مهار استرس ها را یاد بگیر (اینفوگرافیک)

به گزارش گیگابلاگ، بیشتر ما این روزها و پس از گذشت یک سال زندگی در کنار کرونا با استرس و اضطراب های زیادی دست وپنجه نرم می کنیم.

مهار استرس ها را یاد بگیر (اینفوگرافیک)

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

استرس مبتلاشدن به بیماری، از دست دادن عزیزان، به خطر افتادن امنیت روانی و اقتصادی و نداشتن تفریحات گذشته و ارتباطات محبت آمیز و ... روزبه روز به استرس های ما دامن زده است.

بااین حال اجازه دادن به افکارمان برای ماندن در جاده ترس، ناامیدی و بی امنیتی نه تنها یاریی به بهبود حالمان نمی نماید بلکه به مرور از ما بیمارانی می سازد که نمی توانیم شاد باشیم و افکار منفی را از دنیای خود دور کنیم.

گفت وگوی ما با دکتر فاطمه کلاهدوز، روان شناس بالینی و روان درمانگر با هدف شناخت عوامل موثر در بروز استرس و راه های کنترل آن انجام شده است.

آیا بروز استرس و اضطراب، لزوما ریشه در بیمارى هاى روان و احتیاج به درمان تخصصی دارد؟

استرس، یک شرایط روانی است که می تواند برای انجام یک کار مهم یا پس از یک رویداد یا حادثه آسیب زا برای افراد به گونه ای متفاوت ایجاد گردد. در واقع عامل استرس برای فرد تعیین است اما گاهی اثرات فیزیکی و روانی که پس از چنین رویدادهایی رخ می دهد، می تواند برای افراد مسائل زیادی ایجاد کند و اینجاست که درمان اهمیت زیادی پیدا می نماید،زیرا زندگی افراد دچار اختلال در عملکرد می گردد.

عوامل گوناگونی می تواند باعث ایجاد این احساس گردد. به همین علت ضرورت درمان استرس برای افراد امری مهم و حیاتی است. درصورتی که احساس می کنید دچار استرس شده اید و فشارها و مسائل برای شما استرس زیادی به همراه دارد باید سریع به درمان آن بپردازید.

نشانه های فیزیکی که یک فرد با مشاهده آنها در خود باید متوجه وجود اختلال استرس گردد، چیست؟

علائم فیزیکی استرس شامل این موارد می گردد: بی نظمی درضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، ضعف عضلانی، افزایش تعریق ،تمرکز سخت، احساس سرگیجه، عدم توانایی حرکت (بر اثر شوک یا یک خبر غیرقابل انتظار)، بی اشتهایی یا پرخوری، عرق گرم و سرد، دهان خشک، تنش عضلانی، احساس درد در قفسه سینه (گاهی خیلی شدید)، احساس خفگی، احساس خواب آلودگی، خستگی چشم، احتیاج به دفع مزاج، اسهال، تهوع و استفراغ، بی حوصلگی، سردرد و داغی بدن، فشار خون بالا، مشکل در تنفس، سرگیجه و سوزش معده.

بروز استرس تا چه اندازه متاثر از بروز مشکل در ارتباطات بین فردی است؟

احساس فشار به خاطر چیزی که می خواهید یا به اندازه کافی ندارید (زمان، پول، محبت و حمایت)، احساس داشتن مقدار بیش از حد از چیزی (زمان،پول و...) و نداشتن توانایی استفاده درست از آن می تواند در بروز اختلال استرس موثر باشد.

حتی روبه روشدن با چیزی جدید در زندگی مثل روبه روشدن با تهدیدی برای سلامت و سلامت فیزیکی در دوران همه گیری کووید-19 یا حتی روبروه با عاملی که سلامت احساسی ما را به خطر بیندازد، مثل از دست دادن کسی یا شکست عاطفی می تواند به شدت استرس زا باشد.

در واقع احساس مجبورشدن به انجام کاری که برای شما بسیار سخت است یا اختلاف با همسر، فرزند، رئیس یا دوستی که رابطه او برای شما مضر است یا رفتار مناسبی ندارد به بروز استرس و اضطراب منتهی می گردد. ارتباطات نادرست، زندگی بسیاری از افراد را به خطر می اندازد و بدتر از آن اجازه نمی دهد مدتی را در آرامش بگذرانند. نتایج تحقیقات نشان داده است افرادی که از همسر خود جدا می شوند، سطح بالاتری از استرس را دریافت می نمایند. وقتی فردی از همسر خود جدا می گردد، نگرانی هایی را تجربه می نماید که برایش ناآشناست. نگرانی هایی مثل هراس از ناتوانی در تأمین مخارج، نداشتن احساس امنیت، ترس تنهاماندن تا آخر عمر، طردشدن از جانب خانواده،دریافت برچسب های منفی از اجتماع، اطمینان نداشتن به افراد دیگر و ... می گردد.

نداشتن مهارت نه گفتن به خودی خود عامل استرس زای بزرگی تلقی می گردد. با این مسأله موافقید؟

بدون شک. بعضی افراد همیشه با هر خواسته ای از جانب دیگران موافقت می نمایند، زیرا تصور می نمایند اگر نه بگویند آنها را از دست می دهند. وقتی شما به هر خواسته ای بدون این که بدانید از پس انجام آن برمی آیید یا اصلا دوست دارید پاسخ مثبت می دهید، خودتان را گرفتار می کنید. بیشتر افراد بلد نیستند به راحتی نه بگویند و همین موضوع ساده عامل ایجاد استرس شدید در آنها می گردد.

آیا پذیرش مسؤولیت هایی که بیش از حد توانمان است، می تواند عامل مهمی در بروز استرس در ما تلقی گردد؟

فرد با قبول انجام کارهای سنگین به طور دائم به خود می گوید، نکند از پس این کار بر نیایم، اگر درست انجام ندهم چه اتفاقی می افتد؟ مسؤولیت های سنگین، مانند زنجیرهایی قفل شده به گردن ما عمل می نماید که شما آنها را پذیرفته اید، اما توان انجامش را ندارید و همیشه تحت استرس های درونی و نگرانی های شدید قرار می گیرید.

چرا نداشتن رضایت شغلی در بسیاری از شاغلان اصلی ترین عامل استرس در آنها محسوب می گردد؟

مشاغلی که افراد انتخاب می نمایند روی کل جریان زندگی شان اثر می گذارد. اگر از شغل خود راضی نباشید دائم نگرانید و می خواهید آن را زودتر به سرانجام برسانید صبح ها به زور از بستر بلند می شوید و مدام خودتان را با جملات منفی و مخرب بمباران می کنید.

چرا بیمارشدن در بعضی افراد می تواند به عامل استرسی بزرگی در زندگی شان تبدیل گردد؟

بعضی افراد بیماری های خاصی دارند و این عامل روی سطح روحیه شان تأثیر منفی می گذارد. آنها فکر می نمایند نباید در جامعه حضور پیدا نمایند یا اگر کسی از بیماری شان با خبر گردد مورد تهمت، تهدید یا بی رحمی قرار می گیرند. این ترس در آنها استرس زیادی ایجاد می نماید.

نداشتن تغذیه سالم چگونه استرس را افزایش می دهد؟

بعضی افراد همیشه مواد غذایی مثل فست فود، نوشابه، تنقلات، غذاهای فریزشده و کنسرو شده را استفاده می نمایند. این غذاها باعث بروز مسائل روحی در افراد می گردد و علائمی مانند خودخوری های دائمی، شکاک بودن، نداشتن تمرکز، کاهش سطح انرژی، غمگین و راضی بودن بی دلیل، عصبانیت، عجول بودن و استرس زیاد را با خود به همراه دارند.

مسائل اقتصادی چگونه به بروز اختلالات استرسی منتهی می گردد؟

درگیرشدن در مسائل اقتصادی به خصوص در شرایط رکود و تورم افراد را مضطرب می نماید. این افراد همیشه نگران آینده خود و فرزندانشان هستند و این عامل باعث می گردد استرس زیادی را تجربه نمایند.

چگونه خود را از قراردریافت در موقعیت های استرس زا دور کنیم؟

اجازه ندهید افکارتان در موقعیت هایی بماند که نگران تان می نماید و نمی توانید کنترل شان کنید. پشیمانی و نگرانی یاریی به شما نمی نماید و در واقع ساکن ماندن روی ترس ها و نگرانی ها می توانند مریض تان نمایند. بسیاری از بیماری های خودایمنی از نگرانی بیش از حد ریشه می گیرند. تمام بیماری های خودایمنی روندی دارند که باعث می گردد سیستم ایمنی فرد مبتلا به جای حمله به میکروب های خارجی به سلول ها و اندام های موجود در بدن خود شخص هجوم آورند. شخصی که از بیماری خودایمنی رنج می برد به معنای واقعی کلمه به بدترین دشمن خود تبدیل می گردد.

ما معمولا درگیر فشارهای خارج از ارزش ها یا اعتقادات خودمان می شویم. وقتی خود را در ارزش ها و اهدافی که از اجتماع دریافت کردیم گم می کنیم، بیشتر در معرض بیماری قرار خواهیم گرفت. توصیه آخر این که در لحظه زندگی کنید و اجازه ندهید احساسات، استرس و اضطراب یا افکارپریشان، مزاحم زمان حالتان گردد.

مهم ترین روش های کنترل استرس

خودتان را خوب بشناسید و با ترس های خود

روبرو شوید.

ورزش کنید.

تغذیه سالم داشته باشید.

تمرین آرامش ذهن داشته باشید.

تقویت معنویت به کاهش استرس یاری می نماید.

مراجعه به روان شناس یا در صورت شدت استرس به روانپزشک برای دریافت دارو و کنترل آن توصیه می گردد.

نفس عمیق به مدت چند دقیقه و پیاده روی و قدم زدن هم به کنترل استرس یاری می نماید.

از پنج حس خود برای تجربه دنیایی که پیش رویتان است بهره ببرید و فکرتان را با افکار منفی و غیرواقع بینانه پر نکنید.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7868

به "مهار استرس ها را یاد بگیر (اینفوگرافیک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهار استرس ها را یاد بگیر (اینفوگرافیک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید