طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار

به گزارش گیگابلاگ، در این مقاله، سری می زنیم به قزوین؛ شهری که با تهران فقط یکی دو ساعت فاصله دارد اما آداب و رسوم مردم اش با آداب و رسوم تهرانی ها خیلی فرق دارد. قزوینی ها غذاهای مخصوصی دارند که از مشهورترین شان می شود به قیمه نثار اشاره کرد؛ غذایی که در میهمانی های بزرگ این دیار معمولا پای ثابت میز غذا، مخصوصا میز شام مهمانی هاست. برای آشنایی با طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار، با ما همراه شوید.

طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار

طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار

نویسنده: سارا حسنلو

در این مقاله، سری می زنیم به قزوین؛ شهری که با تهران فقط یکی دو ساعت فاصله دارد اما آداب و رسوم مردم اش با آداب و رسوم تهرانی ها خیلی فرق دارد. قزوینی ها غذاهای مخصوصی دارند که از مشهورترین شان می شود به قیمه نثار اشاره کرد؛ غذایی که در میهمانی های بزرگ این دیار معمولا پای ثابت میز غذا، مخصوصا میز شام مهمانی هاست. برای آشنایی با طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار، با ما همراه شوید.

عـادات غـذایـی قزوینـی ها

اگر به این شهر سری زده باشید، حتما تجربه کرده اید که نان لواش قزوینی، اولین توصیه ساکنان این شهر است؛ نان های گرد بزرگی که زردرنگ است و با نان های لواش معمولی فرق می کند. قزوینی ها نان دیگری هم دارند به نام قاق که معمولا در صبحانه می خورند. این نان از شیر تهیه می شود و سفیدرنگ است و بافتی بسیار نرم و نازک دارد. مردم این شهر، پنیری را هم به نام پنیر کهنه در وعده صبحانه شان می خورند؛ پنیری که در کوزه مانده و با سیاه دانه طعم دار شده است و البته کمی هم نمک دارد. قزوینی ها در سفره ناهار و شامشان به نام دسر معمولا از انواع مربا استفاده می کنند و معروف ترین مربایشان هم مربای ترب سیاه است. نکته دیگر اینکه به دلیل تاکستان های فراوان، انگور شانی در این منطقه بومی است و مویز و کشمش هم از خشکبارهای رایج این شهر به حساب می آیند. در این شهر پسته کوهی خاصی به نام کز (پسته ای بسیار سبز و ریز) فراوان است و بنا به گفته دهخدا، نام قزوین را هم از نام همین پسته بومی گرفته اند؛ یعنی قزوین در ابتدا کزبین بوده است.

مـواد لازم (برای4 نفر)

گوشت تکه ای گوساله

400

گرم

650

کیلوکالری

برنج

4

لیوان

640

کیلوکالری

خلال بادام و پسته

5/0

لیوان

270

کیلوکالری

پیاز خردشده

1

لیوان

25

کیلوکالری

روغن آفتابگردان

4

قاشق غذاخوری

360

کیلوکالری

خلال پوست پرتقال

5/0

لیوان

0

کیلوکالری

رب گوجه فرنگی

2

قاشق غذاخوری

0

کیلوکالری

زرشک

5/0

لیوان

0

کیلوکالری

گلاب

5

قاشق غذاخوری

0

کیلوکالری

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زعفران

به اندازه دلخواه

0

کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

ابتدا پیازهای خرد شده را در کمی روغن سرخ کنید و گوشت های تکه ای را به آنها بیفزایید و تمام ادویه ها را در این مخلوط بریزید. پس از کمی تفت دادن، رب را بیفزایید و 2 لیوان آب به گوشت اضافه کنید و بگذارید خوب بپزد. در ماهی تابه ای دیگر، خلال ها را با کمی روغن تفت بدهید و با زرشک سرخ شده مخلوط کنید. خلال پوست پرتقال را هم در ظرفی پر از آب بریزید و بگذارید آب به جوش آید. بعد از یک ربع جوشیدن، آب را دور بریزید و دوباره آن را پر از آب کنید و بگذارید نیم ساعت دیگر در آب جوش بخورد؛ سپس دوباره آن را آبکش کنید و در روغن تفت بدهید. برنج را در قابلمه آبکش کنید و و بگذارید دم بکشد. هنگام کشیدن در لابه لای برنج، گوشت، زرشک و خلال های آماده را اضافه کنید. به این ترتیب غذا آماده سرو خواهد بود.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا در مجموع 1950 کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که آن را به 4 قسمت تقسیم کنید به هر نفر 480 کیلوکالری خواهد رسید.

نـکـتـه خـانه داری

قزوینی ها برای خوش طعم شدن این غذا به جای روغن، از 100گرم کره استفاده می کنند و گاهی در کنار پوست پرتقال، پوست نارنج در قیمه نثار می ریزند. آنها معتقدند که به این ترتیب، طعم قیمه نثار بهتر خواهد شد. ضمن اینکه آنها بیش از حد معمول در این غذا فلفل سیاه و دارچین می ریزند.

خواص گـوشـت گـوسـاله

این نوع گوشت قرمز در مقایسه با گوشت گوسفند حداقل 50 کیلوکالری در هر واحد، انرژی کمتری دارد زیرا اندازه چربی در آن کمتر است. جالب است بدانید که هر واحد از این ماده غذایی 30 گرم است و باید در برنامه غذایی روزانه محاسبه شود. البته این نوع گوشت هم مملو از اسیدهای چرب اشباع است بنابراین اگر بیماری قلبی دارید یا چربی خونتان بالاست بهتر است در خوردنش زیاده روی نکنید. نکته دیگر درباره گوشت گوساله آن است که این گوشت منبع مناسبی از روی و سلنیوم است و به اندازه مناسبی ویتامین B12 دارد. بنابراین عادت به خوردن آن می تواند به تقویت سیستم دفاعی بدن به خصوص در فصل سرما کمک کند زیرا دو ماده معدنی یاد شده نقش موثری در بهبود عملکرد گلبول های سفید دارند. البته بهتر است خوردن این ماده غذایی با انواع سبزیجات رنگارنگ و تازه همراه شود تا دریافت ویتامین ها به جذب بیشتر مواد مغذی موجود کمک کند.

بـرنـج سـفـیـد بهتر است یا برنج قـهـوه ای؟

یکی از غلات پرمصرف در میان ما ایرانی ها، برنج است. منبع کربوهیدرات های پیچیده که با خوردن هر 5 قاشق غذاخوری از آن 80 کیلوکالری انرژی به بدن می رسد. البته نباید در خوردن آن زیاده روی کرد زیرا به راحتی اندازه انرژی دریافتی را از حد مجاز خارج می کند و زمینه های چاقی را فراهم می آورد. البته به غیر از تامین کالری مورد نیاز بدن، برنج خواص دیگری هم دارد از جمله اینکه اگر همراه سبوس اش به مصرف برسد می تواند فشارخون را کنترل کند زیرا دارای اندازه مشخصی پتاسیم بوده و این ماده معدنی به تنظیم فشارخون کمک می کند. به همین دلیل خوردن به اندازه برنج البته بدون نمک به افراد فشارخونی توصیه می شود. جالب تر اینکه سبوس برنج دارای فیبر است و این ماده مغذی با افزایش حرکات روده ای زمینه بروز سرطان کولون را به حداقل ممکن می رساند. به این دلیل است که خوردن برنج قهوای یا برنجی که سبوس آن گرفته نشده است، توصیه می شود.

... و اما خـلال پسته و بـادام

اولین نکته درباره خلال ها آن است که توصیه می شود پسته های خام را برای هر بار مصرف برای یک ساعت در آب سرد خیسانده و سپس آنها را خود خلال کنید. به این ترتیب ارزش غذایی و البته اسیدهای چرب موجود در این مغز بهتر حفظ خواهد شد. جالب است بدانید که پسته اندازه قابل ملاحظه ای کلسیم و فولات دارد بنابراین خوردن این مغز (البته در محدوده مشخص) به افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و احتمال بیماری های قلبی در آنها بالاست، توصیه می شود. درباره بادام هم باید گفت این مغز 2 برابر پسته کلسیم دارد و همراه شدن این دو مغز با هم مقادیر قابل ملاحظه ای کلسیم به بدن می رساند. در ضمنً، بادام مملو از پروتئین است و ویتامین E زیادی دارد بنابراین خوردن روزانه 6 عدد بادام (معادل یک واحد چربی) به همه بزرگسالان توصیه می شود.

همراه این غذا

برای تکمیل این وعده غذایی تان بهتر است قیمه نثار را با یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه و کمی سبزی خوردن میل کنید. در ضمنً، نوشیدنی تان بهتر است یک لیوان دوغ باشد.

اگرکم خون هستید

در میان انواع مغزها، فندق بیشترین اندازه آهن را دارد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که آن را به جای بادام خلال و در این غذا استفاده کنید. در ضمنً، به جای رب، گوجه فرنگی تازه را رنده کنید و در غذایتان بریزید تا بتاکاروتن آن، جذب آهن را بالاتر ببرد.

اگرچربی خون دارید

به جای گوشت گوساله، از سینه مرغ کباب شده استفاده کنید و اندازه مغزهای به کاررفته را به حداقل برسانید و به جای آن، اندازه زرشک، خلال پوست پرتقال و حتی لیمو و هویج خلال شده در این غذا بریزید و آن را میل کنید.

اگردیابت نوع 2 دارید

در صورت دسترسی می توانید از برنج قهوه ای استفاده کنید. گوشت تان می تواند سینه مرغ باشد. از اندازه مغزها بکاهید و خلال هویج و کدوی سبز را به این غذا اضافه کنید تا فیبر دریافتی به تنظیم قندخونتان کمک کند.

منبع: www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 10735

به "طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید