کبد بچه ها هم چرب می گردد

به گزارش گیگابلاگ، شیوه جدید زندگی، در کنار مزایا، مسائل متعدد جسمی و روانی را برای بشر به دنبال داشته که افزایش شیوع بعضی بیماری ها نیز جزو همین مسائل است؛ کبد چرب، که در سال های اخیر بارها و بارها از آن شنیده ایم، یکی از عوارض تلخ تغییر سبک زندگی به شمار می رود.

کبد بچه ها هم چرب می گردد

در سال های اخیر با تغییر سبک زندگی خصوصا تغییر در تغذیه، شاهد افزایش بعضی بیماری ها، به ویژه امراض وابسته به متابولیسم بدن هستیم، بیماری های غیرواگیری که بسیار مخاطره آمیز بوده و زندگی فرد مبتلا و خانواده او را تحت الشعاع قرار می دهد، کبد چرب، یکی از همین بیماری ها به شمار می رود. بیماری بسیار خطرناکی که همه گروه های سنی و جنسی را تهدید می نماید.

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، با بیان اینکه کبد چرب در بچه ها هم بروز می نماید، گفت: شیوع کبد چرب در بچه ها چاق نسبت به بچه ها با وزن طبیعی، بالاتر است.

اعظم زمانی در گفت و گو با ایسنا افزود: با تغییر شرایط زندگی در دهه های گذشته بروز چاقی به صورت نگران نماینده ای در بیشتر جوامع بشری رو به افزایش است و بچه ها و نوجوانان نیز از این پدیده مستثنی نبوده اند.

او افزود: کبد چرب، بیماری خاموش در بچه ها چاق تغییر شیوه زندگی به ویژه کاهش تحرک بدنی نقش موثری در افزایش ابتلا به این بیماری دارد؛ کبد چرب یکی از اختلالات مزمن کبدی است که همراه با تجمع چربی در کبد به میزان بیش از پنج درصد وزن کبد، ایجاد می گردد؛ بی تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، چاقی به ویژه چاقی شکمی، دیابت نوع دو و افزایش چربی خون از جمله مهم ترین علت های ابتلا به کبد چرب محسوب می گردد.

زمانی ادامه داد: بعضی بیماران مبتلا به کبد چرب، با وجود چاقی شکمی و مقاومت به انسولین، ممکن است وزن طبیعی داشته باشند، این گروه از بیماران از رژیم غذایی ناسالمی پیروی می نمایند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه کبد چرب، اغلب به شکل خاموش ایجاد شده و تداوم پیدا می نماید، افزود: کبد چرب به ویژه در مراحل اولیه، نشانه ای ندارد و زمانی که بیماری پیشرفت کند، علایمی همچون خستگی، کاهش وزن یا کاهش اشتها، ضعف، تهوع، گیجی، مشکل در تصمیم گیری و تمرکز، درد در مرکز یا سمت راست قسمت بالایی شکم و عظیم شدن کبد را به همراه دارد.

زمانی بهترین راه حل را پیشگیری دانست و گفت: مواردی از توصیه تغذیه ای ست که والدین باید برای بچه ها خود رعایت نمایند؛ البته باید توجه داشت که عادات غذایی والدین روی فرزندان اثر بسیار عمیق و ماندگاری دارد.

وی افزود: مصرف نان های سبوس دار مانند نان سنگک و نان بربری در رژیم غذایی کودک به جای نان های بدون سبوس، محدود کردن مصرف انواع نوشیدنی شیرین، خصوصا نوشابه گازدار، آبمیوه صنعتی، شیرهای طعم دار، بیسکویت، کیک خامه ای، شکلات و بستنی و ... از راه حلهای تاثیرگذار در پیشگیری از بیماری کبد چرب است.

زمانی توصیه کرد که استفاده از روغن های مایع مانند روغن زیتون، آفتابگردان و روغن ذرت به جای روغن های جامد، کره، مارگارین و چربی های حیوانی هم جزو توصیه های تغذیه ای مد نظر برای پیشگیری از بروز کبد چرب است.

این کارشناس تغذیه، جایگزین کردن غذاهای بخارپز، آب پز و تنوری به جای سرخ شده، استفاده از لبنیات کم چرب به جای لبنیات پُر چرب را نیز توصیه و افزود: کاهش مصرف سس مایونز و جایگزین کردن سس سالاد سالم با استفاده از ماست کم چرب، آبلیمو، سرکه یا آب نارنج و سبزی های معطر و روغن زیتون، جزو توصیه های تغذیه ای است.

زمانی با اشاره به اینکه کاهش مصرف خامه، سرشیر، پنیرخامه ای، کره، ماست پُر چرب و خامه ای، غذاهای سرخ شده هم می تواند در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب مفید باشد، تاکید نمود که بهترین نوشیدنی، آب سالم است، آب نه تنها عطش را از بین می برد بلکه بر حفظ سلامت بدن تاثیری مطلوب دارد.

او با بیان اینکه میان وعده، برای همه گروه های سنی خصوصا بچه ها به دلیل قرار داشتن در سن رشد، اکیدا توصیه شده است، محدود کردن استفاده از میان وعده های غذایی با ارزش تغذیه ای کم، مانند فرآورده های غلات حجیم شده، شکلات، چیپس، پاستیل، چوب شور و آب نبات و دیگر تنقلات را توصیه کرد.

زمانی همچنین کنار گذاشتن یا محدود کردن مصرف انواع غذاهای آماده، خصوصا غذاهای پرچرب را یادآور شد و گفت: غذاها و تنقلات و میان وعده های سنتی، بهترین مواد مغذی برای هر فردی است که به دنبال سلامت جسم محسوب می گردد. بنابراین، استفاده از سبزی، میوه، سالاد، آش، خورشت، سوپ و خوراک های حاوی سبزیجات، نه تنها نیازهای غذایی بدن را تامین می نماید بلکه سلامت را به مخاطره نمی اندازد.

این کارشناس تغذیه، کاهش وزن بچه ها چاق با تشویق آنان به پیروی از رژیم مناسب غذایی و البته تحت نظارت متخصصان تغذیه را یک ضرورت برای کاهش خطر ابتلا به کبد چرب دانست و تاکید نمود که ابتلای بچه ها به کبد چرب، زندگی آنان را در زمان عظیمسالی و سالمندی هم با مسائل متعددی روبرو خواهد نمود.

زمانی یادآور شد: انجام ورزش به شکل روزانه و هفتگی با برنامه معین و مداوم، از سنین کودک، این رفتار را در سبک زندگی افراد نهادینه خواهد نمود؛ پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و ... به همراه رژیم غذایی سالم، نه تنها در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب موثر است بلکه می تواند به بهبود شرایط افرادیکه مبتلا به این بیماری هستند، تاثیرگذار باشد.

این کارشناس تغذیه گفت: فعالیت های فیزیکی متناسب و انجام ورزش باعث کاهش خطر دیابت، فشار خون بالا و چربی خون بالا می گردد که همگی از عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب محسوب می گردد؛ ورزش باعث کاهش میزان آنزیم های کبدی در سرم بیماران مبتلا به کبد چرب می گردد، حتی افزایش اندک در میزان فعالیت بدنی روزانه نیز باعث بهبود آنزیم های کبدی می گردد.

زمانی، لزوم در پیش دریافت سبک زندگی سالم، برای همه افراد و خانواده ها را نه تنها در دستیابی به سلامت جسمی بلکه در رسیدن به تعادل روحی و روانی، موثر ارزیابی و تاکید نمود که بسیاری از مسائل، به واسطه در پیش دریافت سبک زندگی غلط، ایجاد می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7772

به "کبد بچه ها هم چرب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کبد بچه ها هم چرب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید