UWB چیست و چرا تولیدکنندگان موبایل به آن علاقمند هستند؟

به گزارش گیگابلاگ، گوشی های هوشمند امروزی به وسیله اتصال وای فای، بلوتوث و NFC، قابلیت های خوبی را در دسترس کاربران قرار می دهند اما به نظر می رسد که فناوری UWB موج جدیدی از ویژگی ها را به دستگاه های هوشمند اضافه خواهد نمود و به همین خاطر شرکت هایی همچون اپل، سامسونگ و شیائومی به فناوری UWB اهمیت ویژه ای نشان می دهند.

UWB چیست و چرا تولیدکنندگان موبایل به آن علاقمند هستند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، کی جی کیم مدیر ارشد فناوری سامسونگ در وب سایت شرکت دیدگاه خود را نسبت به فناوری الترا وایدبند یا باند فوق وسیع منتشر نموده است و از آن به عنوان فناوری که می تواند تحولاتی عظیم در صنعت دستگاه های هوشمند ایجاد کند یاد نموده است. UWB می تواند علاوه بر تسهیل انتقال داده های بی سیم و ارتقا فناوری های مربوط به خانه هوشمند، تغییرات عظیمی در ارتباطات دستگاه های هوشمند ایجاد کند.

UWB نیز مانند بلوتوث، پروتکل ارتباطی بی سیم با برد کوتاه و مبتنی بر امواج رادیویی است. با این وجود، برخلاف بلوتوث، از سرعت انتقال داده بسیار بالاتری پشتیبانی می نماید و مهمتر از همه، امکان ردیابی دقیق و تشخیص موقعیت مکانی را نیز فراهم می نماید. در نتیجه به دستگاه های هوشمند اجازه می دهد تا محیط اطراف خود را شناسایی نمایند.

در سال 2018، سامسونگ به منظور آنالیز و کاربردی سازی فناوری UWB، در تاسیس کنسرسیوم FiRa با همکاری NXP و HID Global همکاری کرد. از آن موقع تا به امروز 45 شرکت مختلف به این کنسرسیوم پیوسته اند.

اوایل پاییز، سامسونگ دو گوشی هوشمند مجهز به UWB یعنی گلکسی نوت 20 الترا و گلکسی زد فولد 2 را به منظور ارتقا قابلیت Nearby Share اندروید در مقابل AirDrop اپل معرفی کرد. گوشی های هوشمند جدید کره ای ها با استفاده از این فناوری می توانند با سرعت و دقت بالاتری به صورت بی سیم فایل ها را به سایر دستگاه ها ارسال نمایند.

همچنین ویژگی SmartThings Find سامسونگ نیز توانایی این شرکت را مبنی بر توسعه نمایشگر مبتنی بر واقعیت افزوده به نمایش می گذارد که با یاری آن کاربران می توانند موقعیت مکانی دستگاه های گلکسی را در اختیار داشته باشند.

سامسونگ میخواهد در آینده نزدیک از UWB در دیوایس های مربوط به خانه هوشمند اعم از قفل های هوشمند به وسیله Digital Key برای برقراری ارتباط سریع تر و ایمن تر استفاده کند. علاوه بر سامسونگ، سایر تولیدنمایندگان دستگاه های هوشمند امیدوار هستند بتوانند با یاری UWB قابلیت های جدیدی به دستگاه های خود اضافه نمایند.

سامسونگ تنها شرکتی نیست که به این موضوع فکر می نماید و شرکت های دیگری مانند اپل و شیائومی نیز گام هایی مثبت در این زمینه برداشته اند، برای مثال آیفون 11 اپل با فناوری UWB به بازار عرضه شد. شیائومی هم دیروز راهکاری را به نمایش گذاشت که در آن گوشی هوشمند شبیه به سیستم کنترل از راه دور سنتی عمل می نماید اما به جای امواج مادون قرمز با یاری فناوری UWB امکان کنترل دیوایس های هوشمند بدون احتیاج به اینترنت و بلوتوث را فراهم خواهد نمود.

همچنین شنیده می گردد که هوم پاد مینی نیز که در استانه معرفی قرار گرفته است، از این فناوری پشتیبانی می نماید تا موقعیت مکانی کاربر و سایر دستگاه های مجهز به چیپست U1 را ردیابی کند. این موج به جهت حرکت خود ادامه می دهد و باید ببینیم UWB چه جایگاهی در دستگاه های هوشمند باز خواهد نمود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6190

به "UWB چیست و چرا تولیدکنندگان موبایل به آن علاقمند هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "UWB چیست و چرا تولیدکنندگان موبایل به آن علاقمند هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید