تیم بایدن حملات تلافی جویانه سایبری را علیه روسیه آنالیز می نماید

به گزارش گیگابلاگ، نشریه نیوزویک در مطلبی با اشاره به حملات سایبری گسترده به نهادهای مهم کلیدی آمریکا که گفته می گردد از سوی روسیه انجام گرفته، از اقدام تیم جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای آنالیز پاسخ تلافی جویانه به مسکو و تحریم های جدید اقتصادی علیه آن اطلاع داد.

تیم بایدن حملات تلافی جویانه سایبری را علیه روسیه آنالیز می نماید

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

از تارنمای خبری این نشریه آمریکایی، تیم جو بایدن رئیس جمهوری منتخب در حال بحث بر سر واکنش به حملات سایبری به آژانس های کلیدی دولتی آمریکا و شرکت های خصوصی است که گفته می گردد توسط روسیه انجام گرفته است.

خبر هک گسترده نهادهایی آمریکایی، یکشنبه گذشته، پس از دسترسی هکرها به نرم افزار سولار ویندز SolarWinds (یک شرکت آمریکایی سازنده نرم افزار) از ماه مارس (اسفند 98) منتشر شد. آژانس امنیت سایبری و زیرساخت امنیت (CISA) تحت وزارت امنیت داخلی روز پنجشنبه هشدار داد که این حمله سایبری خطری جدی برای دولت آمریکا است.

خبرگزاری رویترز هم دیروز یکشنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که تیم بایدن گزینه های خود را برای پاسخ تلافی جویانه به هکرهای روس ارزیابی می نماید. گزارش شده است که این گزینه ها شامل حمله سایبری علیه زیرساخت های روسیه و تحریم های اقتصادی جدید علیه این کشور رقیب است.

بایدن هم در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد بدون اشاره خاص به نام روسیه برای دست داشتن در این حمله سایبری گفت: من می خواهم به صراحت بگویم: دولت من امنیت سایبری را اولویت اصلی قرار خواهد داد و ما این رخنه امنیتی را اولویت اصلی خود قرار می دهیم. ما امنیت سایبری را به عنوان یک ضرورت در سطح دولت بالا خواهیم برد، مشارکت با بخش خصوصی را بیشتر تقویت می کنیم و سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها و پرسنل مورد احتیاج را گسترش می دهیم.

هرچند دفاع به تنهایی کافی نیست. ما در وهله نخست باید دشمنان خود را از انجام حملات سایبری باز داریم. ما این کار را انجام خواهیم داد، از جمله با هماهنگی با متحدان و شرکای خود، هزینه قابل توجهی را متوجه مسئولان این حملات مخرب خواهیم کرد .

همزمان شرکت سولار ویندز اعلام نموده است که حدود 18 هزار مشتری، بدافزاری را که توسط هکرها بارگذاری شده بود، بارگیری کردند. گزارش شده است که آژانس های دولتی از جمله وزارت امنیت داخلی، وزارت خزانه داری، وزارت بازرگانی، وزارت دفاع و چندین سازمان دیگر به خطر افتاده اند. آژانس امنیت سایبری هشدار داده است که شواهدی درباره هک های دیگر وجود دارد که به نرم افزار سولار ویندز ارتباطی ندارند.

قانونگذاران آمریکایی و کارشناسان امنیت سایبری با اشاره به پیچیدگی و فنون به کار رفته، روسیه را مقصر اصلی این حمله معرفی نموده اند. اما روسیه این اتهامات را رد نموده است.

کریستوفر کربس که ریاست آژانیس امنیت سایبری را بر عهده داشت و ماه گذشته در پی رد ادعاهای تقلب گسترده در انتخابات توسط دونالد ترامپ اخراج شد، هشدار داد که آمریکا باید در پاسخ تلافی جویانه به روسیه محتاط باشد. کربس روز یکشنبه به سی ان ان گفت: من با تشدید تنش بر سر این مساله مخالف هستم . وی پیشنهاد داد که واشنگتن باید با کشورهای متحد خود در خصوص اینکه چه نوع جاسوسی قابل قبول است گفت و گو کند.

در این میان، اگرچه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و بسیاری دیگر از چهره های برجسته جمهوریخواه، روسیه را مستقیما به دست داشتن در این حملات متهم کردند، اما ترامپ روز شنبه در توییتی کوشش کرد این اتهامات را مورد تردید قرار دهد. وی حتی جدی بودن تهدید تیم بایدن را هم زیر سوال برد.

ترامپ روز شنبه در توییتی نوشت: هک سایبری در رسانه های جعلی بسیار بزرگتر از آنچه در واقعیت اتفاق افتاده به نمایش گذاشته شده است. من کاملا در جریان هستم و همه چیز کاملا تحت کنترل است . وی اضافه نمود: هرگاه چیزی رخ می دهد، شعار روسیه، روسیه و روسیه اولویت است . وی همچنین این فرض را بیان کرد که ممکن است چین پشت این ماجرا باشد.

اما ادعاهای ترامپ در حالی مطرح می گردد که به نظر می رسد وی در طرح ادعاهای اینچنینی تنها باشد. سناتور مارکو روبیو نماینده جمهوری خواه ایالت فلوریدا روز شنبه در توییتی نوشت: هر روز بیش از پیش روشن تر می گردد که روسیه بزرگترین نفوذ سایبری را در تاریخ ما انجام داده است . وی اضافه نمود: فرایند معین میزان و ارزیابی خسارت در حال اجرا است. جبران این خسارات به زمان و صرف منابع بسیاری احتیاج دارد. پاسخ ما باید متناسب و در عین حال قابل توجه باشد .

دیروز یکشنبه هم سناتور میت رامنی نماینده دیگر جمهوریخواه و از منتقدان ترامپ در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی نیوز، ترامپ را به داشتن نقطه ضعف در مواجهه با روسیه متهم کرد.

بنا به گزارش رسانه های آمریکایی، حمله گسترده جاسوسی به بخش های دولتی و شرکت های خصوصی ایالات متحده که رسانه های آمریکا به روسیه نسبت می دهند، از بهار شروع شده بود اما تنها چند هفته پیش کشف شده است.

با وجود اینکه پرسش های بی شماری درباره ماهیت این بدافزار جاسوسی و میزان رخنه آن به بخش های حساسی دولتی و غیردولتی بی پاسخ مانده است، رسانه های آمریکایی به ویژه روزنامه های نزدیک به حزب دموکرات، دولت روسیه را مسئول این حمله سایبری دانسته اند. از جمله دو روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست که دیدگاه های دموکرات ها را بازتاب می دهند، به شدت از رئیس جمهوری روسیه انتقاد نموده و خواهان پاسخ شدید واشنگتن به این حملات سایبری شده اند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7424

به "تیم بایدن حملات تلافی جویانه سایبری را علیه روسیه آنالیز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیم بایدن حملات تلافی جویانه سایبری را علیه روسیه آنالیز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید