چرا انسان های باهوش گاهی دست به کارهای احمقانه می زنند؟

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران، چرا انسان های باهوش کارهای احمقانه انجام می دهند؟ عنوان کتابی است که جین اف. آستروم به رشته تحریر درآورده و کوشش نموده است تحلیل نسبتا کاملی از رفتارهای هیجانی افراد باهوش به مخاطب ارائه دهد. سعید دوج، سیروس آقایار و شهرزاد نجفی ترجمه این اثر را برعهده داشتند.

چرا انسان های باهوش گاهی دست به کارهای احمقانه می زنند؟

این کتاب به نحوی تنظیم شده که به پرسش های مرتبط در یک ترتیب منطقی اشاره کند. فصل نخست با یک واکاوی از مفهوم باهوشی آغاز می گردد، سپس در فصل دوم موضوع متضاد آورده شده، اما در فصل سوم به پرسش قدیمی که درباره اختیار است پاسخ داده می گردد، اینکه آیا ما واقعا انتخاب می کنیم؟ در فصل چهارم مفهوم اختیار با مطرح شدن مثال هایی از زندگی روزانه افراد دنبال می گردد که ما معمولا آن ها را حماقت می دانیم. در فصل پنجم هم این پرسش سردرگم کننده که چرا اینقدر حماقت وجود دارد؟ مورد آنالیز قرار می گیرد. فصل ششم، دیگر عوامل حماقت را شرح می دهد، فصل هفتم راه چاره های احتمالی برای افراد و جامعه را مورد آنالیز قرار داده و در نهایت آخرین فصل نتیجه گیری نویسنده است.

سیروس آقایار؛ مترجم اصلی این اثر در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره کتاب گفت: به اعتقاد من نویسنده در عنوان کتاب کمی تندروی نموده و شاید اگر من جای او بودم واژه گاهی را هم اضافه می کردم و این عنوان را می گذاشتم که چرا انسان های باهوش گاهی کارهای احمقانه انجام می دهند. محتوای کتاب درباره تعارضاتی است که ناشی از رفتارهای افراد باهوش است. در واقع منظور نویسنده از افراد باهوش، تحصیل نموده ها و دانشگاهیانی است که در جامعه مطرح شده اند.

وی تأکید کرد: براساس آنالیز پژوهشگران در یک قرن اخیر، بعضی تعارضات اتفاق افتاده در خانواده و جامعه، برخواسته از رفتار افراد مطرح و تحصیلنموده بوده است. در واقع نویسنده می خواهد بگوید که چرا این افراد خارج از دایره ارزش های اخلاقی و غیره دست به عمل می زنند.

این مترجم اضافه نمود: سال 1998 بحثی مطرح شد که منجر به به کارگیری واژه EQ یا هوش هیجانی در متون علمی شد. در واقع تا پیش از این تحقیقات، اغلب افراد و صاحبان اشتغال و صنایع تصور می کردند، آن گونه که هوش ریاضی در موفقیت یک شرکت یا یک حوزه کاری نقش دارد، هوش هیجانی ندارد و رمز موفقیت سازمان ها در نتیجه بالا بودن هوش ریاضی افراد است؛ درحالی که امروزه اغلب دانشمندان معتقدند مولفه ای مانند هوش هیجانی، تأثیر بیشتری نسبت به هوش ریاضی دارد. در واقع امروزه در سیستم های استخدام افراد در سراسر جهان، علاوه بر توجه بر مدرک تحصیلی، بالا بودن هوش هیجانی را مدنظر قرار می دهند.

آقایار گفت: امروزه علت بسیاری از جابجایی های سازمانی که در جهان صورت می گیرد، در اصل در اثر کمبود دانش فنی نیست، درست اینجاست که بحث دانش رفتاری اهمیت پیدا می نماید. تجلی هوش هیجانی در رفتار خود را نشان می دهد. نویسنده در کتابش با دو مثال بسیار معروف از روسای جمهور آمریکا محتوای موردنظر خود را مطرح می نماید؛ یکی نیکسون و دیگری بیل کلینتون. این دو افراد باهوشی بودند که در مواقع حیاتی و ضروری، رفتار عقلایی چندانی از آن ها سر نمی زده است. برای مثال نیکسون با تقلب در انتخابات خود را به رسوایی می کشد. در حقیقت، نویسنده می خواهد نظر مخاطبان را به اهمیت EQ یا هوش هیجانی جلب کند.

این مترجم ادامه داد: آستروم در نهایت اینگونه نتیجه گیری می نماید که مولفه هوش هیجانی، اهمیت چند برابری نسبت به هوش ریاضی یا همان IQ دارد. وی اینگونه بیان می نماید که اگر هوش هیجانی از دوران پیش از مدرسه به خوبی پرورانده گردد، در سنین جوانی قابل بهره برداری خواهد بود.

در بخشی از کتاب می خوانید: فرض کنیم شما با یک نفر مشاجره داری. شاید مربوط به دریافت به جامانده پولتان از یک کارمند باجه بانک باشد که طبق نظر شما آن کارمند در محاسبه اشتباه نموده است، یا خم شدن سپر ماشین در یک تصادف باشد. تأثیر واکنش های روانی به کنار مشاجره شما باید در سطح هوشمندی طرف مقابل باشد. چه بسا انسان هایی به دلیل عدم درک تفاوت های هوشمندی در شرایط های مشابه کشته شوند.

کتاب چرا انسان های باهوش کارهای احمقانه انجام می دهند؟ در 304 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات طلوع دانش راهی بازار کتاب شد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7410

به "چرا انسان های باهوش گاهی دست به کارهای احمقانه می زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا انسان های باهوش گاهی دست به کارهای احمقانه می زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید