قره باغ کوهستانی و جنگی بی فرجام

به گزارش گیگابلاگ، بعد حدود دو هفته از آتش بازی نیروهای آذربایجان و ارمنستان تحول خاصی در منطقه قره باغ اتفاق نیافتاده است و جمهوری آذربایجان جز چند روستا ماحصلی در این جنگ نداشته ، مناطقی که از ابتدا نیز در قره باغ کوهستانی قرار نداشتند .

قره باغ کوهستانی و جنگی بی فرجام

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

جنگ چاره بحران قره باغ نیست و حل این بحران در پای میز مذاکره و آن هم در مسکو و در مشارکت با تهران امکان پذیر است البته روسیه نیز به نظر در حال حاضر علاقه ای به تغییر توازن در منطقه قفقاز ندارد .

در دو هفته از آغاز جنگ نیروهای آذربایجان هنوز به ارتفاعات منطقه قره باغ کوهستانی نرسیده اند و نیروهای ارمنی با قرارگیری در ارتفاعات در موضع بالا قرار دارند و با آغاز فصل سرما تصرف این ارتفاعات با طبیعت سخت مشکل به نظر می رسد ، جنگ وارد مراحل فرسایشی خود شده است و جامعه جهانی بیش از این جنگ را برنمی تابد به خصوص حضور نیروهای خارجی در این جنگ مانند شبه نظامیان سوری و لیبیایی تحت حمایت ترکیه در طرف آذربایجان و نیروهای کُرد پ.ک.ک به حمایت ارمنستان موجب اعتراض روسیه ، فرانسه ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل شده است.

به نظر باکو به تحرک آنکارا و به امید حمایت آن کشور وارد این دور جدید از درگیری ها شده است و ترکیه هم یاری های قابل توجه ای به آذربایجان نموده است و امید باکو بر این بود که با حمله ای برق آسا بتوانند منطقه قره باغ کوهستانی را بازپس گیرند ولی با مقاومت نیروهای ارمنی نقشه آنها به ثمر ننشست و دستاورد چندانی در این زمینه حاصل نشد.

در این میان روسیه تحولات میدانی را به دقت زیر نظر دارد و با وجود اینکه ترکیه رسما وارد این نبرد شده ، هنوز واکنشی از خود نشان نداده است ولی چیزی مبرهن است روس ها اجازه تغییر توازن در منطقه قفقاز این حوزه نفوذ و این منطقه حساس برای امنیت ملی خود را نخواهد داد و با توجه به تمایل و چرخش آذربایجان و گرجستان در این منطقه به غرب ، ارمنستان و حمایت از آن برای روس ها بسیار مهم بوده و روسیه در این کشور دارای نیروی مستقر و پایگاه های نظامی است و همچنین در سالهای گذشته در اختیار ارمنی ها سلاح های استراتژیک مانند موشک های اسکندر و هواپیمای سوخو- 30 قرار داده که البته هنوز در این نبرد اجازه به کارگیری آنها را به نیروهای ارمنستان نداده است ، علاوه بر روسیه از این نکته نباید غافل شد که ارمنی ها علاوه بر حمایت روس ها دارای یک لابی بسیار قدرتمند در کنگره آمریکا هستند.

حضور نیروهای شبه نظامی سوری تحت حمایت ترکیه در نبرد قره باغ ، که جز معرضان بشار اسد محسوب می شوند برای ایران نیز حساسیت زا و غیرقابل قبول است و بر خلاف منافع ملی ایران محسوب می شود و ایران نیز به دقت تحولات میدانی در نبرد قره باغ را رصد نموده و البته خواستار بازگشت طرفین به میز مذاکره و حل دیپلماتیک چالش ایجاد شده است .

جنگ قره باغ کوهستانی را فرجام و سرانجامی نیست و جز خسارات جانی و اقتصادی بر نیروهای آذربایجان و ارمنستان آینده ای را برای آن نمی توان متصور بود و میز مذاکره تنها راهکار بحران است وبه طور کلی نیز نمی توان تغییر ژئوپلتکی خاصی را برای این منطقه در آینده نزدیک پیش بینی کرد .

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5817

به "قره باغ کوهستانی و جنگی بی فرجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره باغ کوهستانی و جنگی بی فرجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید