تدوین و ابلاغ دستورالعمل ماده 3 بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400

به گزارش گیگابلاگ، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن دستورالعمل ماده 3بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400در خصوص فرایند پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادراتی و تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی اطلاع داد.

تدوین و ابلاغ دستورالعمل ماده 3 بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علیرضا پیمان پاک با اعلام این خبر گفت: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در مورد تخصیص منابع لازم و بعلاوه هماهنگی با بانک های عامل، ضمن پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه های حضور صادرکنندگان در بازار های هدف و افزایش قدرت رقابت پذیری آن ها باشیم.

وی اضافه نمود: بر اساس مفاد این دستورالعمل که با بهره گیری از نظرات سایر بخش های اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، کوشش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت برخط و در حداقل زمان ممکن انجام گردد و تمامی اطلاعات و ارزیابی ها هم در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف صورت گیرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: پرداخت تسهیلات به وسیله سامانه های بهین یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، درخواست متقاضیان به کارتابل بانک های عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می گردد.

پیمان پاک اضافه نمود: شاخص های در نظرگرفته شده جهت احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول سه سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی بر اساس ارزش اضافه نموده و اولویت کشور های همسایه و اوراسیا است که با توجه به این وزن دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان را داریم.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزار های تشویقی جهت تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان توضیح داد: یکی از شاخص های اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، اندازه ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا نموده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد.

پیمان پاک بیان داشت: ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انجام می گردد و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ های ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خاتمه تاکید نمود: با توجه به پیگیری های اجرا شده و مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400، مبلغ دو هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک های عامل سپرده گذاری شده و بانک های عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت 50-50، در نهایت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخ های ترجیحی پرداخت خواهند کرد.

منبع: شاتا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 10790

به "تدوین و ابلاغ دستورالعمل ماده 3 بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین و ابلاغ دستورالعمل ماده 3 بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید