چشم بیماران دیابتی در معرض ابتلا به عوارض خطرناک است

به گزارش گیگابلاگ، یک فوق تخصص بیماری های قرنیه، خونریزی، ورم شبکیه، آب مرواید و آب سیاه را اصلی ترین عوارض چشمی بیماران مبتلا به دیابت دانست.

چشم بیماران دیابتی در معرض ابتلا به عوارض خطرناک است

قاسم فخرایی، جراح و متخصص چشم و فوق تخصص بیماری های قرنیه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بارزترین عارضه دیابت برای چشم، خونریزی و ورم شبکیه است که می تواند منجر به افت دید تدریجی و یا بسته به شدت بروز عارضه در شبکیه منجر به افت دید ناگهانی گردد.

او در خصوص زمان بروز خونریزی و ورم شبکیه افزود: در دیابت بالغین که معمولاً غیر وابسته به انسولین است، زمان تشخیص این عارضه پس از گذشت مدت زمان طولانی از ابتلا به دیابت است در حالی که در زمان تشخیص دیابت افراد باید بلافاصله به وسیله چشم پزشک نیز معاینه و آنالیز شوند.

فخرایی ادامه داد: دیابت کنترل نشده و طولانی مدت می تواند عوارض مختلفی برای چشم به وجود بیاورد. برای مثال می تواند منجر به نشت عروق شبکیه و ورود ترشحات داخل رگ ها به شبکیه چشم و در نتیجه ورم و خونریزی شبکیه گردد. بعلاوه منجر به بروز عروق شدید در سطح شبکیه می گردد. از آنجایی که عروق، شنماینده هستند به طور ناگهانی خونریزی می نمایند و باعث افت شدید بینایی در افراد در کمترین زمان ممکن می گردد.

این متخصص چشم ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت باید معاینات دوره ای را جدی بگیرند. معمولاً چشم پزشکان برای بیمارانی که ورم شبکیه دارند، تزریقاتی را برای کنترل ورم انجام می دهند که این تزریقات می تواند بار ها ادامه داشته باشد، برای درمان خونریزی های ناگهانی نیز ما تزریق را انجام می دهیم و بنا به تشخیص پزشک معالج چندین بار این تزریق، تکرار می گردد. بعد از آن نیز می توان با لیزر این عروق تازه و مناطقی که باعث بروز عروق تازه می شوند را بسوزانیم تا ریسک بروز عروق و خونریزی مجدد را کاهش دهیم.

او بیان نمود: از دیگر عوارضی که در چشم بیماران دیابتی اتفاق می افتد؛ آب مروارید است. این عارضه در بیماران دیابتی سریعتر و پیشرونده تر از سایر افراد رخ می دهد. عارضه دیگر تشکیل عروق تازه بر روی عنبیه چشم است که منجر به افزایش ناگهانی و حاد فشار داخل چشم می گردد که به آن آب سیاه می گویند و با علائمی مانند درد، قرمزی و تاری دید همراه است که باید خیلی فوری تحت درمان قرار بگیرد. این عارضه معمولاً با انجام عمل جراحی آب سیاه قابل درمان است. در این جراحی فشار داخل چشم را کنترل می کنیم، زیرا اگر سریع مورد مداوا قرار نگیرند، بینایی شان تحت تأثیر قرار می گیرد و حتی می تواند منجر به تخلیه چشم بیمار گردد.

این جراح و متخصص چشم گفت: تمام این عوارض در بیماران دیابتی پیشرونده تر و خطرناک تر از سایر افراد است و نباید به نشانه های آن بی توجه بود. بیماران دیابتی باید به بازدید های دوره ای به وسیله چشم پزشک اهمیت بدهند تا از بروز عوارض غیرقابل جبران در چشم پیشگیری نمایند.

فخرایی شرح داد: با توجه به شیوع دیابت در سطح دنیا بیماران دیابتی باید آگاهی کافی از تاثیرات این بیماری بر ارگان های مختلف بدن داشته باشند. برای کاهش نگرانی این دسته از افراد باید گفت با تزریقات داخل چشم، انجام اعمال جراحی و لیزر می توان دید بیماران دیابتی را حفظ کرد و از نابینایی دائمی آن ها پیشگیری کرد.

این فوق تخصص بیماری های قرنیه شرح داد: خونریزی و ورمی که رخ داده مربوط به قندی است که طی سالیان گذشته بالا بوده و آسیب های خود را وارد نموده است و اکنون باید در سال های آینده آنقدر کنترل گردد تا عوارض چشمی را به حداقل ممکن برساند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 11879

به "چشم بیماران دیابتی در معرض ابتلا به عوارض خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم بیماران دیابتی در معرض ابتلا به عوارض خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید