بازار قدرت نقدشوندگی ندارد ، فرایند فرسایشی بورس ادامه دارد؟

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران، فرایند بازار در یک هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد. در فرایند معاملات این هفته شاخص از کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی عبور کرد و کمی شرایط شاخص و فرایند بازار بهبود پیدا کرد. با افزایش حجم معاملات و تا حدودی حمایت حقوقی ها باعث شد بعضی از نمادها در جریا معاملات این هفته فرایند مثبتی را داشته باشند.

بازار قدرت نقدشوندگی ندارد ، فرایند فرسایشی بورس ادامه دارد؟

بازار سهام با یک فرایند فرسایشی و حرکت نوسانی شاخص در حال گذراندن هفته های سرانجامی سال پرفراز و نشیب 1399 است. بعضی از کارشناسان معتقدند سیاست گذاری هایی که در چند وقت اخیر بر بازار اعمال شده موثر نبوده و بی اعتمادی به بازار را افزایش داده است.

از طرفی در روزهای پاپانی سال، سهامداران به دنبال نقدشوندگی سهام خود هستند اما نبود نقدینگی در بازار، فرایند فرسایشی بازار سهام را تشدید نموده است. به عقیده کارشناسان تمام این عوامل در کنار پیش بینی های متفاوت از فرایند قیمت دلار، موجب ریسکی بودن بازار و دوری سرمایه گذاران از بازار می گردد.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در تبادل نظر با خبرنگاران درباره تاثیرات دامنه نوسان نامتقارن بر بازار چند هفته گذشته گفت: با توجه به محدودیت منفی دو درصدی برای سهم ها، نقدشوندگی از بازار گرفته شد. خیلی از سهم ها کاهش قیمت زیادی را تجربه نمی نمایند و در نتیجه این سیاست گذاری، افت شاخص به حداقل رسید و سیاست گذارن با این دامنه نوسان توانستند به خوبی از ریزش شاخص جلوگیری نمایند.

رئیسی با اشاره به حمایت حقوقی ها از سهم های عظیم و شاخص ساز شرح داد: حقوقی ها و به طور کلی حمایت نمایندگان بازار به سمت حمایت از سهم های عظیمی همچون فملی، فولاد، بانک تجارت و ملت رفتند تا بتوانند از ریزش شاخص جلوگیری نمایند و حرکت شاخص را به نوعی کنترل نمایند. در جریان معاملات این هفته، بیش از 400 نماد قفل در صف فروش بودند اما شاخص فرایند تقریبا صعودی را ثبت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهم ترین نکته در بازار سرمایه نقدشوندگی است، ادامه داد: بازار با توجه به افزایش رفتارهای هیجانی و دیگر عوامل موجود، نقدشوندگی را از دست داده است. بسیاری از سهامدارن با توجه به روزهای سرانجامی سال و نیازی که به نقدینگی دارند به دنبال فروش سهام خود هستند، اما شرایط بازار به گونه ای است که تقاضایی برای این حجم از عرضه وجود ندارد. تا زمانی که دامنه نوسان نامتقارن ادامه داشته باشد، فرایند فرسایشی در بازار ادامه دارد.

ایمان رئیسی در سرانجام گفت: در بسیاری از سهم ها حجم هایی از عرضه ایجاد می گردد که به نظر من حاصل فعالیت بازیگران اصلی سهام ها هستند و باعث می گردد که سهم ها قفل شوند.

بعضی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به جریان هایی که بازار در این مدت طی کرد، بازار را برای کنترل ریزش شاخص به صورت موقت تعطیل می کردند، شرایط بهتری را تجربه می کرد. تا زمانی که دامنه نوسان نامتقارن وجود داشته باشد، حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار افزایش پیدا نمی کند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس نجارت نیوز دنبال کنید

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8528

به "بازار قدرت نقدشوندگی ندارد ، فرایند فرسایشی بورس ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار قدرت نقدشوندگی ندارد ، فرایند فرسایشی بورس ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید