لزوم حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و حل مسئله، دو گام مهم دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق دانشگاه کارآفرین

به گزارش گیگابلاگ، امروزه اهمیت شکل گیری دانشگاه کارآفرین بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید الزامات این دانشگاه به درستی اجرایی شود.

لزوم حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و حل مسئله، دو گام مهم دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق دانشگاه کارآفرین

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، اخیراً بیانیه آینده دانشگاه ها در ایران با عنوان جامعه محور و کارآفرین با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

براساس این بیانیه روندهای کلان مؤثر بر آینده دانشگاه ها در سطح ملی، روندهای کلان مؤثر بر آینده دانشگاه ها درسطح بین المللی، تغییرات محوری در آینده دانشگاه ها، ارزش های حاکم بر دانشگاه ها در آینده، سیاست های کلان و راستا پیش رو برای رفع معضلات جامعه تنظیم می شود.

مدت هاست که این موضوع در کشور مطرح می شود که دانشگاه ها دیگر باید از آموزش و حتی پژوهش صرف فاصله بگیرند و به سمت حل مسئله و کارآفرینی دانشجویان حرکت کنند. در این مدت هم برخی از دانشگاه ها پیروز شده اند اقداماتی را صورت دهند اما به نظر می رسد که برای رسیدن به این هدف مکانیزمی عملیاتی باید طراحی شود.

دانشگاه های کارآفرین بین المللی

بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که برخی از دانشگاه های خارجی زودتر از دانشگاه های داخلی در این راستا گام برداشته اند و می توان از آنها الگوبرداری کرد. دانشگاهی مانند ام آی تی به عنوان یک دانشگاه مطرح در حوزه کارآفرینی، یک اکوسیستم کارآفرینی طراحی کرده است که هم کارآفرینی یاد داده می شود و هم بعد از آموزش امکان کارآفرینی را فراهم می کند.

دانشگاه استنفورد نیز یکی از دانشگاه های پیروز در این زمینه است. که توانسته با طراحی سیلیکون ولی بسیاری از نخبگان دانشگاهی خود را در آنجا به کار گیرد.

الگوی دانشگاه های پیروز

بررسی این دانشگاه ها نشان می دهد اولین خصیصه آنها زیرساخت های مالی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است. این دانشگاه ها بدون درگیر شدن با بوروکراسی های اداری، بعد از شناسایی نیاز جامعه در راستا اثرگذاری علمی نیازهای جامعه گام برمی دارند.

از دیگر دلایل پیروزیت این دانشگاه ها در کارآفرینی می توان به یادگیرنده بودن، مدیریت خلاقیت، مدیریت کیفیت جامع و پاسخگو بودن را اشاره کرد. این دانشگاه ها چشم اندازها و برنامه های استراتژیک دقیقی را برای خود تعریف کرده اند و عوامل انسانی، منابع مالی و امکانات لازم را نیز فراهم کردند تا به نتایج مورد نظر خود دست یابند.

در دانشگاه های ایرانی نیز باید به این امور توجه و در صورت نیاز تغییراتی ایجاد شود. در این زمینه بهروز زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز معتقد است برای اجرای سند دانشگاه کارآفرین باید در ساختار دانشگاه ها بازاندیشی شود.

وی همچنین درباره تدوین سند دانشگاه کارآفرین در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اینگونه می گوید این سند باعث تغییر رویکرد در دانشگاه های کشور می شود و می تواند آغاز یک راه جدید باشد.

دکتر طهرانچی نیز افزایش سطح دانش عمومی جامعه را دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی در گام نخست عنوان کرده و معتقد است که این دانشگاه در گام دوم خود رویکرد جدیدی تحت عنوان دانشگاه کارآفرین و کارآمد که دغدغه اشتغال جوانان این مرز و بوم را دارد، اتخاذ کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین اجرای این سند را زمانبر دانسته و می گوید این طرح در همه دانشگاه ها اجرا نمی شود بلکه دانشگاه هایی که علاقه دارند این طرح را اجرا کنند، می توانند این سند را دریافت و با تغییر برنامه راهبردی خود در راستا دانشگاه کارآفرین قرار گیرند.

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز افزایش قراردادهای صنعتی، کارآفرینی و مهارت افزایی را در شکل گیری دانشگاه کارآفرین مؤثر مطرح نمود.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز افزایش سطح دانش عمومی جامعه را دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی در گام نخست عنوان کرده و معتقد است که این دانشگاه در گام دوم خود رویکرد جدیدی تحت عنوان دانشگاه کارآفرین و کارآمد که دغدغه اشتغال جوانان این مرز و بوم را دارد، اتخاذ کرده است.

حال باید منتظر بود که دانشگاه کارآفرین چگونه شکل می گیرد و کدام دانشگاه ها در این راستا قرار می گیرند و می توانند با تغییر رویکردها و روندها و پیدا کردن راه های جدید در این راستا گام بردارند.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4446

به "لزوم حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و حل مسئله، دو گام مهم دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق دانشگاه کارآفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و حل مسئله، دو گام مهم دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق دانشگاه کارآفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید