بازی های PS5 از قابلیت های دسته DualSense چه استفاده ای می نمایند؟

به گزارش گیگابلاگ، همواره تغییر نسل کنسول ها با تغییرات فراوان و ویژگی های جدید کنسول ها همراه است؛ اما فقط کنسول ها نیستند که با تغییر نسل ها جهش عظیمی پیدا می نمایند و در گذشته این موضوع معمولاً برای دسته های بازی هم صادق بوده است. با معرفی کنسول های نسل نهم، یکی از چیزهایی که نظر بسیاری را به خود جلب کرد، کنترلر دوال سنس کنسول پلی استیشن 5 بود که تغییرات و پیشرفت های فراوانی نسبت به گذشته داشته است. در این مطلب سعی خواهیم کرد نگاهی به تأثیر ویژگی های دوال سنس در برخی از بازی ها داشته باشیم.

بازی های PS5 از قابلیت های دسته DualSense چه استفاده ای می نمایند؟

با تغییر نسل های گوناگون کنترلر معروف کنسول های پلی استیشن یا همان دوال شاک دچار تغییرات ریز و درشتی شده است که عظیم ترین آن را در دوال شاک 4 دیده بودیم. بااین وجود ساختار کلی دسته ها همواره بسیار شبیه هم بوده و ثابت بودن نام دوال شاک هم به خوبی این قضیه را شرح می دهد. در دوال شاک 4 شاهد ویژگی هایی نظیر صفحه لمسی یا یک نوار نورانی در بالای دسته بودیم اما سونی برای کنسول نسل نهمی خود یعنی پلی استیشن 5 تصمیم گرفت تا تحولات عظیم تری را اعمال کند و معنای تغییر نسل را با کنترلر دستگاه خود نشان دهد.در کنار تغییر ارگونومی دسته و بهبود آن، اولین تحول مهم و کاربردی نام کنترلر بود که بعد از چند نسل از دوال شاک به دوال سنس تغییر کرد؛ نامی که با توجه به تأکید سونی بر ویژگی های دسته ، کاملاً ارتباطی مستقیمی با آن دارد (کلمه Sense و تأکید بر حس کردن).

بعضی از ویژگی های دوال سنس کاملاً جدید یا حداقل نسخه بسیار پیشرفته چیزی است که در گذشته دیده ایم و نسبت به آن ها جلوتر است. نخستین ویژگی جدید مهمی که در زمان معرفی این کنترلر معین شد، ویژگی بازخورد لمسی (یا به انگلیسی Haptic Feedback) است. در نسل های قبل ما با موتورهای لرزشی مختلف (Rumble) روبرو بوده ایم که البته تأثیر جزئی و کمی روی مخاطب می گذاشتند اما ویژگی بازخورد لمسی انقلابی در این موضوع ایجاد نموده است که نشانگر فناوری بالای موجود در آن است. به جای اینکه با لرزش های معمولی دسته روبرو باشید، بازخورد لمسی به شما این امکان را می دهد که مخاطب حس های گوناگونی را با توجه به فرایند بازی لمس کند. البته، کنترلر نینتندو سوییچ هم نسخه ای پیشرفته از موتورهای Rumble دارد اما فناوری استفاده شده در دوال سنس نسبت به سوییچ پیشرفته تر است و به گفته بسیاری از توسعه دهندگان متفاوت با هر چیزی است که تا به امروز استفاده شده.

دیگر ویژگی جدید و بسیار مهم، ماشه های تطبیق پذیر (Adaptive Triggers) است. این ویژگی به دکمه های L2 و R2 ارتباط دارد. در واقع، با این ویژگی سختی و مقاومت این دو دکمه با توجه به بعضی از اتفاقات درون بازی، متغیر خواهد بود و توسعه دهندگان می توانند آن را به شکلی دلخواه تغییر دهند تا در طول بازی حس های مختلفی را برای مخاطب ایجاد کند. در کنار این ویژگی های ذکر شده، اضافه شدن دکمه Create (که قرار است نسخه پیشرفته تری از دکمه Share در دوال شاک 4 باشد) و همین طور اضافه شدن میکروفن به دسته دیگر قابلیت های مهم دسته هستند که البته این قابلیت ها با توجه به ساختار کلی دسته مورداستفاده قرار خواهند گرفت. بااین حال، دو ویژگی ماشه های تطبیق پذیر و بازخورد لمسیبا توجه به هر اثر، تأثیر خاص و متفاوتی خواهند داشت و کاملاً جدید هستند.

بسیاری از کنترلرها در نسل های مختلف قابلیت های تازه را معرفی می نمایند؛ برای مثال، دوال شاک 4 هم در زمان معرفی اش تغییراتی مثل اضافه شدن صفحه لمسی را داشت اما مهم این است که این قابلیت ها تا چه اندازه مورداستفاده قرار گیرند. صفحه لمسی به جز استفاده هوشمندانه در چند بازی، در بسیاری از بازی از پتانسیل کاملش استفاده نشد. بااین حال، به نظر می رسد اوضاع دوال سنس بسیار فرق داشته باشد؛ چراکه از هم اکنون توسعه دهندگان مختلف برای آن ذوق زده شده اند و ظاهراً بسیاری از بازی های پلی استیشن 5 - چه انحصاری و چه مولتی پلتفرم- از ویژگی های جدید این کنترلر استفاده می نمایند.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا نظر بعضی از توسعه دهندگان بازی های مختلف را مرور کنیم و ببینیم بعضی از آثار چگونه از این ویژگی ها بهره خواهند برد. نکته جالبی این است که هر بازی به گونه ای خاص از ویژگی های دوال سنس استفاده نموده است.

بازی Astros Playroom:

همان طور که در نمایش های منتشرشده - ویدیوی نمایش داده شده توسط جف کیلی و ویدیوهای یوتیوبرهای ژاپنی - مشاهده کردیم، بازیAstros Playroom که از قبل روی تمامی کنسول های پلی استیشن 5 نصب شده است، علاوه بر تجربه جالب چندساعته اش قرار است به نوعی معرفی نماینده ویژگی های دوال سنس به مخاطبان باشد. سازندگان بازی دراین باره می گویند که قصد داشتند با ویژگی بازخورد لمسی به طور غیرمنتظره ای مخاطبان را سورپرایز نمایند و به همین خاطر آن را یکی تمرکزهای اصلی خود برای این بازی قرار داده اند.به گفته نیکلاس دوست (Nicolas Doucet)، ایده حس کردن دنیا بازی می تواند در غوطه وری بازیکنان تأثیرگذار باشد.

در نمایش هایی که از بازی منتشر شده، بعضی از قابلیت دوال سنس را متوجه شدیم. بازخورد لمسی باعث شده تا سطوح مختلفی مثل سطوح یخی، فلزی، پلاستیکی و شنی هر کدام حس خودشان را داشته باشند و بازیکنان به گونه ای آن را متوجه شوند. همچنین در بخشی از نمایش اثر یک شی فنری دیدیم که برای گذراندن قسمتی از بازی استفاده می شد. قابلیت ماشه های تطبیق پذیر باعث شده تا میزان کارکرد آن شی فنری به میزان فشار دادن دکمه R2 یا L2 بستگی داشته باشد و اگر تا پایان آن را نگه دارید، فنر بیش تر کرکتر شما را پرتاب می نماید. در بخشی دیگر از نمایش بازی دیدیم که فرفره ای باید به حرکت در می آمد و بازیکن با فوت کردن در قسمت خاصی از دسته باعث حرکت فرفره می شد.

بازی Demons Souls:

با توجه به گفته توسعه دهندگان بازی، با استفاده از قابلیت بازخورد لمسی دوال سنس، مبارزات Demons Souls خشن تر، تاریک تر و مرگبارتر خواهند بود. باوجوداین ویژگی ، هر ضربه ی سلاح یا جادویی که در بازی به سوی دشمن روانه می کنید، به نوعی از طریق کنترلر حس خواهد شد. ضربه های دشمنان غول آسا تجربه ای متفاوتی خواهند داشت و وقتی شما یا حتی دشمنانتان ضربه ای را دفاع می نمایند، حسی متفاوت از طریق لامسه با دسته به شما منتقل خواهد شد. این ویژگی باعث می گردد که شما به خوبی از برخورد ضربه به دشمن مطلع شوید یا وقتی حمله های آن ها را در زمان مناسب دفع (Parry) کنید، از طریق حسی که با بازخورد لمسی تجربه نموده اید، می توانید واکنشی سریع تر و قاطعانه تر به حمله های بعد داشته باشید.

با ویژگی های دوال سنس سازندگان اذعان می نمایند که توانسته اند حرکت ساده ای مثل کشیدن یک اهرم برای باز کردن دروازه ای را به یک تجربه حسی (حس لامسه) تبدیل نمایند.گوین مور، یکی از کارگردانان ارشد استودیو ژاپن سونی درباره این موضوع می گوید که موتور های لرزشی (Rumble) هرگز چنین کاری را نمی توانستند انجام دهند. به گفته او، موتورهای لرزشی هرگز نمی توانند حس برخورد فلز یا سوختن آتش در هنگام جادوگری را بازتاب نمایند. از آن طرف، ویژگی بازخورد لمسی به حس تجربه شما وابسته است و سعی می نماید بازیکن را در دنیا بازی غوطه ور سازد و به گیم پلی آن چیزهای جدیدی بیفزاید.

بازی Sackboy A Big Adventure:

بازی Sackboy A Big Adventure یکی دیگر از آثار زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 است که از ویژگی های دوال سنس پشتیبانی می نماید. کارگردان بازی در گذشته اعلام نموده بود که ماشه های تطبیق پذیر برای آن ها این فرصت را فراهم نموده تا بتوانند حس های مختلفی را با اعمال سک بوی در بازی نشان دهند. مثلاً، هر شیء را که بلند می کنید، احتیاج به میزان فشار خاصی دارد که تأثیرآن را در بازی متفاوت می نماید. سازندگان این قضیه را برای چیزی مثل قلاب سک بوی هم طراحی نموده اند و البته احتمالاً نمونه های مختلف دیگری هم در بازی وجود خواهد داشت.

بازی Deathloop:

کارگردان بازی Deathloop که توسط استودیو آرکین ساخته می گردد، اعلام نموده بود که برای هر دو ویژگی بازخورد لمسی و ماشه های تطبیق پذیر هیجان زده است. به اعتقاد او هر دو ویژگی تجربه های جالبی را به بازی ها وارد خواهند کرد و بازخورد مهمی را برای بازیکن فراهم می نمایند.Deathloop یک بازی تیراندازی اول شخص است و به همین خاطرغوطه ورسازی بیشتر بازیکن،تأثیر مهمی در آن دارد. به همین خاطر، آن ها سعی داشته اند تاشکل منحصربه فردی از قابلیت های این کنترلر استفاده نمایند. برای مثال، یکی از نمونه های بسیار جالب و کاربردی در Deathloopاین گونه است که اگر فشنگ های سلاح شما به اتمام برسد، به صورت اتوماتیک دکمه شلیک دسته (R2) قفل می گردد و حتی قبل از اینکه انیمیشن مربوطه در بازی اجرا گردد، بازیکن این بازخورد را دریافت می نماید و علاوه بر آن متوجه می گردد که فشنگ سلاحش تمام شده است. تا به امروز این ویژگی اصلاً امکان پذیر نبود که به صورت فیزیکی چنین تجربه ای برای بازیکن به وجود آید اما اکنون دوال سنس این قابلیت را فراهم نموده است.

بازی Godfall:

سازندگان بازی Godfall در گذشته و در مصاحبه ای با سایت گیم اسپات، درباره بهره وری بازی از ویژگی های دوال سنس صحبتنموده اند. کارگردان بازی می گوید کهدوال سنس برای بازیکنان در روبرو با دشمنان طنین انداز خواهد بود و آن ها را در حس مبارزه فرو می برد. چیزی که در گذشته از طریق کنترلرها در بازی ها امکان پذیر نبوده است. البته همه ویژگی ها به اینجا ختم نمی گردد و در این بازی هم مانند چیزی که در Astros Playroom اشاره کردیم، سطوح مختلف می توانند حس و تجربه متفاوتی داشته باشند.کارگردان بازی همچنین در مورد قابلیت دیگر دسته هم اشاره نموده که برای یک بازی در ژانر آن ها ویژگی های دوال سنس می تواند بسیار هیجان انگیز باشد؛ چراکه در بازی Godfall گونه های مختلفی از سلاح های سرد وجود دارد و با یاری این قابلیت می توان حس هر سلاح را به گونه ای خاص نشان داد. تصور کنید که احتیاج نداشته باشید برای فهمیدن اینکه چه سلاحی در دستانتان است، به رابط کاربری بازی نگاه کنید. حتی اگر دشمنی خارج از تصویر بخواهد به شما حمله کند، می توان با توجه به این واسطه و با یاری کنترلر به بازیکن هشدار داد.

بازی Ghostwire Tokyo:

کنجی کیمورا، کارگردان بازی Ghostwire: Tokyo، در مصاحبه با گیم اینفورمر گفته بود که برای درک واقعی تأثیر این قابلیت ها و کارکردشان در بازی، باید اثر را با دوال سنس تجربه کنید. بااین حال، او می گوید دو ویژگی ماشه های تطبیق پذیر و بازخورد لمسی به قدری خوب بودند که واقعاً ما را شگفت زده کردند. به گفته او آن ها با استفاده از این ویژگی ها می توانند حس و تجربه ای را ایجاد نمایند که در گذشته با استفاده از کنترلرها امکان پذیر نبوده است. ماشه های تطبیق پذیر همان گونه که از نامش پیداست بیش تر کارکرد خود را در لحظه های اکشن پیدا می نماید. با این ویژگی آن ها می توانند شلیک یا ضربه به چیزی را با حس های گوناگون به تصویر بکشند یا حتی حس چیزی مثل لگد اسلحه را هم نشان دهند. قابلیت بازخورد لمسی هم امکانات زیادی را برای آن ها فراهم می نماید که شاید یکی از موارد جزئی اش توانایی انتقال انواع لرزش های مختلف است که با توجه به اتفاقات بازی می تواند بسیار متفاوت باشند.

بازی Horizon Forbidden West:

هنوز اطلاعات زیادی از دنباله بازی هورایزن در دسترس نیست اما در گذشته اشاره شده که نسخه کنسول پلی استیشن 5 این بازی هم از ویژگی های دوال سنس بهره مند خواهد بود. احتمالاً در مورد ویژگی های دوال سنس در بازی بعدها مفصل تر صحبت خواهد شد اما تا به امروز کارگردان بازی اعلام نموده که در Horizon Forbidden West سلاح های جدیدی وجود دارند که به گونه ای طراحی شده اند که حس منحصربه فردی داشته باشند و نقش خاصی در بازی و مبارزاتش ایفا نمایند. او می گوید که قابلیت های ماشه های تطبیق پذیر کنترلر دوال سنس به ما یاری می نماید که این حس منحصربه فرد بودن سلاح ها را بهتر نشان دهیم و تجربه خوشایندتری را خلق کنیم. همچنین طبیعی است که فرض کنیم برای استفاده از تیر و کمان شخصیت اصلی بازی، از این ویژگی استفاده خواهد شد.

بازی Marvels Spider-Man Remastered /Marvels Spider-Man: Miles Morales:

ویژگی بازخورد لمسی انتخاب های فراوان و مختلفی را جلوی توسعه دهندگان بازی Marvels Spider-Man: Miles Morales قرار داده است. با توجه به این قابلیت، وقتی به شما حمله خواهد شد، شما از طریق دسته و لرزشی که از سمت خاصی از آن حس می گردد، متوجه خواهید شد که از کدام سو به شما حمله شده است. درحالی که در گذشته فقط در بهترین حالت دسته به لرزش در می آمد. این ویژگی در مورد قابلیت های ویژه مایلز مورالز هم کارکرد جالبی خواهد داشت. برای مثال، وقتی که شما در حالت Venomدکمه مربع را فشار دهید و ضربه ویژه مایلز را که خاصیت الکتریکی دارد به سوی دشمن روانه کنید، حس خاصی از سمت چپ دسته آغاز می گردد که به نوعی تداعی نماینده این قدرت مایلز است و پس از آن این حس به سمت راست دسته منتقل می گردد و در آن سمت به اوج خود می رسد. ماشه های تطبیق پذیر هم باعث می گردد وقتی که بخواهید با مرد عنکبوتی تار پرتاب کنید، در مواقعی با توجه به شرایط و موقعیت موجود در آن لحظه فشردن کلید مربوطه سخت تر گردد که حس دقیقی تری را به شما برساند. همچنین اعلام شده که نسخه ریمستر بازی قبلی هم در کنسول پلی استیشن 5 از ویژگی های دوال سنس استفاده خواهد نمود.

بازی Gran Turismo 7:

Gran Turismo 7 از دیگر آثار مهم پلی استیشن 5 است که انتظار می رفت از ویژگی های دوال سنس استفاده بهینه ای داشته باشد.یکی از استفاده های مهمی که ازدسته پلی استیشن 5 در این بازی صورت گرفته، متعلق به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است. کازونوری یامائوچی درباره این موضوع می گوید که با یاری ماشه های تطبیق پذیر می توان دکمه را جوری معین کرد که در هنگام ترمز حس دقیق آن به بازیکن القا گردد، به گونه ای که انگار ارتباط میان نیروی ترمز دریافت و تأثیر آن روی توقف لاستیک اتومبیل را درک کند. چنین چیزی به گفته او در گذشته به صورت عادی امکان پذیر نبوده اما اکنون این امکان برای آن ها ایجاد شده است. همچنین با بازخورد لمسی آن ها توانسته اند به شکلی حس برخورد لاستیک را با سطح جاده، به ویژه برجستگی های خاص و متفاوت آن طراحی نمایند.

بازی Ratchet & Clank Rift Apart:

قابلیت های دوال سنس مبارزات بازی Ratchet & Clank: Rift Apart را زنده تر نموده و باعث شده هر سلاحی تأثیر خاص خودش را داشته باشد. برای مثال، Enforcer یک شاتگان دولول است که اگر ماشه (دکمه R2) را تا نیمه فشار دهید، شلیک تفنگ از یک لول آن خارج خواهد شد. اگر بخواهید از هردولول تفنگ شلیک بیرون آید، باید R2 را تا پایان بکشید که البته مقاومت دسته در این موقعیت طبیعتاً بیش تر خواهد بود. این قضیه نشان می دهد که این ویژگی عملاً در گیم پلی بازی هم تغییرات جالبی را ایجاد نموده است. همچنین با بازخورد لمسی می توانید حس های مختلفی از جمله انفجارهای بازی و … را بهتر درک کنید.

بازی Devil May Cry 5 Special Edition:

طبق گفته توسعه دهندگان، بازی Devil May Cry 5 Special Edition که مدتی پیش به صورت رسمی معرفی گردید، از ویژگی های کنترلر دوال سنس استفاده خواهد نمود. وقتی شماL2را نگه دارید و بخواهید شمشیر نرو را شارژ کنید، لرزش دسته را به صورت دقیق تری حس می کنید و تغییر سطح شمشیر را متوجه خواهید شد. همچنین به لطف قابلیت بازخورد لمسی در دوال سنس، حس هایمتفاوتی را در هنگام تجربه بازی با سلاح های مختلف نرو و دانته خواهید داشت.

بازی Returnal:

Returnal هم یکی از بازی های فرست پارتی جدید سونی است که در رویداد رونمایی از پلی استیشن 5 معرفی گردید. هرچند اطلاعات و نمایش های کمی از بازی وجود دارد و تاریخ دقیق عرضه آن را هم نمی دانیم، اما در صفحه بازی Returnal در سایت پلی استیشن معین شده که این اثر هم از قابلیت های جدید دوال سنس پشتیبانی می نماید. با ویژگی ماشه های تطبیق پذیر، می توانید به صورت طبیعی باتوجه به میزان فشردن کلیدR2 حالت های مختلف شلیک اسلحه زا تغییر دهید، حالت هایی که هر کدام به یک شکل و با حسی متفاوت قابل انجام خواهند بود. همچنین بازخورد لمسی هم در این بازی نقشی را ایفا می نماید. به ویژه هنگام شلیک به دشمنان و کاوش در خاطرات سِلین (احتمالاً نام شخصیت اصلی بازی است) این قضیه بیش تر خودنمایی می نماید.

بازی Destruction AllStars:

بازی Destruction AllStars یکی از آثار کاملاً جدید فرست پارتی سونی است که قرار است در زمان عرضه پلی استیشن 5 منتشر گردد. در صفحه رسمی بازی در سایت پلی استیشن نوشته شده که با ویژگی ماشه های انطباقی هر وسیله نقلیه ای در بازی حس خاص خودش را خواهد داشت و این قضیه تفاوتی میان آن ها ایجاد نموده است. علاوه بر این، با استفاده از بازخورد لمسی برخورد وسیله های نقلیه مختلف یا فرو رفتن آن ها در بخشی از محیط، حسی را از طریق دسته به شما منتقل می نماید.

بازی Kena Bridge of Spirits:

ماه گذشته گیم اینفورمر پیش نمایشی را از بازی Kena: Bridge of Spirits منتشر کرد و با بعضی از سازندگان آن صحبت کرد. در جریان مصاحبه با سازندگان، معین شد که سازندگان بازی بسیار برای ویژگی های دسته پلی استیشن 5 هیجان زده هستند و این اثر هم از ویژگی هایآن بهره خواهد برد. مایک گریر درباره این موضوع می گوید که دکمه R2 وL2 در دوال سنس دارای مقاومت متفاوتی خواهد بود. به همین خاطر، آن ها برای حمله های سنگین از این ویژگی استفاده نموده اند. همین طور او می گوید که این موضوع برای استفاده از تیر و کمان در بازی هم بسیار کاربردی است. وقتی ماشه R2 را بکشید، صدا و مقاومتش تداعی نماینده استفاده و کشیدن تیر و کمان خواهد بود. به گفته او، ترکیب این قضیه با ویژگی بازخورد لمسی تجربه حسی آن را بهتر نموده است.

بازی The Pathless:

بازیThe Pathless ساخته جدید استودیو Giant Squid است که در گذشته بازی Abzu را هم ساخته بودند. مدتی قبل توسعه دهندگان اثر در مورد ویژگی های این بازی و کلیت آن حرف زدند. در میان صحبت ها، اشاره ای هم به قابلیت های دوال سنس و بهره گیری از آن شد. از آنجایی که تیراندازی با تیر و کمان یکی از مکانیک های اصلی این بازی است، ویژگی های جدید کنترلر پلی استیشن 5 می تواند نقش جالبی در گیم پلی بازی ایفا نماید. بازیکنان در پلی استیشن 5 می توانند با ماشه های تطبیقی دوال سنس، میزان کشش تیر و کمان شخصیت اصلی را بهتر معین نمایند و حس دقیق تری از آن داشته باشند. همچنین بازخورد لمسی موجود در دسته به بازیکن یاری می نماید تا بهترین زمان پرتاب را متوجه گردد و در نتیجه امتیاز بیش تری را دریافت کند. این قضیه دقیقاً روی عملکرد بازیکن در بازی تأثیر مثبت می گذارد و باعث می گردد شما درک بهتری از زمان مناسب پرتاب تیر داشته باشید. مت ناوا در این خصوص می گوید که وقتی دوباره با کنترلر پلی استیشن 4 بازی را انجام داده، متوجه شده که زمان بندی بعضی از تیرها را از دست داده ، درحالی که در نسخه پلی استیشن 5 به بهترین حالت آن را انجام داده است.

بازی Bugsnax:

بازیBugsnax یکی از دیگر آثاری بود که در مراسم چند ماه پیش پلی استیشن 5 معرفی گردید که البته در همان موقع در اینترنت هم بسیار سر و صدا کرد. بازی Bugsnax که هم زمان با عرضه پلی استیشن 5 منتشر می گردد، یکی از آثاری است که معین شده از قابلیت های کنترلر پلی استیشن 5 پشتیبانی می نماید. در مصاحبه ای، سازندگان بازی اعلام کردند که ویژگی های این کنترلر تجربه بازی را بهبود خواهد داد. فیلیپ تیبیتوفسکی درباره بازخورد لمسی دوال سنس می گوید که این قابلیت نسبت به موتورهای لرزشی سابق موجود در دسته ها بسیار انعطاف پذیرتر خواهد بود و برنامه نویسان و توسعه دهندگان بازی می توانند از آن استفاده های بهتر و پیشرفته تری نمایند. او می گوید که حرکت روی سطوح مختلف بازی و حس کردن تفاوت های آن سطوح بسیار جالب و البته عجیب است. او عقیده دارد که موتورهای لرزشی که در دسته های قدیمی وجود دارد، حس خوبی دارند اما ضروری یا بسیار مهم نبوده اند اما این فناوری جدید یک تغییر بسیار عظیم را ایجاد خواهد نمود. تیبیتوفسکی اشاره می نماید که این ویژگی می تواند با انواع سطوح درون بازی سازگار گردد یا حتی هنگامی که بخواهید از تله ای فرار کنید، تأثیرگذار باشد.

بازی NBA 2K21:

مدتی پیش با پخش تریلر نسخه نسل بعدی بازی NBA 2K21 اطلاعات زیادی هم از این نسخه توسط سازندگان بازی منتشر شد. بخشی از این اطلاعات مربوط به استفاده از ویژگی های خاص دوال سنس است. توسعه دهندگان بازی می گویند که وقتی برای اولین بار ویژگی های کنترلر دوال سنس را شنیدند، سریعاً به این فکر افتادند که چگونه می توانند با استفاده از آن تجربه گیم پلی بازی را بهبود دهند. به همین خاطر آن ها به محض اینکه کیت توسعه کنسول به دستشان رسیده، سناریوهای مختلفی را امتحان نموده اند تا بهترین حالت را برای یک بازی ورزشی بسکتبال پیدا نمایند.

به همین خاطر، آن ها تصمیم دریافتد که ویژگی ماشه های تطبیق پذیر را در رابطه با سیستم استقامت و انرژی بازیکنان استفاده نمایند. هر چه با بازیکنان بیش تر حرکت کنید و زمان بیش تری هم از بازی سپری گردد، طبیعتاً ممکن است استقامت آن ها پایین تر بیاید که این ویژگی در بازی های ورزشی رایج بوده است. بااین حال، در اینجا وقتی استقامت بازیکنی پس از مدتی کمتر می گردد، هنگامی که می خواهید دکمه R2 را فشار دهید و با بازیکن سرعت بگیرید، این دکمه مقاومت بیش تری از خود نشان می دهد و فشار دادن آن کمی سخت تر می گردد و کاملاً با پایین آمدن استقامت بازیکن در طول بازی ارتباط مستقیم دارد. نکته جالب دیگر این است که وقتی بازیکن ضعیف تری ازیک تیم بخواهد در مقابل بازیکن قوی تر تیم مقابل ایستادگی کند یا او با دفاع کردن ضربه های او را نگه دارد، شما باید با نیروی بیش تری L2 را فشار دهید و احتمالاً آن را تا پایان بکشد. درحالی که اگر برعکس این اتفاق رخ دهد و بازیکن قوی تر در مقابل بازیکن ضعیف تر بایستد، این دکمه مقاومت کمتری نشان می دهد و لزوماً به آن فشار قبل احتیاجی نخواهد بود. این مسائل دقیقاً باعث می شوند بازیکن در جریان کامل بازی قرار گیرد و در آن غوطه ور گردد.

همچنین آن ها از قابلیت بازخورد لمسی برای طراحی بهتر سیستم های برخورد درون بازی استفاده نموده اند. در واقع هر برخورد جدی و مهمی به گونه ای لرزش و بازخورد خاصی را در دسته ایجاد می نماید؛ بااین وجود، این بازخورد عادی نخواهد بود و بر اساس معیارهایی نظیر قدرت فیزیکی بازیکنان و همین طور شدت برخورد متغیر خواهد بود تا تأثیر متفاوت خودش را بگذارد. این بسیار جالب است که حس افتادن معمولی بازیکن با یک برخورد شدید متفاوت باشد و حس خاص خودش را داشته باشد. همچنین اگر از بازیکنی بسیار کار کشیده باشید یا او را خسته نموده باشید، این ویژگی به خوبی می تواند به شما چنین تأثیری را نشان دهد.

این مثال ها، فقط نمونه هایی از بازی هایی بودند که قبل از عرضه کنسول پلی استیشن 5 معین شده از ویژگی های دوال سنس پشتیبانی می نمایند. همچنین تائید شده که بعضی از آثار همچون Dirt 5 یا Call of Duty: Black Ops Cold War از ویژگی های این کنترلر بهره مند خواهند بود اما جزییات بیش تری از چگونگی استفاده آن ها از کنترلر منتشر نشده است و باید منتظر عرضه آن ها بمانیم. محتمل است که بازی های زیاد دیگری هم وجود داشته باشند که از این ویژگی ها استفاده نمایند اما توسعه دهندگان هنوز چیزی درباره آن نگفته اند. در گذشته هم مدیر استودیو Supermassive Games، سازنده بازی هایی نظیر Until Dawn و The Dark Pictures: Little Hope، از مزایای دوال سنس تعریف نموده و آن را در تجربه بهتر بازی مؤثر دانسته بود. همچنین طراح ارشد بازی Dying Light 2 هم این کنترلر را به شدت تحسین نموده بود و اعلام نموده طراحی آینده نگرانه ای دارد و آن را یک ویژگی کلیدی و تغییردهنده واقعی خطاب نموده بود.

مایک بیتل، خالق بازی Thomas Was Alone هم قبل از معرفی کامل ویژگی های کنسول با مطلعی از کیت توسعه دستگاه از ویژگی های آن بسیار هیجان ز ِده شده بود. این ها نشان می دهد که طیف مختلفی از بازی سازان به این ویژگی ها علاقه نشان داده اند و احتمالاً بسیاری از آن ها در بازی های آینده خود از این قابلیت های بهره خواهند برد. حتی جالب است بدانید که پیت هاینز، مدیر بتسدا، چندین ماه پیش و در زمانی که هنوز بتسدا توسط مایکروسافت خریداری نشده بود، از ظرفیت ها و قابلیت های دوال سنس تحت تأثیر قرار گرفته بود. البته، دو بازی آینده این شرکت یعنی Deathloop و Ghostwire: Tokyoکه برای پلی استیشن 5 منتشر می شوند هم از این ویژگی ها استفاده نموده اند.

  • قیمت و تاریخ عرضه پلی استیشن 5 رسما اعلام شد

همان طور که گفته شد، هرچند ویژگی های دوال سنس بسیار جذاب هستند اما شاید چیزی که بیش تر آن را تحسین نماینده می نماید، این واقعیت باشد که توسعه دهندگان مختلف از همان ابتدای نسل از این ویژگی ها استفاده نموده اند؛ برخلاف نسل قبل که فقط تعداد اندکی از توسعه دهندگان از صفحه لمسی دوال شاک 4 بهره مناسب برده بودند. جالب تر اینجاست که هر کدام از سازندگان در استفاده از این ویژگی ها، شیوه خاصی را اتخاذ نموده است. برای مثال، چیزی که در یک بازی ورزشی مثل NBA 2K21 صورت گرفته بسیار متفاوت با کارکرد این قابلیت در اثری همچون بازیDemons Souls: یا یک بازی تیراندازی مثل Deathloop است. استفاده جالب NBA 2K21 از این ویژگی حتی می تواند ما را امیدوار کند که بازی های ورزشی نسل بعدی از جمله دو سری FIFA و PESبه شیوه های جالبی از این قابلیت ها استفاده نمایند.

نظر شما چیست؟ آیا برای عملکرد دسته جدید کنسول پلی استیشن 5 هیجان زده هستید؟ کدام ویژگی دوال سنس شما را بیش از همه به وجد آورده است؟

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6599

به "بازی های PS5 از قابلیت های دسته DualSense چه استفاده ای می نمایند؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "بازی های PS5 از قابلیت های دسته DualSense چه استفاده ای می نمایند؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های PS5 از قابلیت های دسته DualSense چه استفاده ای می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید