خبرنگاران آزمایشگاه تشخیص مالاشیت گرین آبزیان در بوشهر افتتاح شد

به گزارش گیگابلاگ، بوشهر-خبرنگاران- نخستین آزمایشگاه شناسایی و تشخیص مالاشیت گرین و هیستامین در آبزیان روز سه شنبه در آیینی توسط بخش خصوصی در مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان بوشهر راه اندازی شد.

خبرنگاران آزمایشگاه تشخیص مالاشیت گرین آبزیان در بوشهر افتتاح شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در حاشیه این آیین گفت: مجوز تشخیص شناسایی و اندازه گیری مالاشـیت گرین و هیسـتامین در آبزیان با روش بررسی دستگاهی و تشخیص مولکولی عوامل بیماری زای TSV-YHV-IHHNV در میگو توسط سازمان دامپزشکی صادر شد.

مرتضی بحرانی اضافه نمود: مالاشیت گرین یکی از فرآوردهای رنگی آنیلین است که در کنترل قارچ و تک یاخته موثر برای نگهداری آبزیان (ماهی و میگو) استفاده می گردد و به عنوان یک ترکیب جهش زا و سرطان زا شناخته شده است.

وی اضافه نمود: استفاده این فرآورده از سال 2000 میلادی به دلیل سرطان زایی، ایجاد جهش ژنتیکی، کاهش قدرت باروری و مسائل زیست محیطی استفاده از آن ممنوع شده است که در مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با دستگاه پیشرفته LC-Mass Mass قادر به تشخیص و شناسایی میزان مالاشیت گرین و لکومالاشیت گرین و هیستامین در نمونه های میگو و ماهی در دوز بسیار پایین است.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان گفت: استفاده از مالاشیت برای ماهیانی که به مصرف انسان می رسند، مورد تأیید اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا FDA قرار نگرفته است.

مسعود محبوبی اضافه نمود: مالاشیت گرین سوای از زیت هایی که در بهبودی آلودگی ها در آبزیان دارد برای سلامتی انسان چه در حین بکارگیری و یا مصرف ماهیان و میگوهایی که به جامانده مواد فوق را در بافت دارند مخاطره آمیز است.

وی ادامه داد: همچنین این ماده شیمیایی باعث تحریکات تنفس به علت مسمومیت آن حالت تراتوژنیک و ایجاد سرطان زایی در انسان می گردد.

محبوبی بیان نمود: این ماده شیمیایی با وجودی که بکارگیری آن برای ماهیان20 سال است که در کشورهای خارجی ممنوع شده ولی در ایران در سطح استخرهای پرورش ماهی و سالن های تکثیر ماهیانی که مورد تغذیه انسان قرار می گیرد بکار گرفته می گردد و یا زمانی که از آن در سطح آکواریوم ها استفاده می گردد هیچگونه اقدامات حفاظتی در حین بکارگیری این دارو انجام نمی گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4228

به "خبرنگاران آزمایشگاه تشخیص مالاشیت گرین آبزیان در بوشهر افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آزمایشگاه تشخیص مالاشیت گرین آبزیان در بوشهر افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید