است و کار مداوم و کوشش خاصیت این عرصه به شمار می رود لذا ایستادن در فرایند شایسته نیست به همین دلیل نیز از حرکت و کوشش شما در این فرایند بسیار مسرور هستم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، درباره رمزینه های سریع پاسخ، بیان نمود: فاز نخست این رمزینه ها، فعال شده و بازخوردهایی نیز از سوی معلمان و بخش های مختلف دریافت می گردد که بابت آن سپاسگزارم اما بدیهی است که باید کار ادامه پیدا کند تا فازهای بعدی این بخش چه بسا زودتر نیز تحقق پیدا کند بنابراین تداوم این عرصه ضروری به شمار می رود.

ملکی خاطر نشان کرد: نکته دوم حفظ تقسیم کار قبلی است که پیش از این نیز صورت گرفته است بنابراین لازم است که هر کدام از بخش ها تقسیم کار و نقش های خود را حفظ نمایند و فرایند گذشته را بر هم نزنند زیرا نتیجه کنونی حاصل همین فرایند است. نکته دیگر نیز اشاعه و آموزش معلمان در رمزینه ها و برنامه درسی غیر حضوری است که باید بر روی آن تمرکز بیشتری گردد و کوشش در این زمینه ضرورت دارد البته الگوی اشاعه نیز در دست انجام است که امیدوارم هر چه زودتر کارهای آن انجام گردد تا پس از نقد و آنالیز تبدیل به مدل کار ما گردد.

وی اضافه کرد: مساله توانمند سازی معلمان از جمله بخش هایی است که شاید اندکی مورد غفلت قرار گرفته است لذا لازم است که برای این امر نیز یک سری اقدامات را مد نظر قرار دهیم. در این راستا لازم است که پیشنهادات ارائه شده در این جلسه را مد نظر قرار دهیم.

سعید بدیعی در ادامه، به قرائت دستور جلسه و اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: برنامه ریزی برای فاز دوم رمزینه های سریع پاسخ نیز صورت گرفته و بناست که تا پیش از آبان ماه به انجام رسیده و بارگزاری گردد.

اجرای فاز دبیرخانه دائمی جشنواره فراوری محتوا

وی ادامه داد: طبق آمار رسیده، بر روی شبکه رشد تا به امروز نزدیک به 2507 نفر به صورت همزمان از رمزینه ها استفاده می نمایند و در سامانه چاپ و توزیع کتاب های درسی 1086 نفر در حال بهره برداری هستند و تا به امروز ما در زمان های پیک نیز مسئله ای، به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری نداشته ایم.

محمد ابراهیم محمدی نیز در این جلسه، به اجرای دبیرخانه دائمی جشنواره فراوری محتوا اشاره نمود و گفت: در راستای این جشنواره ما به یک جریان سازی مناسب دست پیدا نموده ایم و دبیرخانه نیز شکل دائمی پیدا کرد. پیش بینی ما این است که این جشنواره می تواند بخش مهمی از فراوری محتوا را جوابگو باشد.

وی اضافه کرد: در بخش رمزینه ها احتیاجمند توجه بیشتری هستیم چرا که با گذر زمان، انتظارات مخاطبان در این عرصه بیشتر می گردد لذا فکر می کنم که استفاده از معلمان توانمند در فراوری محتوا، درون این بخش بتواند بسیار ثمربخش باشد. با توجه به اینکه تا به امروز 16 هزار معلم توانایی خود را در این جشنواره به اثبات رسانده اند، ما می توانیم برای این بخش نیز برنامه ریزی داشته باشیم که البته در دست انجام است.

ملکی نیز در این بخش از جلسه، ارتباط با معلمان را احتیاجمند الگو و برنامه خواند و گفت: ارتباط با معلمان احتیاجمند یک الگو است زیرا این بخش وظیفه ذاتی ماست که وقتی برنامه درسی تحولی یا اقدام تحولی انجام می دهیم، برای توانمند سازی اقشار معلمان نیز اقدام گردد البته تا به امروز در این راستا اقدام قوی و محکمی نداشته ایم بنابراین لازم است که یک برنامه برای این بخش داشته باشیم البته بخشی نیز به نام توانمند سازی معلمان پیش بینی شده که لازم است بر روی آن یک برنامه ریزی داشته باشیم.

لزوم توجه به تامین درخواست کتاب های سنوات گذشته و تک جلدی

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان نیز در پاسخ به این سوال بیان نمود: در سنوات گذشته، همکاران گاهی درخواست چاپ کتاب برای معلمان داشتند که متاسفانه بودجه ای برای این بخش تعریف نشده است. در سال اخیر پس از دریافت کتاب به وسیله تمام دانش آموزان، اندازه مازاد چاپ شده را در اختیار افراد قرار دادیم تا علاقمندانی نظیر افراد شرکت نماینده در کنکور یا معلمان، امکان تهیه داشته باشند ضمن اینکه تمامی فایل ها نیز به صورت PDF بر روی سایت وجود دارد و سعی می کنیم و در برنامه داریم که از 23 مهرماه به بعد فروش تک جلدی را نیز داشته باشیم.

ملکی نیز بر لزوم تامین درخواست های جامعه تاکید نمود و گفت: احتیاج به کتاب در بین اقشار مختلف طی سالهای گذشته نیز وجود داشته است لذا لازم است که برای کتاب های تک جلدی نیز فکری کنیم.

در ادامه این جلسه، محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، به ارائه گزارش فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ گفت: بخش نخست این پروژه اتمام یافته است و نزدیک به 45 درصد نیز بارگزاری شده است. ما در پی این هستیم که جلسات کارگروه را نیز برای فاز دوم دنبال کنیم و معتقدم که ترکیب شکل گرفته بسیار خوب بود و توانست فرایند سرعت، دقت و رشد کار را بیشتر کند بنابراین لازم است که این فرم ادامه پیدا کند.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش نیز در بخش دیگری به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در دفتر فنی و حرفه ای پرداخت و گفت: این اقدامات دستاورد بزرگی بود و محصولاتی که عرضه شده، نسبت به سنوات گذشته چشمگیر بوده است. ما امروز برای 126 عنوان درسی در این بخش، بیش از 3500 قطعه آموزشی فراوری و تامین کردیم و به صورت کامل در اختیار دفتر انتشارات قرار گرفته است. با توجه به اینکه آموزش های این بخش حضوری است و از ابتدای آبان کامل می گردد و برای هر پودمان تقریبا یک LO ارائه شده یعنی حدودا 57 عنوان بارگزاری کامل شده است. با توجه به اینکه این بخش ها به یکدیگر مرتبط هستند، امیدواریم که تا خاتمه هفته تمام بخش ها بارگزاری گردد و بتوانیم به دانش آموزان ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: تا به امروز امروز نزدیک به 6600 دقیقه فراوری محتوای تازه داشتیم که واقعا کار بزرگی بود و در این جهت کل مجموعه به خصوص کارشناسان سنگ تمام گذاشتند. در واقع صرفا رمزینه مخاطب ما نبود و این اقدام توانست پکیج این محتوای آموزشی را کامل کند و امکان استفاده آکادمی های فنی و حرفه ای به شکل های مختلف فراهم شد.

معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف آموزش عمومی و مبه وسیلهه نظری نیز در این بخش به ارائه گزارش پرداخت و گفت: از بین حوزه هایی که داریم، 7 حوزه تقریبا آماده است و در این راستا بعضی فاز نخست را تحویل داده و بعضی اندازه بیشتری را آماده نموده اند.

ملکی، در این بخش بر لزوم توجه به محتوای بخش رمزینه های سریع پاسخ تاکید نمود و گفت: برای بخش رمزینه ها باید به وجه علمی، وجه فنی و وجه ارزشی-فرهنگی کار توجه داشته باشیم و اگر مراقب این سه بعد نباشیم، ممکن است که تمام کوشش های ما از بین برود.

وی اضافه کرد: ما باید بحث رمزینه ها را هم از بعد کمی و هم کیفی دنبال کنیم تا در سال آینده وضع مطلوبتر و مرغوبتری داشته باشیم. به نظر من شهید علی لندی، و تفکر جهادی و انقلابی، باید در مرکز توجه قرار گیرد.

حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی درباره الگوی طراحی شده در بخش اشاعه، شرح داد و گفت: کوشش ما این است که از کتاب محوری به سمت برنامه محوری برویم و اقداماتی نیز در این بخش شده است اما قطعا جا افتادن و اشاعه این امر اندکی زمانبر است.

وی ادامه داد: در این راستا لازم است که در میان اقدامات مختلف سازمان یک اولویت بندی داشته باشیم ضمن اینکه ارزشیابی هر کدام از بخش ها در فرایند کار نیز یک ضرورت است تا امکان اصلاح و ارتقاء نیز داشته باشیم لذا لازم است که برای این نوع برنامه ها وچشم انداز آن نیز یک برنامه ریزی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، حاضران پیشنهادات و راهکارهایی در راستای اشاعه اقدامات تحولی سازمان برای معلمان و اقشار مرتبط ارائه کردند.

توانمند سازی معلمان یک راهبرد اساسی است

حسن ملکی، آموزش معلمان را امر مهمی خواند و گفت: بحث توانمند سازی معلمان برای ما یک راهبرد اساسی است لذا از همکاران درخواست می کنم که در تحقق این امر کوشش نمایند. بخش نخست اصلاح ساختار تشکیلاتی است که اقداماتی برای آن صورت گرفته و احتیاج به تصویب دارد و زمانبر است.

مدل های توانمندسازی معلمان

وی ادامه داد: برای برنامه ریزی بخش توانمند سازی معلمان، باید به مشارکت آنان بیاندیشیم و در این راستا چند مدل می توان پیاده کرد. مدل نخست تشکیل کمیته و کارگروهی در هر دفتر است تا بتواند با یاری این گروه، یک برنامه آموزش معلمان را در یک زمان تعیین ارائه کند. در این حالت ما شاهد چند کارگروه در دفتر تالیف نظری، فنی و حرفه ای و دفتر انتشارات خواهیم بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: مدل دومی که می توانیم بر مبنای آن این کار را ارائه کنیم، مدل سازمانی، به این معناست که در سطح سازمان یک کارگروه یا کمیته تشکیل گردد، که بتوانند در سطح سازمان برنامه ریزی نموده و در نتیجه به فراوری الگوی آموزش معلمان بیانجامد. طبیعی است که این کار سازمانی در مراحلی به کار دفتری تقسیم خواهد شد و افرادی ذیل کارگروه سازمانی باید کار خود را ارائه نمایند.

ملکی اضافه کرد: مدل سوم این است که ما این کار را در صورت تمایل همکاران، یک کار برون سپاری تلقی کنیم و با افرادی که مهارت و آشنایی کامل به کار دارند، همکاری کنیم. گروهی در این راستا تشکیل می گردد و از داخل سازمان نیز در داخل این گروه حضور داشته باشند تا در قالب یک قرارداد امکان ارائه کار را در یک زمان تعیین و با نظارت سازمان داشته باشند.

وی، خواهان گفتگو و آنالیز این مدل ها به وسیله حاضران در جلسه شد و گفت: این اقدام در بخش بسته های تربیت و یادگیری نیز می تواند موثر باشد و چنین عملکردی قطعا در قسمت های دیگر نیز کارکرد خواهد داشت.

در بخش خاتمهی این جلسه، حسن ملکی خواهان تمرکز بر این مبحث برای جلسه آینده شد و گفت: لازم است که بر روی راهکارهای این بخش بیشتر فکر کنیم و در جلسات بعد با بحث و آنالیز به یک جمع بندی درست در راستای طراحی الگوی اشاعه دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 11400

به "ملکی: توانمند سازی معلمان، راهبرد اساسی سازمان پژوهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملکی: توانمند سازی معلمان، راهبرد اساسی سازمان پژوهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید